kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
بانک مرکزی اعلام کرد

افزایش ۲۳ درصدی تأمین ارز در سال جاری

براساس اطلاعات منتشرشده بانک مرکزی، تامین ارز در 80 روز اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافت.

به گزارش بانک مرکزی، آمار تامین ارز انجام‌شده از ابتدای سال تا تاریخ 19 خردادماه 1402 نسبت به همین بازه زمانی در سال 1401 نشانگر افزایش 83 درصدی تامین ارز وزارت جهاد کشاورزی بابت تامین نهاده‌های دامی و اقلام موردنیاز این مجموعه است. همچنین تامین ارز مرتبط با وزارت صمت در این بازه زمانی 4 درصد افزایش یافته است. در مجموع در بازه زمانی یادشده تامین ارز انجام‌شده به 13 میلیارد و 805 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 23 درصدی تامین ارز را نشان می‌دهد.
در این گزارش آمده است: یکی از مهم‌ترین عوامل تورم، بی‌ثباتی نرخ ارز است. تجربه بسیاری از کشورها در ثبات اقتصادی از طریق مداخله در تثبیت نرخ ارز نشان می‌دهد که سیاستگذار با مداخله فعال در تثبیت نرخ ارز در جهت محدود نمودن نوسانات باید به‌دنبال تبیث اقتصادی باشد.
مداخله 57 میلیارد دلاری
طی سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ میزان مداخله بانک مرکزی به نرخ بازار در بازار غیررسمی بالغ بر ۵۷ میلیارد دلار بوده است که از این رقم بیش از ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مربوط به اسکناس و ۴۲ و نیم میلیارد دلار مربوط به حواله بوده است. بانک مرکزی از طریق فروش بخشی از ارزی که دولت به او می‌دهد با مداخله در بازار در جهت کاهش نوسانات نرخ ارز عمل کرده و همچنین از افزایش قابل‌توجه پایه پولی جلوگیری می‌کند.