kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
گفتاری از استاد حسن رحیم‌پور ازغدی درباره امام خمینی(ره)

تاریخ به قبل و بعد از خمینی تقسیم می‌شود

 
 
 
امام راحل انقلاب اسلامی را به اوج عظمت و شکوه و همچنین ملت مسلمان ایران را به عزت و سعادت و مسیر حق و حقیقت راهنمایی نمود. گرچه شب چهاردهم خرداد شب غم و شب سوگی است که مردم ما آن شب را از یاد نمی‌برند ساعت حدود 10/30 شب روح ملکوتی امام عزیز و بزرگوار ما به جنان پرواز نمود و مردم ما در غم بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفتند، اما همه ما در فردای آن روز یعنی روز چهاردهم خرداد لطف و عنایت خداوند را شاهد بودیم و مجلس خبرگان رهبری در عصر چهاردهم خرداد کار عظیم و بزرگی را انجام داد و نگذاشت پرچم انقلاب اسلامی حتی برای 24 ساعت روی زمین بماند و این پرچم را بر دوش سلاله فاطمه اطهر و شاگرد مکتب ائمه اطهار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار داد. کاری که خبرگان رهبری انجام داد التیامی ‌بر زخم و غم این ملت بزرگ بود.
امام در روزگاری که هم شرق فکر می‌کرد پایان دوران دین و خداپرستی است و هم غرب فکر می‌کرد که دور حکومت دینی خط ابدی کشیده است و هم شرق و غرب در سراسر جهان به تبلیغ علیه خداپرستی و دیانت و معنویت و اخلاق پرداخته بودند به عنوان یک فقیه بزرگ و عالم روشن ضمیر، عارف، سیاستمدار و یک انسان هوشمند توانست از پایگاه دین و با حمایت مردم در سراسر این سرزمین پرچم نهضت اسلامی را به اهتزاز درآورد.
امام همان مرد شجاعی بود که نه در برابر استبداد و نه در برابر استعمار سر فرود نیاورد و با اتکا به خداوند و در مسیر اسلام ناب محمدی نهضت اسلامی را در مسیر هدایت برای پیروزی قرار داد. امام در سه برهه مهم تاریخی توانست مسئولیت سنگین خود را در مسیر حق به مقصد برساند. دوران اول دوران نهضت اسلامی بود، هم برای مبارزه با استبدادگران که به ناروا در این سرزمین به نام سلطنت حکومت را در دست گرفته بودند و بر مردم مسلط شده بودند و هم قدرت‌های خارجی به ویژه غرب و آمریکا که بر مردم سلطه پیدا کرده بودند و بر تمام زوایای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نفوذ خود را گسترده نموده بودند و بر سرنوشت این کشور عزیز اسلامی مسلط شده بودند.
امام در سال 42 فریادش عمدتاً بر ضد استبداد و برای آزادی مردم از شر ظالمان و ستمگرانی بود که به ناروا بر مردم سلطه یافته بودند و در سال 43 در مبارزه با کاپیتولاسیون عمدتاً مبارزه با استعمار را آغاز کردند و هر دو مسیر یعنی مبارزه با استبداد و استعمار را به پیش بردند و مردم بیدار و هوشیار این سرزمین پشت سر رهبری نهضت اسلامی حرکت کردند، گرچه نهضت اسلامی فراز و نشیب فراوانی دید. عزیزان بسیاری به شهادت رسیدند و در گوشه زندان‌ها یا تبعیدگاه قرار گرفتند اما امام آنی از مسیر نهضت اسلامی و ایستادگی برای دستیابی به اهداف خود باز نایستاد؛ چه آن روزی که امام را به زندان بردند و چه آن روزی که به ترکیه و سپس عراق تبعید کردند و سپس دوران کوتاهی که امام در فرانسه بود. در تمام این سال‌ها و ماه‌ها امام نه هدف بلند خود را از یاد بردند و نه در مسیر مبارزه آنی متوقف شد. امام همواره بر مبنای موازین و معیارهای اسلامی و با اتکال به حق و با کمک همه مردم این مسیر را به پیش برد تا انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند. این اولین مرحله در رسالت امام بود.
مرحلة بعد مرحلة تثبیت انقلاب بود؛ یعنی ماه‌های آخر سال 57 و سال‌های 58، 59 سال‌های تثبیت نظام اسلامی‌بود. امام در تمام مراحل تثبیت انقلاب از مسیر تدبیر و عقلانیت و در چارچوب موازین اسلامی حرکت خود را ادامه داد. همه جا نظر و آرای مردم را در کنار شریعت اسلامی و در چارچوب موازین اسلام به عنوان یک معیار قرار داد. آرا و رأی مردم از دیدگاه امام و تا به امروز هیچ‌گاه در نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت تشریفات نبوده است.
