kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
هفته نخست لیگ ملت‌های 2023 به پایان رسید

نمایش ضعیف و شکست سنگین مقابل اسلوونی والیبال ایران به رده یازدهم بسنده کرد

شکست تیم ملی والیبال برابر اسلوونی از یک سو و برتری تیم ملی صربستان مقابل لهستان از سوی دیگر موجب شد که ایران در پایان هفته نخست لیگ ملت‌ها در رده یازدهم قرار گیرد. 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
تیم ملی والیبال ایران در چهارمین بازی خود در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال دیروز یکشنبه به مصاف اسلوونی رفت و با نتیجه ۳-صفر شکست خورد. ایران در این بازی با ترکیب سید محمد موسوی، محمد ولی‌زاده، مرتضی شریفی، پوریا حسین‌خانزاده، جواد کریمی، امین اسماعیل‌نژاد و محمدرضا حضرت‌پور به میدان رفت.
ست اول: ایران ۱۹- اسلوونی ۲۵
دو تیم پایاپای بازی را آغاز کردند و با دو امتیاز شریفی، ایران نتیجه را ۳-۳ کرد. امین اسماعیل‌نژاد با زدن توپ به دست دفاع اسلوونی هفتمین امتیاز ایران را به‌دست آورد تا ایران ۷-۶ پیش افتد اما اسلوونی به سرعت این امتیاز را جبران کرد. زمانی که ‌اشتباهات ایران بالا رفت، اسلوونی توانست در امتیاز ۱۷ اختلاف پوئن ایجاد کند و دو امتیاز از ایران جلو بیفتد. با اینکه ایران همچنان در دریافت ‌اشتباه داشت، جواد کریمی با دفاع روی تور امتیاز ۱۷ ایران را در مقابل امتیاز ۲۰ اسلوونی به‌دست آورد. خط حمله اسلوونی همچنان مهارنشدنی بود. دو امتیاز سرویس پیاپی باعث شد ایران با ۶ اختلاف عقب بیفتد و در نهایت شاگردان عطایی ست نخست را ۱۹ بر ۲۵ واگذار کردند.
ست دوم: ایران ۲۳- اسلوونی ۲۵
اسلوونی همچنان از ایران امتیاز سرویس می‌گرفت تا ۳-۱ ست دوم را پیش افتد. اشتباهات ایران تمامی نداشت و اسلوونی در امتیاز ۶ اختلاف را به ۵ رساند تا حاجی‌پور جانشین اسماعیل‌نژاد شود و اسفندیار جانشین حسین‌خانزاده شود. در یک رالی دیدنی سرانجام حاجی‌پور نتیجه را ۶-۳ کرد تا ایران امیدوار شود. اسلوونی باز هم اختلاف امتیاز را حفظ کرد و ست دوم را هم در کنترل داشت. با امتیاز سرویس شریفی، ایران اختلاف را کم کرد و در ادامه نتیجه ۱۷-۱۶ به سود اسلوونی شد. با تک دفاع حاجی‌پور ایران برای اولین بار در ست دوم در امتیاز ۱۷ به اسلوونی رسید. با یک امتیاز از دفاع اسفندیار، ایران ۱۸-۱۷ پیش افتاد تا تعویض‌های بهروز عطایی جواب دهد. آبشار پرقدرت حاجی‌پور ایران را در امتیاز ۲۱ پیش‌ انداخت اما اسلوونی دوباره به بازی برگشت و با حساب ۲۵ بر ۲۳ بازی را به نفع خود تمام کرد. حاجی‌پور با اینکه در ست دوم به عنوان بازیکن تعویضی به بازی آمد، ۷ امتیاز گرفت.
ست سوم: ایران ۲۳- اسلوونی ۲۵
دو تیم ست سوم را پایاپای آغاز کردند و با دو امتیاز شریفی ایران در امتیاز ۷ به اسلوونی رسید. تاین اورنات بازیکن اسلوونی ۲ امتیاز سرویس مستقیم گرفت تا ایران ۱۰-۷ عقب بیفتد و عطایی وقت استراحت بگیرد. ایران در امتیاز ۱۰ بازی را مساوی کرد تا سرمربی اسلوونی هم وقت استراحت بگیرد. حاجی‌پور همچنان ستاره ایران بود تا ایران ۱۳-۱۱ پیش افتد. اما دریافت‌های بد ایران باعث شد اسلوونی ۱۶-۱۴ پیش بیفتد. زمانی که نتیجه ۱۸-۱۵ شد، عطایی باز هم وقت استراحت گرفت. اورنات پنجمین امتیاز سرویس را هم از ایران گرفت تا اسلوونی ۲۱-۱۷ جلو بیفتد. اسلوونی که هم در روی تور و هم در توپ‌گیری خوب کار می‌کرد، در نهایت ۲۵ بر ۲۲ ست سوم را هم برد تا به پیروزی ۳ بر صفر برسد و برنده این بازی شود.
