kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷

ریزش ادامه‌دار قیمت ارز و طلا دلالان به وحشت افتادند

ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای مختلف به‌ویژه طلا و ارز، برخی دلالان و رسانه‌ها را نگران کرده است.

روند کاهش انتظارات تورمی که از چند هفته قبل شروع شده، از هفته گذشته با ثبت آمارهای قابل تأمل در اکثر بازارها ادامه یافته است. بر این اساس، مشاهدات میدانی حکایت از آغاز روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز و برخی کالاهای مصرفی مهم حکایت دارد.
این کاهش قیمت‌ها در بازار ارز به‌عنوان مرکز ارسال پیام قیمتی به سایر بازارها و همچنین بازار طلا به‌عنوان جایگزین سنتی بازار ارز بیشتر از سایر بازارها مشهود بوده است.
نرخ ارز در بازار غیررسمی بالاخره پس از مدت‌ها مجدداً کف قیمتی خود را شکست و وارد کانال 40 هزار تومان شد. مشاهدات میدانی هفته قبل از بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی و سبزه‌میدان نشان داد در پی ریزش نرخ ارز در روز‌های گذشته، خریداران از بازار خارج شده‌ و از ترس ریزش بیشتر نرخ‌ها، در صف فروش قرار گرفته‌اند.
همچنین قیمت طلا و سکه، هم به دنبال نزول نرخ ارز، کاهشی بود و سکه امامی پس از ماه‌ها، دوباره به کانال 28 میلیون تومانی بازگشت. گفتنی است سقوط سکه به این کانال در ادامه روند ریزشی قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا طی روزهای گذشته بوده است. همچنین پیش از این نیز گزارش‌های مفصلی درخصوص سقوط قیمت خودرو و قیمت مسکن خصوصاً در اطراف کلان‌شهرها نوشته شده بود که همگی نشان از ریزش‌های محسوس قیمت در بازارهای مختلف دارد.
کاهش ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه
در یک هفته
نادر بذرافشان، رئیس ‌اتحادیه طلا و جواهر تهران با ‌اشاره به کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، از کاهش بهای بالغ بر دو میلیون تومانی قیمت هر قطعه سکه علی‌رغم افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته خبر داد و گفت که در حال حاضر بازار به ثبات نسبی خوبی رسیده و نه‌تنها نوسان افزایشی برای این بازار محتمل نخواهد بود، بلکه ممکن است نوسان یک تا سه درصد کاهش (که طبیعی است) داشته باشد.
او دربار وضعیت بازار طلا در هفته پیش رو هم پیش‌بینی کرد که نه‌تنها نوسان افزایش قطعاً نخواهیم داشت، بلکه احتمال دارد نوسان کاهشی یک تا سه درصدی را شاهد باشیم که طبیعی است.
جو‌سازی رسانه‌ای برای زنده نگه داشتن التهابات
به گزارش تسنیم، این روزها که شاهد سقوط قیمت‌ها در بازارهای مختلف هستیم و عقب‌نشینی خریداران کاملاً مشهود است، برخی افراد در فضای مجازی و تعدادی از رسانه‌ها سعی می‌کنند تا با عباراتی نظیر ریزش دستوری، ارزپاشی، جمع شدن فنر نرخ ارز و عباراتی از این قبیل همچنان بر تنور التهابات ارزی بدمند و این تنور را گرم نگه دارند و مدام از موقتی بودن و زودگذر بودن کاهش نرخ‌ها در رسانه‌هایشان گزارش بزنند.
به نظر می‌رسد فضا‌سازی رسانه‌های جریان متعارف اقتصاد (که اتفاقاً جریان اصلی فضای اقتصادی کشور را در دست دارند)، به یکی از عوامل مقاومت نرخ ارز غیررسمی برای شکستن کف قیمتی خود تبدیل شده بود که دقیقاً القائات و فضا‌سازی‌های رسانه‌ای آنها تأثیر مستقیم بر انتظارات تورمی دارد.
از طرفی این کانال‌ها سعی می‌کنند تا تمامی این اتفاقات را صرفاً به اخبار مثبت سیاسی گره بزنند و عنوان می‌کنند که با فروکش کردن این اخبار، نرخ ارز مجدد به کانال‌های بالاتر برخواهد گشت.
همچنین دیگر پدیده‌ای که این روزها شاهد آن هستیم، پدیده «انگاره‌‌سازی»‌های رسانه‌ای است که هدف مشخصی جز ایجاد انفعال در سیاست‌گذار پولی را دنبال نمی‌کند و این‌طور عنوان می‌کند که هر تلاشی برای کنترل تورم در شرایط فعلی اقتصاد ایران از پیش بازنده است.
این رسانه‌ها دائماً با استناد به متغیرهایی همچون افزایش نقدینگی، کاهش تشکیل سرمایه ثابت، کسری ساختاری بودجه و... چشم‌انداز اقتصاد ایران را سیاه ترسیم می‌کنند و با پمپاژ اخباری مبنی بر عدم کامیابی بانک مرکزی در کنترل تورم و گذرکردن اقتصاد ایران از این برهه حساس، هرگونه دستاورد در کنترل نرخ ارز و یا کنترل تورم را به‌سرعت تخطئه می‌کنند و از این دستاوردها به‌عنوان دستاوردی زودگذر و موقت یاد می‌کنند.
اگرچه مشخص نیست، «دلار گران» نفع چه گروهی را به دنبال دارد و دقیقاً ذی‌نفع گران‌‌سازی دلار چه کسانی هستند، اما ذکر این هشدار الزامی است که تبعات برگشت‌ناپذیر تشدید التهابات ارزی با جو‌سازی رسانه‌ای دامن‌گیر همه آحاد جامعه خواهد شد و وضعیت معیشتی قشر ضعیف‌تر جامعه را تحت‌تأثیر قرار داده و معضلات بزرگی را برای اقتصاد ایران پدید می‌آورد.
در پایان لازم به ذکر است، در شرایط فعلی که اقتصاد ایران پس از جهش‌های تورمی سنگین، توانسته نفسی تازه کند و فضای نسبتاً با ثباتی را پس از ماه‌ها تجربه کند، همه فعالان و رسانه‌های اقتصادی باید در راستای کمک به کاهش تورم و تثبیت نرخ ارز قدم بردارند و از تحریک انتظارات تورمی پرهیز کنند.