تأکید وزیر جدید صمت بر واردات خودرو برای کنترل بازار
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علیآبادی در مورد واردات خودرو تصریح کرد: واردات یکی از ابزارهای مدیریت و کنترل بازار است؛ مجلس نقطه نظرات خود را در این حوزه ارائه کرده و به تازگی نیز مصوبهای در این حوزه داشته است. ما مصوبات را رعایت خواهیم کرد.
او افزود: واردات یک ظرفیت جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت و انحصار است. در حوزه اقلامهای تک و راهبردی و کالاهایی که کشور باید استقلال داشته باشد سیاست دیگری حاکم است که مطابق با آن باید عمل شود اما در موضوعاتی که مزیت اقتصادی و رقابتی نداریم باید به سمت تعامل با دنیا پیش رویم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات یکی از وسایل و قواعد تنظیم مناسبات بینالمللی است، ادامه داد: من به یک ژئواکونومی معتقد هستم که در این روش یک کالایی میدهیم و یک کالایی میگیریم و این یعنی واردات و صادرات.
بر اساس این گزارش علیآبادی در جلسه رای اعتماد خود نیز درباره صنعت خودرو گفته بود که این صنعت نیازمند طرحی جامع است به طوری که در تعامل با دیگر کشورها و با انجام واردات هوشمند و بموقع و همچنین همکاریهای تخصصی با بنگاههای بزرگ میتوان تولید مشترک داشت و به انجام صادرات پرداخت و باید تولید خودرو را افزایش داد تا قیمتها کاهش یابد.
بازگشت خودرو به بورس
همچنین به گزارش ایسنا خبر بازگشت خودروی سواری به بورس کالا طی هفته گذشته با مخالفت شورای رقابت و وزارت صمت مواجه شد اما بورس کالا پس از حدود چهار ماه، فردا دوشنبه میزبان عرضه خودروی سواری میشود. آخرین عرضه خودروی سواری در بورس کالا به دوم اسفندماه سال گذشته برمیگردد اما با مخالفت شورای رقابت، عرضههای بعدی متوقف شد.
لغو شرط پلاک فعال
پیچ و خمهای مربوط به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه همچنان ادامه دارد. الحاقی به بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، توسط رئیس شورا و مرکز ملی رقابت به وزارت صمت، خودروسازان و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد. طبق تبصره ابلاغی که بر اساس رأی شماره ۱۲۷/۰۲/ه ت هیئت تجدید نظر شورای رقابت، ابلاغ شده است، کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از پنج سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند.
بر این اساس، طبق بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل مذکور، متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبتنام و خرید خودرو ندارند. بنابراین اگر از عمر پلاک خودرو بیش از پنج سال گذشته باشد افراد دارای پلاک انتظامی فعال امکان ثبتنام و خرید خودرو را خواهند داشت.
همچنین حسین فرهیدزاده؛ رئیس سازمان حمایت در نامهای به مدیران بانکها و موسسات اعتباری خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی متقاضیان خرید خودروهای تولید داخل به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به نام این سازمان شد و تاکید کرد که برداشت مبالغ مذکور به منزله انصراف و حذف اولویت نیست.
وی از بانکها خواسته که ضمن تسریع در رفع مسدودی حساب متقاضیان یاد شده از ۲۴ خرداد ماه، نسبت به ابلاغ و اطلاعرسانی موضوع به کلیه شعب مرتبط اقدام و نتایج به این سازمان منعکس شود.
دلیل عدم تخصیص خودرو به برخی متقاضیان
مهدی تقدسی؛ مدیرسامانه یکپارچه تخصیص خودرو در رابطه با عدم تخصیص به برخی از افراد حائز شرایط که پنج اولویت هم انتخاب کرده بودند، گفت: ۹۷ درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ثبتنام کرده بودند طبق برنامه زمانبندی تا پایان سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه تولید خودروسازان، خودرو دریافت میکنند.
او افزود: سه درصد ثبتنام کنندگان، متقاضی خودروهای ckd خودروسازان خصوصی بودند که ظرفیت تولید برای تعدادی از این خودروها، محدود بوده اما تقاضای بسیار زیادی برای آنها ایجاد شده و امکان تخصیص وجود نداشته است اما با حفظ اولویت، امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برایشان در سال جاری و ۱۴۰۳ فراهم خواهد شد تا برای خودروهایی که ظرفیت خالی دارند ثبت تقاضا انجام شود.
مدیرسامانه یکپارچه تخصیص خودرو گفت: جزئیات و نتایج طرح جایگزینی، مهلت انصراف از طرح دوم سامانه یکپارچه و لیست خودروهای تکمیلی در هفته جاری اعلام میشود.