kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

کاروان امید به آذربایجان رسید مردم سنگ‌تمام گذاشتند

کاروان امیدِ دولت مردمی در پنجمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی خود به آذربایجان شرقی رفت و مورد استقبال باشکوه و به یاد ماندنی مردم قرار گرفت.

 

سرویس سیاسی ـ

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در پنجمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، با استقبال امام جمعه و نماینده ولی فقیه و استاندار، از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، وارد استان آذربایجان شرقی شد.
حضور کاروان امیدِ دولت مردمی در آذربایجان شرقی با استقبال و مهمان نوازی ویژه مردم این استان مواجه شد که از سویی نمایانگر وفاداری و عشق مردم به انقلاب اسلامی و دولت انقلابی و از سوی دیگر قدردانی از خدمات دولت آیت‌الله رئیسی و نشان‌دهنده تکلیف سنگین دولت در حل مشکلات و جهاد خدمت و پیشرفت است.
افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران در آذربایجان شرقی پس از 22 سال وقفه با همت دولت مردمی، مکلف ساختن دستگاه‌های مسئول به تامین سرمایه در گردش، ساخت شهرک صنعتی جدید، نو‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت چرم و همچنین توجه ویژه به مسائل زیست محیطی، رفع آلایندگی‌های تولید و حفظ سلامت مردم، افتتاح خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان با ظرفیت تولید 4 هزار دستگاه، رونمایی از دو محصول جدید شرکت تراکتور‌سازی ایران، بازدید از شرکت ماشین‌‌سازی تبریز، بازدید از نمایشگاه احیاگران واحد‌های اقتصادی آذربایجان شرقی، بهره‌برداری از 3 پروژه آب و برق، دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل کمیته بررسی راهکارهای بالفعل کردن ظرفیت‌های منطقه چاراویماق، تصریح آیت‌الله رئیسی روی به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته به عنوان سیاست قطعی دولت مردمی و تأکید بر احیای همه واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل از جمله رویدادهای این سفر بود.
بازدید رئیس‌جمهور
از شهرک صنعتی چرمشهر آذربایجان شرقی
سه دستور دکتر رئیسی برای توسعه صنعت چرم تبریز
دکتر سید ابراهیم رئیسی در آغاز این سفر با حضور در شهرک صنعتی چرمشهر، ضمن بازدید از یکی از واحد‌های تولیدی این شهرک، از نزدیک در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت.
شهرک صنعتی چرمشهر تبریز در نزدیکی روستای مایان واقع در 10 کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد و حدوداً 300 کارخانه‌ چرم‌‌سازی در آن فعال هستند.
رئیس‌جمهور در جریان بازدید از این شهرک صنعتی دقایقی نیز با کارگران شاغل در آن  به صورت صمیمی و بی‌واسطه به گفت‌وگو پرداخت و وضعیت شغلی و معیشتی آنها را جویا شد.
همچنین در بخش پایانی بازدید رئیس‌جمهور از شهرک صنعتی چرمشهر نشستی با حضور جمعی از مدیران واحد‌های تولیدی این شهرک برگزار و مسائل و مشکلات صنعت چرم استان مورد بررسی قرار گرفت. رئیس‌جمهور در سخنان کوتاهی در این نشست، صنعت چرم را صنعتی ارزآور و ‌اشتغال‌زا عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای توسعه صنعت چرم در این استان، دستگاه‌های مسئول را به تامین سرمایه در گردش، ساخت شهرک صنعتی جدید، نو‌سازی ماشین آلات و تجهیزات این صنعت و همچنین توجه ویژه به مسائل زیست محیطی، رفع آلایندگی‌های تولید و حفظ سلامت مردم مکلف کرد.
افتتاح خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان
با ظرفیت تولید 4 هزار دستگاه
دکتر رئیسی همچنین با حضور در کارخانه تراکتور‌سازی ایران در تبریز، خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کرد. این خط با ظرفیت تولید سالانه 4 هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ 5 هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری 2 هزار و 800 میلیارد ریالی احداث شده و برای 200 نفر به صورت مستقیم و 300 نفر به صورت غیرمستقیم‌اشتغالزایی کرده است.
شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان یکی از 12 شرکت اقماری تراکتور‌سازی ایران است که با 8 شرکت در تبریز، 2 شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و 2 شرکت در بیرون از مرزهای ایران اسلامی، بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور کشور محسوب می‌شود.
دو محصول جدید شرکت تراکتور‌سازی ایران
رونمایی شد
علاوه‌بر این، آیت‌الله رئیسی ضمن بازدید از خط تولید شرکت تراکتور‌سازی ایران، از دو محصول جدید این گروه صنعتی رو‌نمایی کرد. تراکتور شالیزار و محور جلوی تراکتور سنگین و موتورهای صنعتی دو محصول جدید شرکت تراکتور‌سازی ایران بود که با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد.
با داخلی‌‌سازی تولید تراکتور شالیزار نه تنها سالانه از خروج 15 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد، بلکه پیش‌بینی می‌شود از محل صادرات این نوع تراکتور، سالانه پنج میلیون دلار نیز ارز عاید کشور شود.
خبر دکتر رئیسی از تخصیص اعتبار 5 هزار میلیاردی به کشاورزان برای خرید تراکتور ایرانی
با دستیابی به تکنولوژی طراحی و تولید این نوع تراکتور در تراکتور‌سازی، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده تکنولوژی تولید این نوع محصول در دنیا اضافه شد.
دکتر رئیسی همچنین در حاشیه رونمایی از این دو محصول شرکت تراکتور ‌سازی ایران با‌اشاره به مصوبه دولت، از تخصیص 50 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و اعطای این تسهیلات به  کشاورزان خریدار تراکتورهای ایرانی خبر داد.
بازدید دکتر رئیسی از شرکت ماشین‌‌سازی تبریز
دکتر رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، از شرکت ماشین‌‌سازی تبریز بازدید کرد. رئیس‌جمهور در جریان بازدید از خط تولید شرکت ماشین‌‌سازی، در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت.
ماشین‌‌سازی تبریز یکی از صنایع مادر آذربایجان شرقی و از بزرگ‌ترین، پیشروترین و با سابقه‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور است که به‌دلیل خصوصی‌‌سازی نادرست، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود، اما با نگاه ویژه دکتر رئیسی چه در دوران ریاست قوه قضائیه و چه در زمان ریاست جمهوری جانی تازه گرفت، به نحوی که سال گذشته موفق به شکستن رکورد تولید خود شد.
بازدید آیت‌الله رئیسی
از نمایشگاه احیاگران واحد‌های اقتصادی آذربایجان شرقی
رئیس‌جمهور همچنین از نمایشگاه احیاگران واحد‌های اقتصادی این استان که در مجموعه شرکت ماشین‌‌سازی تبریز برپا شده بود بازدید کرد.
در این نمایشگاه تعدادی از 220 واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در حوزه‌های مختلف کشاورزی، خدماتی، صنعتی و گردشگری که با کمک مجموعه‌های اقتصادی به عنوان احیاگر به مدار تولید و ‌اشتغال‌آفرینی بازگشته‌اند، حضور دارند.
رئیس‌جمهور در جریان بازدید از این نمایشگاه با توضیحات مسئولین بخشی از مجموعه‌های احیاگر از اقدامات، فعالیت‌ها و وضعیت کنونی واحد‌های احیا شده مطلع شد.
فعالیت بخش قابل توجهی از این واحدها از 10 سال پیش متوقف شده بود که با احیای آنها در دولت سیزدهم بیش از
3 هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شده است.
افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران در آذربایجان شرقی
پس از 22 سال وقفه با همت دولت مردمی
خبر دیگر اینکه، رئیس‌جمهور مسیر ریلی 44 کیلومتری بستان‌آباد-خاوران را که پس از 22 سال وقفه به‌عنوان بخش تکمیلی از پروژه راه‌آهن میانه-تبریز احداث شده بود، افتتاح کرد.
با افتتاح این بخش تکمیلی از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز 114 کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد.
این پروژه با تحقق وعده رئیس‌جمهوری در اختصاص اعتبار 3 هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.
این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه
3.2 هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و... به‌دست می‌آید.
افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل 7 میلیون تن بار و
2 میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است. تمامی ریل به کار رفته در خط ‌آهن بستان‌آباد-خاوران تراورس‌های تولید داخل است.
ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار
به اروپا متصل می‌شود
احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال 1379 آغاز شد و پس از 22سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور دکتر رئیسی به بهره‌برداری رسید. راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود. راه‌آهن تبریز-میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود. با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.
دکتر رئیسی در سخنان کوتاهی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، با‌اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای 23ساله به سرانجام رسید.
رئیس‌جمهور ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند نیز به برکات آن خواهد افزود.
3 پروژه آب و برق در آذربایجان شرقی
به بهره‌برداری رسید
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی، صبح جمعه از پروژه آبرسانی به میانه از طریق سد گرمی چای، شامل مرحله نخست سد
گرمی چای، تصفیه‌خانه و خط انتقال 49 کیلومتری بهره‌برداری کرد. با بهره‌برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و
17 روستای واقع در مسیر از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند. این طرح مهم که به مدت 20 سال راکد مانده بود، پس از سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یک‌ساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود 120 هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به موقع اعتبارات مصوب، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.
همچنین با حضور دکتر رئیسی مرکز دیسپاچینگ (راهبری) برق شمال‌غرب کشور با اعتبار هزینه شده 130 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. این مرکز علاوه ‌بر مدیریت انرژی سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل امکان مانیتورینگ و کنترل شبکه برق متصل با کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان و در آینده نزدیک فدراسیون روسیه را فراهم می‌کند.
احیای کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز
که محصولات زیرساختی تولید می‌کند
باعث خوشحالی مضاعف است
آیت‌الله رئیسی در مراسم جشن احیای 220 واحد راکد صنعتی و تولیدی این استان که در محل مجموعه صنعتی ماشین‌‌سازی تبریز برگزار می‌شد، با قدردانی صمیمانه از همه کسانی که در احیای این واحدها، از جمله کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز نقش داشتند، گفت: اینکه گفته شد در سال 1401 در این کارخانه حدود 1300 دستگاه تولید شده و برای سال جاری تولید 2 هزار دستگاه هدف‌گذاری شده نشان‌دهنده آن اراده بلند و دستان توانای شما کارگران و صنعت‌گران عزیز است. رئیس‌جمهور با‌اشاره به جایگاه مهم کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز در تامین نیازمندی‌های زیرساختی کارخانجات و صنایع کشور افزود: احیای هر واحد تولیدی و صنعتی به خودی خود کار مهم و خوشحال‌کننده‌ای است، اما احیای کارخانه ماشین‌‌سازی که نقش مهمی در نو‌سازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی دارد، باعث خوشحالی مضاعف است.
خصوصی‌‌سازی که باعث بیکاری و تعطیلی واحدهای صنعتی شود
به هیچ وجه مطلوب نیست
دکتر رئیسی همچنین با اظهار خرسندی از تولیدات جدید کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز پس از تجربه ناموفق خصوصی‌‌سازی این مجموعه اظهار داشت: ما مخالف خصوصی‌‌سازی نیستیم اما این کار زمانی مطلوب است که باعث رشد و افزایش کیفی و کمی تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شود، اگر نه آنچه تحت عنوان خصوصی‌‌سازی انجام و باعث بیکاری کارگران و تعطیلی یک واحد صنعتی شد که مایه افتخار تبریز، ایران و کلیت صنعت کشور بود، به هیچ وجه مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه شما صنعتگران ضمیمه کردن دانایی به توانایی را در عمل معنا کردید، افزود: امروز با احیای کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز علاوه ‌بر تامین تجهیزات مورد نیاز برای نو‌سازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، حدود 7 هزار و 500 شغل احیا شده است.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به رغبت کشورهای همسایه و منطقه برای خرید محصولات ایرانی از جمله تولیدات کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز اظهار داشت: تولیدات شما برای کشور تولید قدرت می‌کند. تولید تجهیزات نظامی و از جمله موشک بخشی از تولید قدرت برای کشور است و در این روزها در حالی که دشمن تصور نمی‌کرد جوانان ما بتوانند چنین محصول پیچیده‌ای تولید کنند، اما آنها با اتکا به توانمندی‌های داخلی چشم عالم را خیره کردند. آیت‌الله رئیسی با تاکید دوباره بر اینکه محصول تلاش‌ها و زحمات شما کارگران شریف تولید قدرت برای کشور است، تصریح کرد: همه کارگران و صنعت‌گران و مدیران فعال در کارخانه ماشین‌‌سازی تبریز با اطمینان از آینده و بدون هیچ نگرانی، همه تلاش و توجه خود را صرف توسعه کار و تولید کنند و مطمئن باشید که همه بخش‌های نظام از شما حمایت کرده و اجازه نخواهند داد حقی از کارگر و کشاورز و صنعتگر کشور ضایع شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت مردمی به دنبال آن است تا تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مهار تورم را با رشد تولید و نه رکود محقق کند، خاطرنشان کرد: برخی کشورها تورم را با رکود مهار می‌کنند، اما ما به دنبال آن هستیم تا با رشد تولید تورم را مهار کنیم. تورم زمانی مهار می‌شود که تولید و صادرات ما افزایش پیدا کند، لذا از همه شما می‌خواهم که با امید کار و تلاش خود را دنبال کنید.
