kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۴۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰

بیانیه مهم گردان‌های قسام از نبرد خونین جنین

يك روز پس از غافلگيري صهيونيست‌ها در اردوگاه جنين، «گردان‌های عزالدین القسام»، در بيانيه‌اي مهم چگونگي مقابله با اشغالگران را تشريح كرد. «یوسی یهوشع»، كارشناس عبري‌زبان در یدیعوت آحارونوت نيز نوشت: «عمليات جنين، تصویر بدی برای بازدارندگی تل‌آويو است و آینده خوبی را رقم نمی‌زند.»

 

سرويس خارجي-

نبرد اخير اشغالگران صهيونيستي در جنين كه دو روز پيش انجام شد، يك نقطه عطف در تحولات كرانه باختري و فلسطين به‌شمار مي‌رود. به نظر مي‌رسد كه برنامه‌ريزي صهيونيست‌ها مبني بر آن بود كه در ساعات ابتدايي صبح دوشنبه يورش به اردوگاه جنين را آغاز كرده و حداكثر دو ساعت بعد نيز پايان علميات نظامي خود در اردوگاه جنين را اعلام كنند، اما محاسبات صهيونيست‌ها غلط از آب درآمد و آنها بيش از 8 ساعت در اردوگاه جنين گرفتار شدند. نظاميان صهيونيست در جريان حمله به اردوگاه جنين سرانجام پس از ورود نيروهوايي ارتش، دو دستگاه بالگرد و يك جنگنده توانستند از مهلكه نبرد با فلسطيني‌ها خارج شوند.
از سوي ديگر صهيونيست‌ها در جريان يورش به جنين اعلام كردند كه 8 نيروي نظامي‌شان زخمي شده و برخي ادوات و تجهيزات نظامي آنها به‌طور كامل از كار افتاد و يا آسيب جدي ديد. احتمالا فرماندهان نظامي ارتش رژيم صهيونيستي انتظار نداشتند كه نيروهاي فلسطيني با موشك دوش‌پرتاب و بمب‌هاي كنار جاده‌اي از آنها استقبال كنند، اما اين اتفاق افتاد و ارتش رژيم صهيونيستي در كمال ناباوري هنگام يورش به جنين با عمليات نظامي موفق چريك‌هاي فلسطيني رو‌به‌رو شد.
يك روز پس از عمليات جنين نيز، «گردان‌های عزالدین القسام»، شاخه نظامی حماس اعلام کرد که در عمليات اخير شهر جنین، نيروهاي فلسطيني موفق شدند با بمب و گلوله با نیروهای رژیم صهیونیستی مقابله كنند. گردان‌های عزالدین القسام، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «مبارزان ما در شهر جنین در شمال کرانه باختری خودروها و تجمع سربازان اسرائیلی را با تعداد زیادی بمب مورد هدف قرار دادند. نیروهای ما همچنین به سمت بالگردهای رژیم صهیونیستی تیراندازی کردند که بعدا دشمن اذعان کرد یکی از بالگردهایش آسیب دیده است. جنین با مقاومت شجاع خود و حمایت مردمی شمشیر آخته‌ای در برابر اشغالگران و حامیان‌شان خواهد بود.»
همچنين از آنجا كه نبرد خونين اخير در جنين با شهادت 5 جوان فلسطيني همراه شد، «سرایاالقدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نيز در بيانيه‌اي تأکید کرد که پس از نبرد جنين، جنگ با قدرت و پایداری بیشتری عليه اشغالگران ادامه خواهد داشت. سرایاالقدس با اشاره به نبرد دو روز پيش در اردوگاه جنين افزود: «درگیری‌ها بیش از هشت ساعت طول کشید و این گردان توانست تعداد زیادی بمب را در خودروهای رژیم صهیونیستی منفجر کرده و بیش از پنج خودرو را از کار انداخته و آسیب‌های جدی را به تعداد دیگری از خودروها وارد کند.» در بیانیه ‌این گردان‌ها آمده است: «مبارزان ما توانستند وارد درگیری‌های پراکنده‌ای در چند محور با نیروهای رژیم صهیونیستی در خیابان‌های ناصره و حیفا و مناطق الجابریات و الهدف و اطراف بیمارستان ابن‌سینا و مناطق دیگر شوند. این درگیری‌ها موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای اسرائیل شد. مبارزان سرایاالقدس همچنین توانستند بالگرد آپاچی اسرائیل را مورد هدف قرار دهند.»
ببر كاغذي صهيونيست‌ها
يك روز پس از عمليات جنين، گروهان‌های قدس نيز تصاویری از بقایای خودروی زرهی نمر (ببر) که در درگیری‌های جنین منفجر و نابود شد را به نمایش گذاشتند. «یوسی یهوشع»، كارشناس عبري‌زبان در یدیعوت آحارونوت نوشت: «تصاویری که از جنین از بقایای قطعات خودروهای نظامی منهدم‌شده بیرون آمد، تصاویر بسیار بدی برای بازدارندگی است و آینده خوبی را رقم نمی‌زند.»
در واقع گرفتار شدن ارتش و نظاميان صهيونيست در اردوگاه جنين در كنار فعال‌شدن گروه‌هاي مقاومت مسلحانه فلسطيني نشان داد كه کرانه باختری دست‌کمی از غزه ندارد و هر لحظه آماده انفجار است. همچنين بيانيه «گردان‌های عزالدین القسام» و «سرایاالقدس» كه هركدام به ترتيب به گروه‌هاي مقاومت حماس و جهاد اسلامي وابسته هستند، نشان داد كه گستره فعاليت گروه‌هاي مقاومت ديگر محدود به نوار غزه نيست، بلكه گروه‌هاي مقاومت حتی در کرانه نیز به شدت فعال شده‌اند. در اين وضعيت احتمالا صهيونيست‌ها به اين درك رسيده‌اند كه محاصره نوار غزه و كرانه باختري مفهوم و عملكرد خود را از دست داده است، چون هم كرانه باختري و هم نوار غزه در حال تبديل شدن به انبار تسليحات و تجهيزات نظامي فلسطيني‌هاست و نيروهاي مسلح مقاومت فلسطين به راحتي بين نوار غزه و كرانه باختري در حال رفت و آمد هستند.
