ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه کشور
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۵۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاهها ایجاد و طی سال گذشته ۸ هزار دوره مهارت افزایی با حضور ۳۲۸ هزار دانشجو برگزار شده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، پیمان صالحی در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در دانشگاه شهید بهشتی افزود: در مورد آموزش مهارتی نهادهای مختلف سیاستگذار در کشور وجود دارد و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند.
صالحی به ذکر گزارشی از فعالیتهای معاونت پژوهشی وزارت علوم پرداخت و گفت: این موضوع در مورد دانشجویان مطرح است که انگیزههای فرد از ورود به آموزش عالی چیست؟ شغل، مدرک و موارد دیگر. وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهتدهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در راستای توانایی، علاقه مندی آنها و اولویتهای کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.
وی با اشاره به موضوع ایجاد ارتباط درست در آموزش عالی میان دو نظام دانشگاهی و نظام مهارتی ادامه داد: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق میشود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرمهای قانونی، آنها را با هم هماهنگ کنیم.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وظیفه قانونی وزارتخانه اظهارداشت: همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفهای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم، کشور را عقب میاندازیم. اینکه موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمانهای دیگر باشد، موجب پیش نرفتن کار میشود، بنابراین ما باید از انشقاق جلوگیری کنیم.
صالحی تاکید کرد: وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه ای، مسئول آموزش عالی مهارتی هستند. سازمان فنی و حرفهای برای آموزش دورههای کامل مشخص دارد. اما باید از ظرفیت نهادهای بالادستی مانند شورای عالی اشتغال استفاده کنیم.
وی یادآور شد: باید قانون، ظرفیتها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا کنیم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را پنجم تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار میکنیم.
دبیرکل شورای عالی عتف ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفهای دانش آموختگان وزارت علوم را تشکیل دادیم که رئیسآن، وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارتهای آموزش عالی دارد. اقدام دیگر، تقسیم اولویتهای مهارت افزایی و صلاحیت حرفهای بین بازیگران است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود.
صالحی گفت در حوزه مهارت افزایی در ۵۰ دانشگاه کشور مراکز هدایت شغلی تخصصی داریم که وظیفه آنها خدمات کاریابی، بیمه و... است. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار دوره مهارت افزایی برگزار کردیم که ۳۲۸ هزار دانشجو در این دورهها شرکت کردند.
وی افزود: یکی از موارد مهم، مستندسازی است و مدیران باید هر ساله تجربیات خود را ثبت و منتقل کنند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی در مورد گزارشهای پایش اشتغال دانش آموختگان نیز گفت: این گزارشها در مؤسسه پژوهش و برنامهریزی و معاونت امور دانشجویان با روششناسی خاصی انجام و دورهای منتشر میشود.
صالحی بیان داشت: در کشور کارهای زیادی انجام شده، نظام جامع مهارت بر اساس تحقیقات ما و بر اساس نظام اِطلاعات بازار کار و نظام صلاحیت حرفهای قابل اجراست، اما برای تحقق آن باید تقسیم کار ملی بکنیم، اکنون وضعیت اینطور نیست، هر نهادی کار خودش را انجام میدهد، باید موازی کاریها را رفع کنیم.