احیای همه واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل را
با ایمان و امید دنبال می‌کنیم
دکتر رئیسی با‌اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و تاکید بر تکیه بر ایمان و امید گفت: هرگز یأس به خودتان راه ندهید، با امید کار را به این‌جا رساندید و 220 واحد راکد را احیا کردید، بعد از این هم کار احیای دیگر واحدها را با ایمان و امید دنبال کنید.
دشمن پیام دولت مردمی را دریافت کرده است
دکتر رئیسی در جریان این سفر همچنین در دیدار با جمعی از علما، روحانیون و ائمه جمعه و جماعت این استان، به چالش‌های پیش‌روی دولت مردمی از ابتدای آغاز به کار آن و همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای مقابله با این چالش‌ها از جمله جبران کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی، کنترل رشد نقدینگی، افزایش چشمگیر تولید، تضمین امنیت غذایی مردم با تامین بموقع کالاهای اساسی، رکوردشکنی در تجارت خارجی و افزایش چند برابری مبادلات تجاری به‌ویژه با کشورهای همسایه ‌اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم هیچ مشکل غیرقابل حلی در کشور وجود ندارد؛ دولت مصمم به رفع مشکلات کشور است و دشمن نیز این پیام را از عملکرد دولت مردمی دریافت کرده است.
رئیس‌جمهور شایعه پراکنی، حمله به امنیت روانی جامعه با عدد‌سازی‌های کاذب در اقتصاد و ایجاد انتظار تورمی را از جمله شیوه‌های به کار گرفته شده از سوی دشمنان در جنگ شناختی اخیر و با هدف متوقف ساختن پیشرفت‌های کشور عنوان کرد و افزود: به رغم همه این دسیسه‌ها ما به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد کشور هستیم و با توکل به خدا و همچنین همراهی و کمک مردم قطعا در این مسیر موفق خواهیم شد. توجه ویژه به حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی، آمادگی حوزه‌های علمیه برای مشارکت در حل نظام مسائل کشور، تقدیر از اقدامات بسیار خوب و موثر دولت به ویژه در حوزه سیاست خارجی و در اتصال زیر ساخت‌های کشور به سازمان‌های منطقه‌ای و همچنین هم‌افزایی با کشورهای همسایه، ضرورت تشویق مدیران خدوم و خدمتگزار دولت در کنار برخورد با مدیران ناکارآمد و توجه به‌اشتغال، مسکن و فرهنگ جوانان از جمله مباحثی بود که از سوی تعدادی از علما، روحانیون و ائمه جماعات حاضر در این نشست مطرح شد.
افزایش تولیدات دانش‌بنیان در ایران در عین تحریم‌ها
باعث شگفتی جهانیان شده است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در جمع مردم تبریز، در میدان ارگ این شهر، با بیان اینکه هویت مردم آذربایجان برآمده از اسلام، دفاع از ارزش‌ها و ایستادگی در برابر استبداد و استعمار است، تصریح کرد: آینده ایران اسلامی با حضور مردم آذربایجان به‌ویژه جوانان عزیز این خطه بسیار امیدبخش است که همواره در ایستادگی و مقاومت زبانزد بوده و دشمن را ناکام گذاشتند. رئیس‌جمهور توسعه پارک‌های علم و فناوری و افزایش تولیدات دانش‌بنیان را از دیگر پیشرفت‌های کشور برشمرد که رؤسای جمهور دنیا در سفر به ایران و بازدید از این پیشرفت‌ها در عین اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ملت ایران، ابراز شگفتی می‌کنند.
