هشدار پلیس فتا
تماسهایی که برایتان گران تمام میشود
رئیساداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا گفت: کلاهبرداران با جمعآوری اطلاعات منتشر شده افراد از فضای مجازی و تماس با آنها به راحتی شهروندان را فریب داده و حساب بانکی آنها را خالی میکنند.
به گزارش ایسنا، سرهنگ حامد محمدی سپاسی اظهارداشت: مجرمان سایبری با داشتن اطلاعات بانکی قربانیان و ارائه اطلاعات اولیه به راحتی اعتماد شهروندان را جلب کرده و خواهان اعلام کد ارسال شده از شهروندان میشوند و شهروندان غافل از همه جا با اعلام کد ارسالی با برداشت غیرمجاز از حساب بانکی خود روبهرو میشوند. در همین راستا شهروندان باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان کدهای ارسالی برای گوشی خود را در اختیار افرادی که با آنها تماس تلفنی گرفتهاند، نگذارند.
سپاسی با بیان اینکه کلاهبرداران تلفنی با معرفی خود به عنوان کارمند بانک و دادن اطلاعات فردی خواهان دریافت کد ارسالی میشوند، افزود: در این شیوه، کلاهبردار با شماره شخصی فرد تماس گرفته و به بهانه مشکل و نقصی در اطلاعات حساب بانکی افراد، پس از دریافت اطلاعات حساب، نظیر شماره کارت از فرد میخواهد تا کد پیامک شده به تلفن همراهش را برای وی بازخوانی کند. این در حالی است که سیستم بانکی تمامی اطلاعات مشتریان خود را دارد و در صورت بروز مشکل حتماً از شهروندان میخواهد که به شعب بانکی مراجعه و مشکل بانکی به وجود آمده را مرتفع
کنند.
وی با بیان اینکه مجرمان با جعل عنوان سازمانهای دولتی به دنبال سوءاستفاده از شهروندان و خالی کردن حسابهای بانکی آنها هستند، ادامه داد: شهروندان به هیچ عنوان فریب این دست از کلاهبرداران را نخورده و کدهای ارسالی برای گوشی خود را در اختیار تماسگیرندگان تحت عنوان کارمند یا نماینده یک سازمان و اداره قرار ندهند.
رئیساداره پیشگیری از جرائم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فراجا، برنده شدن در مسابقات رادیو و تلویزیونی را از دیگر ترفندهای کلاهبرداران تلفنی خواند و بیان داشت: در این روش کلاهبرداران در پوشش برنامههای صداوسیما با شهروندان تماس تلفنی گرفته و با معرفی خود به عنوان مجری یا کارگردان برنامه شهروندان را فریب داده و اطلاعات بانکی و کد ارسالی را دریافت و حساب بانکی شهروندان را خالی میکنند.