امام هم نهادهای این نظام را در چارچوب رأی و نظر مردم قرار داد و هم مسئولین بزرگ این نظام را بر مبنای آرای مردم و صندوق انتخابات مقرر کرد؛ از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران و کلمه جمهوری اسلامی ایران که به عنوان چارچوب این نظام در انتخابات فروردین 1358 انتخاب شد. از فروردین که انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود تا اسفند که انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌بود در همه این انتخابات‌ها امام در چارچوب موازین شرع مقدس اسلام و آرای مردم این نظام را به پیش هدایت کرد. در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کرد، چه گروهک‌های مزدور و چه قدرت‌های بزرگ و چه آمریکا که به عنوان ابرقدرتی در برابر انقلاب اسلامی، فکر می‌کرد می‌تواند این حرکت را به توقف وادار کند. امام در برابر همه آنها ایستاد، توطئه‌ها را سرنگون کرد و نظام اسلامی را تثبیت کرد.
مرحلة سوم، مرحلة دفاع مقدس بود. در دفاع مقدس توطئه‌ای که از سوی حزب بحث عراق توسط قدرت‌های بزرگ و هم پیمانانش در منطقه و جهان علیه استقلال، انقلاب و همچنین تمامیت ارضی ایران طراحی شده بود، آن کسی که از لحظة اول به مردم قدرت ایستادگی و مقاومت داد و همه را بسیج کرد تا در برابر متجاوزین ایستادگی کنند، امام بود. ارتش، سپاه، بسیج، عشایر، نیروی انتظامی طبق فرمان و دستور امام به صحنه آمدند. علی‌رغم اینکه تمام جهان پشت سر متجاوزین ایستاده بودند و با وجود سلاح‌ها، هواپیماها، هلی‌کوپترها، دلارها و رادیو و تلویزیون‌های جهانی که پشت سر آنها به ناحق آنها را تبلیغ می‌کرد، ملت ایران با راهبری امام و با تکیه به حق و با وحدت و اتحاد و یکپارچگی توانست این دفاع مقدس را به پیروزی برساند و وجب به وجب خاک این سرزمین را از دست متجاوزین باز پس گیرد. امام در تمام این مراحل موفق و پیروز شد؛ به عنوان رهبری که قلوب و افکار مردم راهبری می‌کرد و مردم را در اهداف مقدس انقلاب هدایت می‌کرد. امام در همه این مراحل مسیر مدیریت کشور را در چارچوب معیارهای اسلامی ‌به مردم و فرهیختگان نشان داد و نهادهای لازم را در این زمینه تأسیس کرد. امام همان فقیهی بود که با صدای رسا به جهانیان اعلام کرد که اسلام می‌تواند در دنیای مدرن امروز بر جامعه حکومت و مدیریت بکند و مردم را برای دستیابی به تمام اهداف معنوی و مادی‌شان رهنمون کند. امام همان شخصیتی بود که فقه را بر مبنای زمان و مکان و همچنین اجتهاد پویا را برای مردم، علما،‌اندیشمندان تبیین و تشریح کرد.
ما در آن دوران دیدیم که چگونه این انقلاب توانست به پیروزی برسد. در زمان باز‌سازی بعد از جنگ این کشور زمان زیادی در اختیار نداشت تا مسیر سازندگی کشور را هدایت و تبیین کند. امام دیگر فرصت نداشت تا دوران پیشرفت و توسعه این کشور را بعد از دوران دفاع مقدس راهنمایی کند. اما خوشبختانه پرچم هدایت ما در اختیار شخصیتی قرار گرفت که او همان راه و مسیر امام را ادامه داد و توانست در برابر انواع توطئه‌ها کشور، نظام و انقلاب را حراست کند. 25 سال بعد از رحلت ملکوتی امام این کشور حفظ شد و در شرایطی حفظ شد که یک روز همه قدرت‌ها به عنوان ائتلاف برای آزادی کویت در همسایگی همین سرزمین اجتماع کرده بودند و کوچک‌ترین اشتباه و خطا می‌توانست کشور را در کام جنگ فرو برد.
آن کسی که توانست کشور را هدایت کند و مردم را در مسیر ایستادگی و مقاومت قرار دهد آن رهبری معظم انقلاب بود. پس از آن بارها و بارها این منطقه در مسیر معضلات و مشکلات و جنگ قرار گرفت؛ از جمله حمله به افغانستان و عراق، اشغال افغانستان و عراق و بعد توطئه‌های دیگری که توطئه‌گران در لبنان و فلسطین و در سال‌های اخیر در سوریه و دیگر کشورهای اسلامی آغاز کردند. هم می‌بایست کشور در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کند، مسیر صحیح تدبیر، حراست، و مقاومت و استقامت را انتخاب کند و هم کشور در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.
امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایگاه ثبات در این منطقه است. شما بگویید در میان همه همسایگان منطقه حساس خاورمیانه آن کشوری که دارای ثبات در سراسر کشور است آیا جز جمهوری اسلامی ایران است؛ کشوری که امروز قدم به قدم قله‌های علم و دانش را فتح می‌کند و دارای عزت و عظمت در سراسر جهان است. امروز جمهوری اسلامی ایران پرچم مبارزه با خشونت و افراط و تروریسم را در منطقه و جهان بر دوش گرفته است.
