kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹

هدفدار بودن خلقت انسان(سلوک عارفانه)

 
 
در مکتب‌های الهی، هدف در رابطه با مخلوق، یعنی خود انسان ذکر شده است. قرآن می‌فرماید: «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»(1) این هدف در رابطه با مخلوق است نه خالق. جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه پرستش کنند. این آیه را تفسیر می‌کنند به اینکه «ای لیعرفون»(2) که انسان شناخت واقعی نسبت به وجود حقیقی پیدا کند. بنابراین خلقت انسان در مکتب‌های الهی هدف‌دار است. هدف آن هم مشخص شده است که عبارت از الله و سیر الی‌الله است.(3)
____________
1- ذاریات، 56
2- شرح اصول کافی ملاصدرا، ج 3، ص 119
3- اخلاق ربانی، آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)، ج 1، ص 152