kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹

پوتین زمان حمله اتمی به غرب را اعلام کرد


سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه غرب نمی‌تواند شکست راهبردی به این کشور تحمیل کند، گفت که مسکو
فعلا نیازی به متوسل‌شدن به تسلیحات هسته‌ای نمی‌بیند. اما اگر موجودیتش به خطر بیفتد لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.
از زمان شروع جنگ اوکراین در 5 اسفند 1400 بسیاری از کارشناسان و البته رهبران جهان نسبت به خطر تشدید جنگ و تبدیل آن به یک جنگ هسته‌ای بین قدرت‌های بزرگ هشدار دادند. با ورود تمام قد کشورهای ناتو و حمایت و پشتیبانی کامل تسلیحاتی از کیف با تسلیحات تهاجمی و پیشرفته این هشدارها جدی‌تر شده است. خود مقامات روسی هم بارها اذعان کرده‌اند که روسیه در اوکراین با مجموع کشورهای غربی در جنگ است. پوتین تهدید کرده است در صورت انتقال بمب حاوی اورانیوم ضعیف شده از غرب به اوکراین، روسیه هم از این نوع تسلیحات در اوکراین استفاده خواهد کرد. در جدیدترین تحولات نیز طی روزهای اخیر اعلام شد که روسیه بخشی از بمب‌های هسته‌ای خود را به کشور بلاروس منتقل کرده است.
پوتین عصر شنبه طی یک سخنرانی البته دلیل انتقال این سلاح‌ها به بلاروس در همسایگی اوکراین را توضیح داد و گفت که این اقدام هشداری به غرب بوده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پوتین طی سخنرانی در نشست بین‌المللی مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ، اظهار داشت: «همان‌طور که می‌دانید ما با متحد خود رئیس‌جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو در حال مذاکره بودیم که بخشی از این سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به خاک این کشور منتقل کنیم؛ اکنون این اتفاق افتاده است. اولین کلاهک‌های هسته‌ای در خاک بلاروس مستقر شده‌اند. ما این کار را تا پایان تابستان یا تا پایان سال به طور کامل انجام خواهیم داد».طبق این گزارش، پوتین تصریح کرد که این اقدام، اولین استقرار کلاهک‌های اتمی توسط مسکو  در خارج از روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که به عنوان هشداری به غرب در مورد تسلیح و حمایت از اوکراین می‌باشد. به گزارش فارس به نقل رویترز، وی در این‌باره اضافه کرد: «این دقیقاً به عنوان یک عنصر بازدارنده است تا همه کسانی که به فکر تحمیل یک شکست استراتژیک بر ما هستند از این شرایط غافل نباشند. اما مسکو در حال حاضر نیازی به متوسل شدن به سلاح‌های هسته‌ای نمی‌بیند، به همین دلیل هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه ایجاد نمی‌شود. تنها در صورت تهدید موجودیت دولت روسیه چنین اقدامی محتمل است»
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی‌الیوم، این سخنرانی را مهم‌ترین سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین توصیف کرد و گفت: رئیس‌جمهور روسیه در این سخنرانی طولانی، حداقل بیش از سه بار به سلاح‌های هسته‌ای یا تهدید آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم ‌اشاره کرد، نخست زمانی که گفت؛ کشورش از مجموع کشورهای ناتو (۳۰ کشور) از جمله آمریکا تسلیحات هسته‌ای بیشتری دارد و در برابر فشارها برای کاهش آن، سر فرود نمی‌آورد (تخمین زده می‌شود که روسیه بیش از ۶۰۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد)دوم: تاکیدش مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند در صورت تهدید علیه تمامیت ارضی یا موجودیت خود از سلاح هسته‌ای استفاده کند، اما نیازی به آن ندارد. (شاید هنوز نه)سوم: اعلام رسمی استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس که برای مقابله با هرگونه تجاوز علیه دوستان بلاروسی‌اش یا قلمرو روسیه استفاده خواهد شد.
