kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶

واکنش منفعلانه کاخ سفید به رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک فتاح

یک مقام ارشد کاخ سفید در نشست خبری سه‌شنبه به رونمایی ایران از موشک‌ هایپرسونیک «فتاح» واکنش نشان داد.
 
 
 
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به رونمایی ایران از موشک ‌هایپرسونیک فتاح واکنش نشان داد. 
وی در نشست خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره این موضوع گفت: «دولت [جو] بایدن در مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و از جمله با توسعه برنامه موشک‌های بالستیک این کشور بسیار شفاف، دقیق و قاطع عمل 
کرده است.»
این مقام کاخ سفید اضافه کرد: «من به طور خاص درباره گزارش‌های مربوط به موشک‌ هایپرسونیک ادعایی ایران اظهارنظر نمی‌کنم اما ما برای مقابله با اقداماتی که ایران در منطقه انجام می‌دهد و از جمله برای مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک این کشور تحریم‌های بسیار روشنی وضع کرده‌ایم.»
ساعاتی قبل‌تر از اظهارات جان کربی، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد؛  شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
به گزارش فارس، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از اعمال این تحریم‌ها گفت: ««اقدام امروز تعهد ما را برای پاسخ به فعالیت‌هایی که ثبات منطقه را تضعیف و امنیت شرکا و متحدان کلیدی ما را تهدید می‌کند، تقویت می‌کند. ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های خرید فراملیتی که به طور مخفیانه از تولید موشک‌های بالستیک ایران و سایر برنامه‌های نظامی حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.
گفتنی است موشک‌ هایپرسونیک فتاح با برد هزار و چهارصد کیلومتر و سرعت چندین برابر صوت جدیدترین دستاورد رونمایی شده صنعت موشکی ایران است که بازتاب‌های زیادی در عرصه بین‌المللی داشته است.
لازم به ذکر است که پس از رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک فتاح، خبرگزاری آمریکایی «یونایتدپرس»گزارشی درباره نگرانی واشنگتن درخصوص ناتوانی در برابر این موشک‌ها منتشر کرد.
طبق این گزارش، مقامات دفاعی آمریکا هشدار داده‌اند که تسلیحات ‌هایپرسونیک توسط سامانه‌های زمینی و فضایی موجود قابل شناسایی و ردیابی نیستند.
 «مایکل‌ گریفین» معاون سابق تحقیقات و دفاع مهندسی، وزارت دفاع آمریکا چندی قبل در جلسه استماع کنگره گفته بود که ایالات متحده سامانه‌ای ندارد که بتواند دارندگان موشک ‌‌هایپرسونیک را به شیوه‌ای مشابه در معرض خطر قرار دهد. وی خطاب به قانونگذاران آمریکایی اظهار داشت: «ما دفاعی برابر این سامانه‌های موشکی نداریم.»
وبگاه «میدل ایست مانیتور» روز چهارشنبه نوشت: موشک هایپرسونیک «فتاح» برتری نظامی قابل توجهی به ایران در منطقه می‌دهد.
«نیر دوری» تحلیلگر نظامی «شبکه ۱۲» رژیم صهیونیستی نیز در این باره گفت که کشف، مشاهده و رهگیری موشک فتاح دشوار خواهد بود.