kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
رئیس ‌سازمان امور مالیاتی:

۱۸ هزارمیلیارد تومان از محل فرار مالیاتی وصول شد

 
 
 
 
رئیس ‌سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در سال گذشته 18 هزارمیلیارد تومان از محل فرار مالیاتی وصول شده تاکید کرد: در 2 ماهه سال جاری نیز 8 هزارمیلیارد تومان وصولی از محل فرار مالیاتی داشتیم.
به گزارش تسنیم، سیدهادی سبحانیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: 180 هزار حساب شخصی با رفتار تجاری شناسایی شده و این افراد هیچ اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی نداشتند. حجم گردش وجوه آنها بسیار بالا بوده است. 64 هزار میلیارد تومان حجم ورودی مالی 45 شخص حقیقی بوده است که در نظام مالیاتی پرونده نداشتند. نظام قرض‌الحسنه یک نظام مقدس است اما شاهد هستیم که برخی افراد از این نهاد سوءاستفاده می‌کنند. صندوق قرض‌الحسنه‌ای وجود دارد که 143 هزار میلیارد تومان ورودی دارد و یا صندوق دیگری 1200 دستگاه پوز دارد که قابل قبول نیست و این موارد باید شفاف شود.
رئیس‌ سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی در مورد مقابله با فرارهای مالیاتی گفت: در سال 1401 سازمان امور مالیاتی 18 هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی وصول کرده است. در دو ماهه سال جاری نیز هشت هزار میلیارد تومان وصولی از محل فرار مالیاتی داشتیم. هدف سازمان امور مالیاتی این است که مسیر‌های اصلی و گلوگاه‌ها را در کنار استفاده از گزارش‌ها مردمی شناسایی کند.
  خانه و خودروهای لوکس
سبحانیان درخصوص مالیات خودروهای لوکس گفت: در سال 1400، 177 هزار خودرو لوکس شناسایی شده است که برای آنها دو هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شد. از این رقم 770 میلیارد تومان وصول شده است. باید توجه داشت که مودیان امکان اعتراض دارند و سازمان به دنبال وصول مالیات است. در سال 1401، 263 هزار خودرو شناسایی و 2200 هزار میلیارد تومان مالیات تومان تعیین شد. از این رقم 20 میلیارد تومان مالیات وصول شده که علت آن این است که مالیات‌ها به تازگی به مودیان اعلام شده است. 520 هزار خودرو لوکس نیز برای سال 1402 شناسایی شده که به سرعت اقدامات مربوط را انجام خواهیم داد. وی در مورد مالیات بر خانه‌های لوکس نیز گفت: در سال 1400 حدود 12 هزار خانه لوکس شناسایی شده که بر اساس قانون بودجه باید 700 میلیارد تومان از این محل وصول می‌شده است. میزان مالیات تشخیصی از این تعداد خانه 392 میلیارد تومان تشخیص داده شده که 25 میلیارد تومان وصول شده است. در سال 1401 نیز 45 هزار واحد خانه لوکس شناسایی شده که 2 هزار میلیارد تومان مالیات برای آنها تشخیص داده شده است. از این میزان شش میلیارد تومان مالیات محصول شده سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری مابقی آنهاست. درباره خانه‌های لوکس چالشی درخصوص اخذ داده‌های معتبر وجود دارد که در حال پیگیری آن با کمک سازمان ثبت و شهرداری‌ها هستیم.
  شناسایی 11 میلیون حساب تجاری
سبحانیان در پاسخ به سؤالی در مورد حساب‌های تجاری شناسایی شده گفت: در حال حاضر 11 میلیون حساب تجاری شناسایی شده که از این میزان 9 میلیون مربوط به ‌اشخاص حقیقی و دو میلیون و 300 هزار حساب مربوط به ‌اشخاص حقوقی است. البته در عمل این تعداد بیشتر است و سازمان امور مالیاتی به دنبال شناسایی حساب‌های شخصی با استفاده‌های تجاری است. وی در پاسخ به سؤالی در مورد سهم مالیات اصناف در مالیات‌های وصولی کشور هم گفت: سال‌های سال است که به این موضوع پرداخته می‌شود و باید مشخص باشد که هر بخش اقتصاد چه سهمی از مالیات را به خود اختصاص داده است. بالغ بر 7 جلسه با صنوف برگزار شده است و رابطه خوبی با جامعه مشاغل وجود دارد. تقریبا 25 تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی را جامعه اصناف تامین می‌کنند اما مالیات این حوزه کمتر از 6 درصد است. رئیس ‌سازمان امور مالیاتی ادامه داد: بخش عمده اصناف مربوط به مشاغل خرد و کوچک است. معتقد هستیم که که نباید به این بخش فشار تکلیف و مالیات وارد کنیم. بالغ بر 5 تا 6 درصد از مشاغل باید مالیات بالایی پرداخت کنند. ما باید اختلاف بین 30 درصد و 6 درصد را با یک شیب ملایم و معقول پر کنیم. به اصناف اعلام کردیم که از پس از داده‌ها برای تشخیص مالیات استفاده می‌کنیم و از فرآیند چانه‌زنی خارج شدیم.