kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹

  تلاش سوداگران برای متوقف کردن روند نزولی قیمت ارز

 
 
سرویس اقتصادی-
در حال حاضر با ترافیک خبرهای مثبت خارجی و مدیریت بازار ارز از سوی بانک مرکزی، قیمت ارز و البته طلا در کشور روند نزولی دارد؛ اما سوداگران این بازار تلاش ‌می‌کنند به هر طریق از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کنند و برخی رسانه‌ها نیز در زمین همین سوداگران بازی می‌کنند.
در روزهای گذشته بازار ارز و سکه روندی کاملاً نزولی به خود گرفته بود، این روند نزولی که طی هفته‌های گذشته نیز وجود داشته است، با اعلام خبر توافقات و افزایش مراودات بین‌المللی و توافقات پولی و مالی با کشورهای منطقه سرعت بیشتری به خود گرفت.
روز گذشته هم با شروع معاملات بازار، بهای دلار در دادوستد‌های غیررسمی و آزاد با کاهش همراه شد و به کف کانال ۵۰ هزار تومان رسید. پایگاه خبری ایبِنا با اعلام این خبر نوشت: رصد میدانی از حاشیه بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی تهران بیانگر نبود خریدار و حضور فروشندگان است. به‌گونه‌ای که برخی دلالان اذعان دارند در حال حاضر سمت‌وسوی بازار کاهشی است و در نتیجه خبری از تقاضای هیجانی در بازار نیست و برخلاف هفته‌های گذشته، بسیاری از خریداران از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها برای فروش ارز‌های خانگی به بازار آمده‌اند، اما در مقابل خریدار مؤثری در بازار وجود ندارد.
همچنین بر اساس مشاهدات میدانی از بازار طلا و سکه، در معاملات روز چهارشنبه سکه طرح جدید نسبت به روز سه‌شنبه سه‌درصد معادل ۹۰۰ هزار تومان ریزش داشت و پس از این‌که از کانال ۳۱ میلیونی وارد کانال ۳۰ میلیون تومانی شده، در حال حاضر در آستانه ورود به کانال پایین‌تر یعنی ۲۹ میلیون تومان است و درصورتی‌که وارد کانال ۲۹ میلیون تومانی شود، احتمال ورود به کانال‌های پایین‌تر و کاهش بیش‌تر حباب سکه افزایش
 می‌یابد.
از آزاد‌سازی 7 میلیارد دلاری
تا تعاملات بین‌المللی
دلایل و خبرهای زیادی برای روند کاهشی نرخ‌ها در بازار ارز و بازارهای وابسته مطرح است. خبر آزاد‌سازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی که این بار از سوی رسانه‌های خارجی مطرح شده یکی از این موارد است. یک روزنامه اقتصادی کره جنوبی در گزارشی نوشت که این کشور در حال مذاکره با آمریکا برای آزاد‌سازی 7 میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در سئول است.
علاوه‌بر این، پایگاه خبری اکسیوس به نقل از منابع خود از سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان برای بررسی احتمال توافق با ایران خبر داده است. اظهاراتی که از مقامات آمریکایی منتشر شده هم از تمایل آنها به توافق با ایران خبر می‌دهد.
همچنین سخنان رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق با ایران درباره برخی ادعاهای مطرح شده آژانس، خبر مؤثر دیگری بوده که فشار کاهشی بر بازار ارز داشته است.
سفر اخیر سلطان عمان به کشورمان، عیار صحت خبرهای اخیر را بالا برده است، اما در کنار ترافیک اخبار خارجی مثبت، اقدامات بازارساز و استفاده از ابزار مرکز مبادله ایران برای مدیریت بازار ارز و پاسخ به نیاز‌های ارزی متقاضیان و قطع کردن دست دلالان کارت ملی از ارز‌های دولتی هم باعث شده شاهد کاهش انتظارات تورمی در فضای بازار ارز
 باشیم.
 تقلای سوداگران
اما دراین‌بین سوداگران بازار ارز و سکه بیکار نبوده و همه تلاش خود را برای جلوگیری از افت قیمت‌ها در بازار غیررسمی به کار بسته‌اند و در تلاش هستند تا هر خبری که منجر به افت قیمت دلار می‌شود را تحت هر شرایطی خنثی کنند.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند حتی اگر ورود سلطان عمان به ایران تنها رویداد روزهای اخیر بود، می‌توانست بر بازار ارز، تأثیر کاهشی محسوس‌تری بگذارد.
محمد صادقی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره رویدادهای مؤثر بر بازار ارز گفت: آنچه که می‌بینیم این است که بازار ارز نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاوم شده است و دلار از کانال ۵۰ هزار تومانی دست نمی‌کشد؛ این یعنی دلالان برای کاهش نیافتن قیمت دلار در حال نرخ ‌سازی هستند؛ البته نباید اثر انتظارات تورمی را نادیده گرفت.
رفتار سؤال‌برانگیز برخی رسانه‌های رسمی
در چنین وضعیتی که فضای بازار ارز کاملاً ریزشی است و در طرف مقابل، دلالان ارزی ایستاده‌اند که به هر دری می‌زنند تا قیمت‌ها کاهش نیابد، برخی رسانه‌های داخلی اصلاح‌طلب هم در زمین سوداگران بازی می‌کنند.
روزنامه اعتماد دیروز از زبان یک کارشناس مدعی شد: «آزادسازي 7 میلیارددلاری تأثیر چنداني بر بازار ارز ندارد»! یا این‌که تجارت نیوز از «واردات دارو و غذا به جای 7 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در کره جنوبی» گزارش داد.
این ادعاها در حالی است که هر خبر تحریمی کوچکی آن‌قدر بزرگ‌نمایی می‌شود که گویا راه نفس کشیدن کشور بسته شده، ولی حالا خبر آزاد‌سازی 7 میلیارد دلار آن هم از سوی منابع خارجی چندان مؤثر و مهم نیست!
تلاش این رسانه‌ها برای زیر سؤال بردن گشایش‌های پیش رو و تلاش برای اعتبارزدایی از آنها، این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا این رسانه‌ها از کاهش نرخ ارز ناراحت‌اند؟
البته نقد کارشناسی در جای خود محترم است، اما برخی رویکردها این شبهه را به وجود می‌آورد که گویا برخی جریان‌ها نمی‌خواهند مردم نفس راحتی بکشند و این واقعیت برملا شود که مسائل کشور بدون برجام هم قابل حل است و بخش قابل توجهی از مشکلات امروز ناشی از گره زدن تمام شئون کشور به برجام و FATF در دوره‌های گذشته بوده است.