kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
محمودی: باید به جوانان تیم ملی فرصت داد

معرفی برترین‌های هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال /اسماعیل‌نژاد بهترین بازیکن ایران شد

با پایان هفته نخست لیگ ملت‌ها، بهترین‌های این رقابت‌ها اعلام شدند که از ایران تنها امین اسماعیل‌نژاد در چند بخش عملکرد نسبتا خوبی داشت.
 
سرویس ورزشی-
 
هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال سال 2023 در گروه مردان که از روز سه‌شنبه 16 خردادماه در دو کشور کانادا و ژاپن آغاز شده بود، یکشنبه با برگزاری دیدار کانادا و آلمان به پایان رسید.آلمانی‌ها در این مسابقه سه بر یک حریف خود را شکست دادند تا به نخستین برد خود در این رقابت‌ها دست یابند. بدین ترتیب هیچ تیمی در هفته نخست لیگ ملت‌ها بدون برد به خانه نرفت. در پایان هفته نخست این رقابت‌ها که با 32 دیدار پیگیری شد، تیم ملی والیبال ژاپن با اقتدار و چهار برد و 12 امتیاز در صدر جدول قرار گرفت و تیم‌های آمریکا، آرژانتین، اسلوونی و برزیل نیز با سه برد و 9 امتیاز در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.
تیم ملی والیبال ایران نیز با یک برد برابر چین، سه ناکامی برابر ژاپن، لهستان و اسلوونی و کسب چهار امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفت. عملکرد شاگردان عطایی در این دوره از رقابت‌ها با فراز و نشیب زیادی همراه بود و همین مسئله باعث شد تیم ملی نتواند در نتیجه‌گیری آنچنان که باید موفق باشد. آمار بازیکنان در هفته نخست لیگ ملت‌ها که توسط فدراسیون جهانی منتشر شده نشان می‌دهد تنها بازیکنی که توانست کارنامه قابل قبولی بگیرد امین اسماعیل‌نژاد است.
امتیازآورترین بازیکنان: در بین ۱۰ بازیکن که در هفته نخست لیگ ملت‌ها بیشترین امتیاز را کسب کردند، خبری از بازیکنان ایران نیست. امتیازآورترین بازیکن ایران امین اسماعیل‌نژاد است که در رده یازدهم این رده‌بندی قرار دارد. او در ۴ بازی تیم ملی، ۵۹ امتیاز کسب کرد که ۲۸ امتیاز آن از حمله، ۳ امتیاز از دفاع و ۸ امتیاز از سرویس بوده است.پوریا خانزاده هم در رده‌بندی کلی امتیازآورترین بازیکنان، رده چهل و دوم را به خود اختصاص داد.
بهترین مهاجمان: در بین برترین بازیکنان مهاجم هم هیچ کدام از بازیکنان ایران حضور ندارند و امین اسماعیل‌نژاد بهترین بازیکن ایران است که ‌شانزدهمین مهاجم برتر هفته نخست لیگ ملت‌ها شد. خانزاده هم در رده چهل و دوم قرار دارد.
بهترین مدافعان: بهترین مدافع ایران در این رقابت‌ها محمد موسوی بود. او در رده‌بندی برترین مدافعان هفته نخست در رده هفتم قرار گرفت. موسوی ۹ امتیاز از دفاع کسب کرد. ۱۵ خطا داشت و ۱۰ ریباند هم انجام داد. محمد ولی‌زاده هم در این‌ رده‌بندی‌شانزدهم شد.
بهترین بازیکنان زننده سرویس: بهترین جایگاهی که بازیکنان ایران توانستند در هفته نخست به دست بیاورند در رده‌بندی بهترین بازیکنان زننده سرویس بود. امین اسماعیل‌نژاد که تا پیش از بازی چهارم ایران، در رده نخست این رده‌بندی قرار داشت در پایان هفته چهارم سومین بازیکن برتر زننده سرویس شد. او ۸ امتیاز از سرویس به دست آورد.
بهترین پاسورها: پاسورهای ایران در بین برترین پاسورهای هفته نخست جایی ندارند. جواد کریمی در رده هفدهم قرار گرفت و محمدطاهر وادی بیست و یکم شد.
بهترین توپ‌گیر: در بین برترین توپ‌گیرها محمدرضا حضرت‌پور که تصور می‌شد عملکرد ضعیفی در هفته نخست لیگ ملت‌ها داشت جایگاه نسبتا خوبی را به خود اختصاص داد. او در این رده‌بندی یازدهم شد.
بهترین بازیکنان دریافت‌کننده: محمدرضا حضرت‌پور بهترین دریافت‌کننده ایران بود. او در رده‌بندی برترین بازیکنان دریافت‌کننده در رده یازدهم قرار گرفت. محمدرضا خانزاده هم سی‌ودوم شد.
هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ به میزبانی شهر روتردام هلند و اورلئان فرانسه پیگیری خواهد شد. تیم ملی ایران در هفته دوم با تیم‌های آلمان، ایتالیا، آمریکا و هلند دیدار می‌کند و کار سختی در پیش خواهد داشت. هفته سوم این رقابت‌ها هم به میزبانی آناهایم آمریکا برگزار خواهد شد و تیم ملی والیبال کشورمان باید به مصاف تیم‌های فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا برود.