امروز می‌بینید آنهایی که داعیه تمدن در جهان دارند و به ظاهر می‌گویند ما با تروریسم مخالفیم، در سوریه، لبنان، افغانستان و دیگر کشورها از لحاظ تسهیلات و مالی و هم در سازمان‌های بین‌المللی به شکلی دارند از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در سراسر جهان با تروریسم هم با زبان مبارزه می‌کند و هم در مقام عمل با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری در منطقه مبارزه می‌کنند. ما می‌توانیم در مسیر پیشرفت و ثبات همان راه را ادامه دهیم؛ دو شرط بیشتر ندارد: شرط اول وحدت، اتحاد، همبستگی حول محور اسلام، قانون و رهبری است. باید همه دست به دست هم بدهیم و از اختلاف و انشقاق و شکاف پرهیز کنیم و نگذاریم عده‌ای در میان مردم اختلاف و تفرقه ایجاد کنند. قانون اساسی از آن همه ملت است و رهبری به عنوان رهبر مردم ایران و همچنین کشورهای اسلامی که در مسیر انقلاب و حق هستند می‌باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید اسلام از آن یک گروه است یا قانون اساسی از آن گروه دیگر یا رهبری از آن گروه دیگر است.
امروز باید همه اقوام و مذاهب متحد باشیم و تحت پرچم لااله‌الاالله و محمداً رسول‌الله و همچنین راه اهل بیت عصمت و طهارت، خط امام و راهی باشیم که امروز رهبری معظم انقلاب، کشور و نظام را هدایت می‌کند. هیچ کس تصور و فکر کند که با تفرقه و اختلاف، کشور، نظام و انقلاب ما پیشرفت خواهد کرد. پیشرفت و توسعه و امنیت در کشور در سایه وحدت و اتحاد است که امام راحل همواره بر آن تأکید می‌کرد. راه امام خمینی، راه وحدت و اتحاد میان همه مسلمان‌ها و به ویژه ملت مسلمان ایران بود. راه امام، راه معنویت و تلاش بود پس یک شرط برای پیشرفت و ثبات و پیروزی ما در همه عرصه‌ها وحدت و اتحاد است.
راه دوم، راه جهاد است؛ جهاد به معنی عام کلمه؛ جهاد تنها مقاومت در میدان جنگ نیست. جهاد به معنای تلاش پیگیر و به معنای آن است که از همه توان و ابزار و فرصت‌ها استفاده و بهره‌برداری کنیم. مدیریت جهادی یعنی مدیریتی که بتوانیم از همه توان، فرصت‌ها و امکانات استفاده و بهره‌برداری بکنیم. ما امروز با اتحاد و جهاد و تلاش و ایستادگی‌مان در همه عرصه‌ها پیروز میدان خواهیم بود.
ما در میدان سیاست خارجی از حقوق حقه ملت‌مان به خوبی دفاع خواهیم کرد. با وحدت و ایستادگی ملت و با تلاش و جهادی که ملت ما انتخاب کرده است، امروز دیپلمات‌های ما در صحنه سیاست خارجی سربازان خط مقدمی هستند که هم مردم و هم رهبری معظم انقلاب از آنها حمایت می‌کند. ما در چارچوب معیارهای مربوط به منافع و مصالح ملی و خطوطی که رهبر انقلاب ترسیم کرده است، در سیاست خارجی موفق خواهیم بود و هم از حقوق هسته‌ای دفاع خواهیم کرد و هم زنجیرهای به ناحق تحریم را پاره خواهیم کرد. بی‌تردید انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست و بی‌تردید صلح و ثبات حق مسلم ماست. بی‌تردید پیشرفت و توسعه حق مسلم ماست. بی‌تردید علم و دانش حق مسلم ماست. بی‌تردید نفوذ در منطقه و جهان حق مسلم ماست. بی‌تردید وحدت، اتحاد و برادری حق مسلم ملت بزرگ ایران است. مردم ما مطمئن باشند در مسیر تدبیر و اعتدال و در مسیر این ملت بزرگ، ما به تمام اهدافمان دست خواهیم یافت. در 
فراز و نشیب‌های مختلف پیروز و موفق بودیم، امروز هم در همه عرصه‌های مختلف پیروز و موفق خواهیم بود.
این کشور، کشور امام هشتم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضاست که در سایه اوست که این کشور در پناه توجهات حضرت ولی‌عصر امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء است این کشور دارای ملتی بزرگ و پر امید، با نشاط و متحد زیر پرچم اسلام و منافع ملی و حول محور رهبری خواهد بود. خدایا روح بلند امام ما را در کنار عزیزانش، پیامبر و ائمه هدی‌(ع) قرار بده، مسیر موفقیت و پیروزی را برای ملت بزرگ ایران مقرر بفرما.