عطایی: پیش‌بینی یک بازی سخت را داشتیم
بهروز عطایی سرمربی تیم ملی بعد از شکست ۳ بر صفر تیم ملی والیبال ایران برابر اسلوونی اظهار کرد: پیش‌بینی یک بازی سخت را داشتیم و فکر می‌کنم که اسلوونی خیلی عالی بازی کرد و جزو تیم‌های خوب مسابقات است. ایران امروز بد بازی را شروع کرد اما به مسابقه برگشتیم. به‌رغم این‌که می‌توانستیم در مقطعی بازی را به نفع خودمان کنترل کنیم، دچار‌اشتباه شدیم.
وی در ادامه تاکید کرد: در دو دست اول در بخش دریافت بد عمل کردیم و نتوانستیم حدود هشت توپ برگشتی را تبدیل به امتیاز کنیم. به هر حال هر چقدر خطا افزایش پیدا کند،‌ شانس برد نیز کم می‌شود. امروز پر خطا بودیم و نتوانستیم در مقاطعی که از حریف پیش بودیم، بازی را به نفع خودمان جلو ببریم. تیم اسلوونی خیلی خوب بازی کرد و مستحق این پیروزی بود. آنها کم‌اشتباه‌تر بودند و بازی قابل قبولی را ارائه دادند. سرمربی تیم ملی والیبال ایران درباره عملکرد بازیکنان جوان در هفته اول لیگ ملت‌ها تصریح کرد: فکر می‌کنم در مجموع بازیکنان جوان ایران عملکرد خوبی را به نمایش گذاشتند. پوریا حسین‌خانزاده در هفته اول رفته رفته بهتر شد اما امروز مخصوصاً در دریافت عملکرد خیلی خوبی نداشت و طبیعی است که این تجربه کم در شرایط سخت کار دست او داد.
عطایی در پایان افزود: علی حاجی‌پور نیز هر زمان که در زمین قرار گرفت، عملکرد درخشانی داشت و محمد ولی‌زاده هم بسیار خوب بود. با این وجود فکر می‌کنم که امروز منسجم بازی نکردیم و نتوانستیم آن‌طور که دلمان می‌خواست شرایط را مدیریت کنیم. بازی ضعیف‌تری داشتیم و طبیعی بود که شکست بخوریم.
سقوط تیم ملی به رده یازدهم
تیم ملی والیبال که با انگیزه زیاد راهی هفته اول لیگ ملت‌های والیبال در ژاپن شد، نتوانست انتظارات را برآورده کند و با سه شکست و تنها یک برد هفته بدی را پشت سر گذاشت. اما این شکست‌ها و همچنین برد ارزشمند و دور از انتظار سه بر صفر صربستان و شاگردان ایگور کولاکوویچ برابر لهستان باعث شد تیم ملی والیبال ایران از رتبه دهم رنکینگ جهانی والیبال به رتبه یازدهم سقوط کند؛ آن هم در سالی که رتبه رنکینگ بسیار اهمیت دارد و صعود و عدم صعود تیم‌ها به المپیک به رنکینگ آنها بستگی دارد. تیم ملی در هفته دوم با تیم‌هایی بازی دارد که هر باخت احتمالی می‌تواند سقوط آزادی را در رنکینگ جهانی برای تیم همراه داشته باشد و باید کادر فنی و بازیکنان تیم ملی والیبال تلاش بیشتری بکنند. تیم ملی والیبال در این فصل چندین بازیکن اصلی خود را به دلایل مختلف از دست داده است و همین یکی از علت‌های سقوط یک پله‌ای ایران در رنکینگ جهانی است.
برنامه دیدارهای هفته دوم
هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ به میزبانی شهر روتردام هلند و اورلئان فرانسه پیگیری خواهد شد. تیم ملی ایران در هفته دوم با تیم‌های آلمان، ایتالیا، آمریکا و هلند دیدار می‌کند و کار سختی در پیش خواهد داشت. گروه‌بندی و برنامه بازی‌های ایران در هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال به این ترتیب است:
هفته دوم: روتردام – هلند، گروه سوم: (هلند، آمریکا، لهستان، ایران، ایتالیا، آلمان، صربستان و چین)
هفته دوم: اورلئان – فرانسه، گروه چهارم: (فرانسه، کوبا، برزیل، ژاپن، اسلوونی، بلغارستان، آرژانتین و کانادا)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
*ایران ........................................................ آلمان، ساعت ۱۴:۳۰
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
*ایران ........................................................ ایتالیا، ساعت ۱۴:۳۰
جمعه دوم تیر ۱۴۰۲
*ایران ............................................................. آمریکا، ساعت ۱۸
شنبه سوم تیر ۱۴۰۲
*هلند .......................................................... ایران، ساعت ۱۸:۳۰
*هفته سوم این رقابت‌ها هم به میزبانی آناهایم آمریکا برگزار خواهد شد و تیم ملی والیبال کشورمان باید به مصاف تیم‌های فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا برود.