دولت مردمی به فساد حساس بوده
و اجازه لانه کردن کوچک‌ترین فساد در ادارات را نمی‌دهد
دکتر رئیسی افزود: دولت مردمی با همه وجود اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین فساد و روابط ناسالم در ادارات رخنه کند و هرجا گزارشی رسیده مدیران و مسئولان دستگاه‌ها اولین مدعی بوده و با حساسیت با فساد و تخلف برخورد می‌کنند.
رئیس‌جمهور در عین حال این نکته را متذکر شد که معنای این سخن آن نیست که در دولت مردمی خطا و لغزشی وجود ندارد، بلکه منظور آن است که دولت امروز مقابل فساد حساس است و اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین فساد در ادارات لانه کند.
پیام استقبال مردم تبریز از دولتمردان
امید برای دلدادگان انقلاب و ناکامی برای دشمنان است
آیت‌الله رئیسی اجتماع مردم تبریز در استقبال از دولتمردان را دارای 2 پیام اساسی دانست و گفت: این اجتماع پرشور برای دلدادگان انقلاب اسلامی پیام امید و پیشرفت دارد و به دشمنان انقلاب اسلامی این پیام را صادر می‌کند که ملت ایران همیشه در صحنه است و همچون گذشته آنها را ناکام خواهد کرد.
رئیس‌جمهور به مردم آذربایجان شرقی در پیگیری و رسیدگی به مطالبات و درخواست‌های آنها اطمینان داد و خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم خود را خادم مردم می‌داند؛ هیچ‌کدام از نامه‌های مردم را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم و تا جان در بدن داریم در خط امام و رهبری و مسیر شهدا و خدمتگزاری به مردم حرکت می‌کنیم.
آیت‌الله رئیسی در جریان این سفر در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان که در مقبره‌الشعرای تبریز برگزار شد، گفت: دولت حمایت مادی، معنوی و حقوقی از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌داند.‌ این حمایت‌ها تاکنون به نحو مطلوبی در جریان بوده و بعد از این نیز در دستور کار دولت خواهد بود.
به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته
سیاست قطعی دولت مردمی است
خبر دیگر اینکه، جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی این استان، شامگاه پنجشنبه با رئیس‌جمهور دیدار و به بیان نظرات خود و همچنین مسائل و مشکلات آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف پرداختند.
دکتر رئیسی در این نشست و ناظر به مسائل مطرح شده از سوی فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی، توجه به فعالیت‌های قرآنی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی فرهنگی استان آذربایجان شرقی را مورد تاکید قرار داد.
رئیس‌جمهور همچنین به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت مردمی عنوان و معاون اجرایی رئیس‌جمهور را مکلف کرد، موضوع جذب نیروهای صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس‌سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی کند.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش فعالان فرهنگی استان در روشنگری و تبیین ابعاد جنگ شناختی دشمن برای مردم گفت: فعالان فرهنگی باید اهتمام بیشتری به نقش‌آفرینی در جهاد تبیین داشته باشند.
ضرورت ایجاد مهدکودک در همه ادارات
به منظور رفع دغدغه و نگرانی مادران شاغل
لزوم حمایت از فعالیتهای فرهنگی هنری دانش‌آموزان، پیشگیری از بروز حاشیه‌نشینی، تاکید بر فعال‌‌سازی اقتصاد روستا و ضرورت ایجاد مهدکودک در همه ادارات به منظور رفع دغدغه و نگرانی مادران شاغل، از دیگر محورهای سخنان دکتر رئیسی در این نشست بود.