باید به جوانان تیم فرصت داد
شهرام محمودی از ملی‌پوشان پیشین والیبال ایران دیروز در مصاحبه‌ای به بررسی عملکرد تیم ملی در هفته نخست لیگ ملت‌ها پرداخت و گفت: تیم ملی نتایج خوبی نگرفت. بخشی از این طبیعی است چون شاکله تیم عوض شده و بازیکنان جوانی اضافه شده‌اند. از طرفی چند بازیکن همچون مجرد و میلاد عبادی‌پور هم نیستند. باید به جوانان فرصت و میدان بدهیم تا تجربه کسب کنند، چون تمرین جای مسابقه را نمی‌گیرد و باید در میادین بین‌المللی و رسمی خود را محک بزنند تا در آینده به تیم کمک کنند.
او به هفته دوم لیگ ملت‌ها ‌اشاره و بیان کرد: کارمان سخت‌تر است. هفته بعدی تیم‌های قوی‌تری حضور دارند. می‌طلبد مجموعه تیم با تمرکز و آمادگی بالاتری به مسابقات هفته دوم گام بگذارند. امیدوارم نتایج بهتری رقم بخورد.
محمودی در گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری ایسنا در مورد اهمیت رنکینگ (رده‌بندی) لیگ ملت‌ها در کسب سهمیه المپیک گفت: موضوع نگران‌کننده رنکینگ است. باید حواسمان به رنکینگ باشد که جایگاه‌مان را از دست ندهیم چون اگر از گروه‌مان در انتخابی المپیک صعود نکنیم، نیاز به رنکینگ داریم و این مسئله تعیین‌کننده است. 
ملی‌پوش سابق والیبال در پاسخ به این سؤال که در هفته نخست توانایی کسب پیروزی‌های بیشتری داشتیم، بیان کرد: توانایی شکست تیم‌های دیگر را هم داشتیم. بازی لهستان دو بر صفر جلو بودیم و می‌توانسیم سه بر صفر ببریم اما حریف به بازی برگشت. بازی ما با لهستان نزدیک است و چالش داریم. بازی امروز هم می‌شد نتیجه را عوض کرد اما مقابل ژاپن عملکرد خوبی نداشتیم. فکر می‌کنم اگر در مسابقات بعدی با تمرکز و آمادگی بالاتری حاضر شویم، نتیجه خوبی می‌گیریم.
او مهم‌ترین ضعف تیم ملی را در هماهنگی بازیکنان دانست و گفت: در والیبال، تیمی امتیازات حساس و نزدیک را برنده می‌شود که هماهنگی و تمرکز بیشتری داشته باشد. ما در برخی لحظات می‌توانستیم بازی را به نفع خود تغییر بدهیم اما به دلیل عدم هماهنگی نشد. این موضوع به جوان‌گرایی و نبود بازی تدارکاتی برمی‌گردد. جوانان خوبی داریم، امیدوارم همه تیم ملی را حمایت کنند.
نداشتن بازی تدارکاتی مشکل‌ساز شد
محمد ترکاشوند پیشکسوت والیبال هم درباره عملکرد ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها گفت: تیم ملی بدون انجام بازی‌های تدارکاتی متعدد و فقط با دیدار دوستانه مقابل ترکیه و فرانسه گام به لیگ ملت‌ها گذاشته است. نرسیدن کادرفنی به ترکیب اصلی با توجه به داشته‌ها در کنار جوانگرایی صورت گرفته باعث شد تا آن‌گونه که انتظار داشتیم در هفته اول بازی کنیم. به نظرم باتوجه به شرایط بازی با تیم ملی لهستان می‌توانستیم این تیم را شکست دهیم و اگر می‌توانستیم ۲ برد در هفته اول کسب کنیم، شرایط‌مان در ادامه راحت‌تر می‌شد.
وی با ‌اشاره به پوست‌اندازی در تیم ملی والیبال و اعتماد کادرفنی به بازیکنان جوان، گفت: لیگ ملت‌ها تورنمنت فرسایشی و فشرده‌ای است که یک ماه به طول می‌انجامد و به نظرم جدول در بازی‌های باقیمانده تغییرات زیادی خواهد داشت و نباید تیم‌ها را به صرف نتایج هفته اول ارزیابی کرد، چون خیلی از تیم‌ها باتوجه به پیش‌رو بودن المپیک به بازیکنان جدید و جوان همانند ایران بها داده‌اند. همچنین نباید به سادگی از کنار غیبت بازیکنان باتجربه‌ای مانند میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی و علی‌اصغر مجرد گذشت. از سوی دیگر نباید انتظاری که از سعید معروف داشتیم را از جواد کریمی یا وادی داشته باشیم.
وی در بخش پایانی گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری میزان در مورد وضعیت تیم ملی در هفته‌های بعدی لیگ ملت‌‌ها، اظهار کرد: ما باید فکری به حال شروع‌های ضعیف تیم ملی در تورنمنت‌های مختلف بکنیم چرا که تزلزل در بازی‌های ابتدایی به معضلی در تمامی رده‌های سنی بدل شده است و خیلی مواقع تلاش مضاعف و پیروزی در بازی‌های مهم را به هدر می‌دهد. با شناختی که تیم‌ها در ۴ دیدار هفته نخست از رقبا کسب کردند، قطعا کیفیت بازی‌ها در هفته‌های دوم و سوم بیشتر می‌شود و بالطبع کسب پیروزی دشوارتر خواهد شد.