kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
در تماس با کیهان مطرح شد

گلایه شرکت‌های دانش‌بنیان از افزایش دوبرابری نرخ اجاره‌بهای پارک علم و فناوری

 
 
 
مهدی برازنده
فشار افزایش نرخ اجاره بها به برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم وفناوری هم سرایت کرده و برخی فعالان این شرکت‌ها از این شرایط با وجود تاکید مسئولان بر حمایت از دانش‌بنیان‌ها گلایه‌مندند.
به گزارش کیهان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سال‌هاست که از دغدغه‌های رهبری بوده است تا جایی که ایشان سال گذشته را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کردند. علاوه‌بر ایشان نیز بسیاری از مسئولان در رده‌های مختلف همواره نسبت به حمایت از شرکت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان تاکید کرده‌اند، با این حال شرکت‌های دانش‌بنیان برای به ثمر رساندن محصولات و تولیدات خود نیازمند رفع یک‌سری موانع پیش روی خود هستند که عرضه، ترویج و تبلیغ محصولات، رفتن به سمت تولیدات انبوه، جذب منابع مردمی و... تنها بخشی از دغدغه این شرکت‌ها است و آنچه در این گزارش به آن می‌پردازیم، دغدغه اجاره بها و مکان مورد استفاده برای فعالیت برخی شرکت‌های دانش‌بنیان است.
اخیراً صاحب یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در تماس با کیهان نسبت به افزایش دوبرابری نرخ اجاره بهای مکان اختصاص یافته به شرکت خود در پارک مذکور ابراز گلایه‌مندی و انتقاد کرد که با وجود قانون ممنوعیت افزایش بیش از 25 درصد اجاره بها در تهران، نرخ اجاره بها این شرکت، علی رغم تاکید مقامات دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان، دو برابر شده است.
پیگیری کیهان از رئیس‌پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف حاکی از این است که امسال نرخ اصلی یا واقعی اجاره بهای این پارک که از سوی دادگستری استعلام شده است، هزینه‌ای دو برابری نسبت به قیمت پارسال داشته و در واقع شرکت‌های حاضر در پارک علم و فناوری شریف تا سال گذشته قیمت غیرواقعی اجاره بها را به دانشگاه پرداخت می‌کردند و برای سال آینده باید طبق قیمتی که دادگستری اعلام کرده است، اجاره خود را پرداخت کنند. ناگفته نماند که رئیس‌پارک علم و فناوری دانشگاه شریف اعلام کرد جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این میزان از اجاره بها را با تخفیف 50 درصدی از شرکت‌ها دریافت خواهند کرد و در جلسه‌ای که مسئولان دانشگاه صنعتی شریف در روزهای آتی خواهند داشت، این موضوع را پیگیری خواهند کرد.
به نظر می‌رسد با وجود افزایش نرخ اجاره بها که مشکل مبتلابه بسیاری از شهروندان خصوصاً در کلانشهرهایی چون تهران شده است، مسئولان محترم دانشگاه‌های برتر و صنعتی کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و... که در تولیدات علم و صنعت همواره پیشتاز بوده‌اند، باید برای تسهیل وضعیت اجاره بهای شرکت‌های دانش‌بنیان که از ارکان قدرت ملی محسوب می‌شوند برنامه‌ای عملیاتی و حمایتی مدون کنند، درست مانند دوران شیوع کرونا که برخی از پارک‌های علم و فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان تخفیف‌های قابل توجهی قائل می‌شدند.