در یک‌سال و نیم اخیر به ‌اندازه 20 سال گذشته
برای تکمیل تصفیه‌خانه و خط آبرسانی میانه کار انجام شد
رئیس‌جمهور صبح جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های آب و برق در شهرستان میانه، با بیان اینکه بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و خط آبرسانی به این شهرستان به رنج20 ساله مردم این منطقه در نبود آب شرب مناسب پایان می‌دهد، افزود: در حالی‌که اطراف این منطقه رودخانه‌های متعددی وجود دارد، اما به‌دلیل عدم استفاده درست و مناسب از ظرفیت‌های خدادادی و مدیریت صحیح منابع آبی، مردم میانه سال‌ها دچار مشکل شده بودند که با تکمیل این طرح مهم مشکلات موجود برطرف می‌شود. رئیس‌جمهور احداث تصفیه‌خانه میانه به‌دست متخصصان ایرانی را از جمله اقدامات ماندگار در استان آذربایجان شرقی دانست و گفت: با همت، تلاش و پیگیری‌های مسئولان دولت، پیمانکاران و کارگران عزیز در طول یک‌سال و نیم اخیر به میزان 20سال گذشته برای این پروژه کار صورت گرفته که شایسته قدردانی است.
بهره‌برداری از دیسپاچینگ برق در میانه
اهمیت زیادی در تبادل برق با همسایگان دارد
دکتر رئیسی بهره‌برداری از مرکز دیسپاچینگ برق شمال غرب کشور را نیز از دیگر اقدامات مهم دولت در مدیریت انرژی عنوان کرد و نقش این مرکز در تبادل برق با کشورهای همسایه را حائز اهمیت دانست. پیش از سخنان رئیس‌جمهور دکتر علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو ضمن ارائه گزارشی از مصوبات سفر قبلی دولت به استان آذربایجان شرقی در حوزه آب و برق گفت: در دور اول سفر استانی دولت 22 مصوبه در حوزه آب و برق با اعتباری بالغ بر 5 هزار و 600 میلیارد تومان به تصویب رسید که برای امسال، هزار و 514 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. وزیر نیرو افزود: همچنین در قالب 11 طرح مصوب در بخش آب، 43 پروژه تعریف شده بود که از این تعداد 18 پروژه به طور کامل اجرا شده و به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیده و الباقی پروژه‌ها تقریباً مطابق برنامه زمان‌بندی و چه بسا سریع‌تر در حال اجرا است.
دستور رئیس‌جمهور
برای تشکیل کمیته بررسی راهکارهای
بالفعل کردن ظرفیت‌های منطقه
آیت‌الله رئیسی علاوه‌بر این، ظهر جمعه در ادامه برنامه‌های دومین سفر استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی در اجتماع باشکوه مردم چاراویماق، با طرح این سؤال که چرا با وجود چنین ظرفیت‌ها و استعدادهایی بخش قابل توجهی از جمعیت این شهرستان مهاجرت کرده‌اند، اظهار داشت: قطعا اگر مردم نسبت به فعال شدن این ظرفیت‌ها امیدوار باشند، اقدام به مهاجرت از این منطقه نمی‌کنند.
رئیس‌جمهور مسئولان استانی را مکلف کرد کمیته‌ای با حضور مسئولان و صاحب‌نظران منطقه و استان تشکیل دهند تا در مدت حداکثر 2 ماه راهکارهای فعال کردن ظرفیت‌های چاراویماق و هشترود را بررسی و تدوین کنند و تصریح کرد: محرومیت‌هایی که در این منطقه مشاهده می‌شود به دلیل عدم بهره‌مندی از ثروت‌ها و منابع طبیعی نیست، بلکه به دلیل عدم استفاده بهینه از این منابع است.
مردم آذربایجان ما و آذربایجان همسایه نشان دادند
به هیچ وجه نمی‌توان بین آنها جدایی ‌انداخت
دکتر رئیسی با بیان اینکه مردم نشان دادند که عشق‌شان به نظام، ولایت و خون شهدا همیشگی است، تصریح کرد: مردم آذربایجان، نه فقط آذربایجان ایران بلکه حتی آذربایجانی که در همسایگی ماست، نشان دادند که عشق و ارادت و دلبستگی‌شان به شکلی نیست که بشود با توطئه‌ها و فتنه‌ها در بین آنها جدایی‌انداخت و به هیچ وجه نمی‌توان بین این مردم و آن مردم جدایی‌ قرار داد. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه معنای این حضور و استقبال شما از خادمان خودتان، ارتباط قلبی با نظام، ولایت و انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: ما به عنوان خدمتگزاران، باید به خدمتگزاری به این مردم ولایی افتخار کنیم.