مردم علاقهای به اخبار منفی ندارند اما مگه دست خودشونه؟!(خبر ویژه)
شبکه دولتی انگیس بر خلاف رویه مسموم خود علیه افکار عمومی ایران میگوید: «مردم دیگر علاقهای به خواندن اخبار ناراحتکننده و منفی ندارند.»
وبسایت بیبیسی نوشت: در چند سال اخیر، میل به آگاهی از اخبار کاهش شدیدی پیدا کرده است. در این گزارش آمده است که مردم از خبرهای ناراحتکننده مانند ماجراهای جنگ در اوکراین پرهیز میکنند. پژوهشی جهانی نشان میدهد که در شش سال اخیر تعداد افرادی که بهطور جدی پیگیر اخبار بودهاند تا حدود یکچهارم کاهش پیدا کرده است.
بهگزارش مؤسسه رویترز دانشگاه آکسفورد، اکنون حدود ۴۸% افراد در سراسر جهان بهطور جدی پیگیر و علاقهمند به اخبار هستند. درحالیکه در سال ۲۰۱۷ این میزان ۶۳ درصد بود. در بریتانیا این نسبت بهطورمتوسط ۴۳% است که از نسبت جهانی هم کمتر است.
پژوهشگران مؤسسه رویترز اعلام کردهاند که بنابر شواهد موجود مخاطبان «در ادامه خودداری از قرار گرفتن در معرض اخبار ناراحتکننده برای حفظ سلامت روانی خود بهطور گزینشی از خبرهایی در مورد جنگ در اوکراین و بحران افزایش هزینههای زندگی پرهیز میکنند».
این گزارش نشان میدهد که استفاده از تلویزیون مرسوم و سنتی و رسانههای چاپی هم رو به کاهش است و کاربران آنلاین هم نسبت به گذشته کمتر سراغ اخبار میروند و علاقه کمتری به خبرها نشان میدهند.
۴ نفر از هر ۱۰ نفر (40%) گفتهاند که بیشتر اوقات به بیشتر خبرها اعتماد میکنند که این میزان نسبت به سال گذشته حدود دو درصد کاهش داشته است. 6 نفر از هر 10 نفر، بیشتر اوقات به خبرها اعتماد ندارند.
بیش از نیمی (56%) از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردهاند نگران تشخیص درستی و نادرستی اخبار آنلاین هستند که نسبت به گذشته افزایش دو درصدی داشته است.
مهمترین شبکه اجتماعی موجود برای اخبار همچنان فیسبوک است هر چند مدتهاست استقبال از آن رو به کاهش گذاشته است. در طول هفت سال گذشته تعداد افرادی که هر هفته برای آگاهی از اخبار به فیسبوک مراجعه میکردند از 42% به ۲۸% رسیده است.
فیسبوک هم میزان انتشار اخبار را کاهش داده و اعلام کرده است که اکنون پستهای خبری کمتر از ۳% پستهای جدید را شامل میشود. دگرگونی و دستکاری الگوریتمهای فیسبوک در سالهای اخیر برای برخی سازمانها که به ترافیک فیسبوک متکی بودند، فاجعهبار بوده است.
در انگلیس، ۴۱% از افراد ۱۸ تا ۲۴ سال میگویند شبکههای اجتماعی منبع اصلی آنها برای اطلاع از خبرهاست (۴۳% در همه کشورها)، درحالی که در سال ۲۰۱۵ این میزان فقط ۱۸% بوده است. در نظرسنجیها روشن شده که تیکتاک سریعترین رشد را در میان شبکههای اجتماعی داشته است و حدود یکپنجم جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال از آن بهعنوان منبع آگاهی از اخبار استفاده میکنند.
اما آمار و ارقام کاربران جوان بالاتر است. از هر پنج جوان ۱۸ تا ۲۴ سال،
یک نفر (20%) خبرها را از طریق تیکتاک پیگیری میکند که نسبت به سال گذشته حدود 15% افزایش داشته است. در این گزارش آمده است که «تیکتاک سریعترین رشد را در میان شبکههای اجتماعی داشته است».
در گزارش رویترز آمده است: «پسندیدن و به اشتراک گذاشتن و اظهارنظر پای پستهای خبری هم در شبکههای اجتماعی کاهش پیدا کرده است. فقط حدود ۱۰% از افراد در بریتانیا جزو «کاربران فعال» شبکههای اجتماعی بهحساب میآیند که بیشتر آنها مردان سالمندی هستند که نظرات و باورهای سیاسی دارند و بهطور معمول تحصیلکردهتر از عموم مردم هستند. یکی از دلایل چنین تغییری، رواج و افزایش روزافزون احساس مسموم و ناسالم بودن فضای گفتوگوها و اظهارنظرات در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر است».
این گزارش درباره پرهیز مردم از اخبار منفی در حالی است که بیبیسی غیر از پمپاژ اخبار منفی، جعل خبر دروغین و منفی برای مردم ایران را هم مجاز
میشمارد.