ادامه گسست سیاسی در تل‌آويو
غافلگیری نظاميان رژیم اسرائیل در جنین همزمان با اختلافات داخلي در تل‌آويو شرايط كار براي نتانياهو را دشوارتر از گذشته كرده است. نتانياهو كه ماه‌هاست سر آسوده بر بالین نگذاشته و مدام درگير اعترضات مخالفان خود است، روز سه‌شنبه نيز از گزند مخالفت‌‎هاي داخلي در امان نماند. در همين ارتباط نيز، «دن حالوتس»، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با صف‌آرايي در برابر نتانیاهو، از اقدام او براي ايجاد محدوديت در برابر معترضان به‌شدت انتقاد و برحق صهیونیست‌های مخالف این لایحه برای تداوم اعتراضات در خیابان‌ها تاکید کرد. اين مقام صهیونیست در اشاره ضمنی به بحران فراگیر و شکاف گسترده در بین صهیونیست‌ها در درون سرزمین‌های اشغالی گفت: «من اهل شرکت در اعتراضات نیستم اما وقتی فهمیدم در صورت تصویب لایحه تغییرات قضایی، دیگر فرزندانم نخواهند توانست در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) زندگی کنند، در اعترضات حضور یافتم.»
از سوي ديگر، گسست سیاسی در رژیم صهیونیستی تشدید شده تا حدی که یکی از اعضای ائتلاف راستگرای حاکم، رئیس رژیم صهیونیستی را چپگرا اعلام و میانجی‌گری وی را رد کرد. «بزالل اسموتریچ» رهبر حزب «صهیونیسم دینی» روز سه‌شنبه در مصاحبه با رادیوی حریدی «کل باراما» خاطرنشان کرد: «اسحاق هرتزوگ (رئیس رژیم صهیونیستی) چپگراست و نمی‌تواند میانجی منصفی برای مذاکرات لایحه تغییرات قضایی بین چپ‌ها و راست‌ها باشد.» این اظهارات وزیر دارایی افراطي رژیم صهیونیستی، واکنشی است به اظهارات روز دوشنبه هرتزوگ که از کابینه حاکم خواسته بود هیچ‌کدام از موارد مربوط به لایحه تغییرات قضایی را تا رسیدن به یک توافق جامع بین مخالفان و موافقان تصویب نکند.
همچنين شبکه‌های عبری به فروپاشی از درون رژیم صهیونیستی اذعان دارند و كارشناس شبكه 12 رژيم صهيونيستي در يك برنامه تلويزيوني گفته است: «بزرگ‌ترین تهدید برای تل‌آويو، جبهه داخلی است!» اين كارشناس افزود كه طبق اطلاعات نهادهای امنیتی و نظامی، در جنگ آینده عرصه‌های بسیاری را پیش‌رو خواهیم داشت که قرار است کل شریان‌های حیاتی اسرائیل را مختل کنند! به گفته اين كارشناس صهيونيستي، اتفاق اردوگاه جنین دردناک، بسیار نادر و پیچیده بود و از زمان انتفاضه دوم تاکنون چنين اتفاقي رخ نداده بود!
شهرک عیلی، براي صهيونيست‌ها جهنم شد
به نظر مي‌رسد كه صهيونيست‌ها پس از عمليات جنين بايد در انتظار پاسخ‌هاي پي‌درپي گروه‌هاي فلسطيني باشند. عصر سه‌شنبه نيز منابع خبری از کشته شدن چهار شهرک‌نشین و زخمی شدن هفت نفر دیگر بر اثر تیراندازی مجریان عملیات شهادت‌طلبانه در شمال رام‌الله خبر دادند. رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که مجری عملیات هنگام تیراندازی چندبار خشاب عوض کرده و این گویای اوج شکست امنیتی برای رژیم صهیونیستی است. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که مجریان عملیات تیراندازی در شهرک عیلی، ۳ نفر بودند، اما برخي ديگر از منابع تعداد مجريان عمليات را 2 نفر اعلام كردند. رسانه‌های صهیونیستی همچنین گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی حادثه امنیتی «عیلی»، نشست امنیتی فوق‌العاده برگزار كرده است. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یکی از عاملان تیراندازی در محل وقوع حادثه به شهادت رسیده است. پایگاه خبری عبری‌زبان ۰۴۰۴ هم اعلام کرد که تمامی صهیونیست‌های کشته‌شده در عملیات تیراندازی در نزدیکی شهرک عیلی از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفتند.
منابع عبری‌زبان همچنين اعلام کردند که يكي از مجریان عملیات تیراندازی در نزدیکی شهرک عیلی در حدفاصل نابلس و رام‌الله به شهادت رسیده است. این منابع تاکید کردند که یکی ديگر از مجریان این عملیات از محل متواری شده است. شهید «مهند فالح یوسف شحاده» از شهرک عوریف، یکی از مجریان عملیات تیراندازی در شهرک عیلی معرفي شده است. پس از عمليات شهر عيلي، «حازم قاسم»، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که پاسخ حمله جنایتکارانه دشمن صهیونیستی به جنین و تعرض اشغالگران به مسجدالاقصی خیلی زود با عملیات تیراندازی در شهرک عیلی داده شد.