kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱

نگرانی سازمان ملل درباره وضعیت پناهجویان در انگلیس و آمریکا

 
 
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با بیان این‌که به طور رسمی نگرانی‌های خود را درمورد قانون مهاجرتی جدید انگلیس به دولت این کشور منتقل کرده است، گفت که این قانون مانع از درخواست پناهندگی پناهجویان می‌شود. وی همچنین از قوانین مهاجرتی جدید آمریکا ابراز نگرانی کرد.
اولویت «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس، جلوگیری از ورود پناهجویان با قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش از فرانسه است و در همین راستا «لایحه مهاجرت غیرقانونی» در ماه ‌آوریل (اردیبهشت) توسط مجلس عوام بریتانیا تصویب شد. این لایحه در صورت تصویب در مجلس اعیان، امکان بازداشت و اخراج سریع پناهجویانی که به طور غیرقانونی با قایق به انگلیس وارد می‌شوند یا انتقال آنها به کشورهای به اصطلاح «امنِ» ثالث مانند رواندا را می‌دهد.
به دنبال تصویب این لایحه، «فولکر ترک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، طی مصاحبه‌ای در ژنو اعلام کرد: «ما نگرانی‌های جدی از منظر حقوق بین‌المللی پناهجویان و قوانین بین‌المللی حقوق بشر داریم، چراکه این لایحه در اصل مانع از درخواست پناهندگی افرادی که از راه خاصی به بریتانیا می‌رسند، می‌شود.» وی افزود که ماه گذشته این موضوع را به طور رسمی با لندن مطرح کرده است.
فولکر ترک اعلام کرد که قوانین و روایت‌های ضد مهاجرتی از سوی کشورهای ثروتمندتر تداوم می‌یابد. همچنین وی خواستار اقدامات بیشتر علیه قاچاقچیان انسان و افزایش راه‌های مهاجرت قانونی بیشتر شد. وی همچنین یادآور شد که قوانین مهاجرتی جدید آمریکا نیز درخواست پناهندگی در مرز را برای پناهجویان این کشور بسیار دشوار می‌کند.
خبر دیگر از وضعیت آشفته مهاجران آن‌که بر اساس پاسخ دولت آلمان به درخواست حزب چپ، در سال ۲۰۲۳ آلمان تعداد زیادی از پناهجویان را در مرزهای این کشور به عقب رانده که افزایش چشمگیری را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. به گزارش تسنیم از روزنامه «هامبورگر ابند بلات» آلمان، در سال 2023، تعداد قابل توجهی از پناهجویان در مرزهای آلمان نسبت به سال‌های گذشته طرد شدند. به گفته حزب چپ آلمان نشانه‌های واضحی وجود دارد که پلیس فدرال آلمان به طور غیرقانونی افرادی را که به دنبال حمایت هستند رد می‌کند.
همچنین خبر می‌رسد که کمیته بین‌المللی نجات، سران اتحادیه اروپا را به غفلت تکان‌دهنده، شوکه‌کننده، متناوب و دامنه‌دار در قبال پناهجویان افغان که بسیاری از آنها در شرایطی شبیه به زندان در جزایر واقع در یونان گرفتار شده‌اند، متهم کرده است. روزنامه «گاردین» نوشته، مشخص شده که فقط ۲۷۱ پناهجوی افغان در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا مستقر و ساکن شده‌اند که یک دهم درصد از ۲۷۰ شهروند افغانی هستند که به شدت نیازمند محافظت هستند.