پوتین و زلنسکی توافق کرده بودند
رئیس‌جمهور روسیه همچنین در نشست روز شنبه خود با هیئت آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کیف راهی روسیه و اوکراین شده است، از توافقی پرده برداشت که کیف به آن پایبند نماند
به گزارش مهر به نقل از المیادین، پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کیف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کیف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند.
وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کیف از امضای توافق خودداری کرده است.» به گفته پوتین، مسکو و کیف در بهار ۲۰۲۲ در اسلامبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کیف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.
براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کیف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است.
رئیس‌جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت انگلیس به کیف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.پوتین در دیدار با هیئت اعزامی آفریقا، ضمن ابراز آمادگی روسیه برای «مذاکرات سازنده با آنهایی که خواستار صلح هستند»، «رویکرد میانه و متوازن» میانجی‌گران آفریقایی در قبال جنگ اوکراین را مورد تمجید قرار داد.
گفتنی است طی روزهای اخیر هیئتی از رهبران آفریقایی به ریاست «سیریل رامافوسا»، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، به منظور بحث و تبادل نظر درباره طرح صلح احتمالی جهت حل و فصل بحران اوکراین به مسکو و کی‌یف سفر کردند.زلنسکی در دیدار روز جمعه با این هیئت، با رد هرگونه مذاکره با مسکو، گفت که «اوکراین به روسیه فرصت دوباره نخواهد داد.»
کمک‌های نظامی به اوکراین متوقف می‌شود
خبر دیگر این که تارنمای «پولیتیکو» نوشت: جمهوری‌خواهان در کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای کاهش قابل توجه هزینه‌ها در طرح وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبنی بر افزایش تولید موشک‌ها هستند. به گزارش ایرنا این رسانه آمریکایی به نقل از پیش‌نویس گزارش کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان، نوشت: اعضای این کمیته،‌ کاهش بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری بودجه پنتاگون در رابطه با تجهیز موشکی از جمله تهیه مهمات برای اوکراین را مطالبه کردند. براساس این گزارش، سرازیر شدن میلیاردها دلار تسلیحات به اوکراین، برنامه‌ریزان نظامی را وادار به تجدید نظر درباره خرید مهمات برای آماده‌‌سازی آمریکا برای درگیری احتمالی دیگری کرده است. این موضوع به اولین درخواست پنتاگون از کنگره برای تأمین مالی خریدهای چندساله مهمات در تلاش برای تسریع تولید در جهت آماده‌‌سازی برای جنگ آینده منجر شد.
توقف ضد حمله اوکراین
از تحولات میدانی جنگ اوکراین هم خبر این که یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد برتری هوایی و توپخانه‌ای روسیه موجب شد اوکراین ضدحمله خود را پس از 2 هفته در شرق و جنوب این کشور متوقف کند. به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشت: اوکراین می‌گوید که نیروهای نظامی این کشور در ضدحمله خود در چندین محور پیشروی داشته‌اند اما در مهار برتری هوایی و توپخانه‌ای روسیه با مشکل مواجه شده‌اند و حملات خود در شرق و جنوب را متوقف کرده‌اند. طبق این گزارش، در حالی‌که ضدحمله اوکراین وارد دومین هفته خود شده است، تلاش این کشور برای بازپس‌گیری اراضی تحت کنترل روسیه در مقابل میادین متراکم مین و دفاع کاملاً آماده روسیه یک تقلای بسیار سخت تبدیل شده است. این روزنامه آمریکایی به ناتوانی نیروهای اوکراینی در مقابل ارتش روسیه‌ اشاره کرد و نوشت، پس از آن‌که اولین ضدحمله اوکراین علیه مواضع روسیه، نتایج متفاوتی را به همراه داشت، نیروهای این کشور در روزهای اخیر، اغلب پیشروی‌های خود را متوقف کرده‌اند....