kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
تشدید تنش میان کوزوو - صربستان

ناتو به دنبال جنگی دیگر این بار در بالکان

با تشدید تنش‌ها میان صربستان و کوزوو و تصمیم ناتو برای اعزام صدها نیرو به این منطقه شواهد و قرائن از شعله‌ور شدن زبانه‌های جنگی دیگر این بار در منطقه بالکان حکایت دارد.

 


بعد از جنگ اوکراین در شرق اروپا این بار اخبار و گزارش‌ها از شعله‌ور شدن آتش بحران دیگری در منطقه بالکان در جنوب شرقی اروپا حکایت دارد. تنش‌ها میان صربستان و کوزوو از چند روز پیش پس از حمله پلیس کوزوو به مناطق تحت کنترل صرب‌ها در شمال این منطقه و تصرف ساختمان‌های شهرداری محلی شدت گرفت. این ناآرامی پس از آن به وجود آمد که صرب‌های محلی که مدت‌هاست برای خودمختاری در کوزوو تلاش کرده‌اند، انتخابات تحت حمایت دولت در چندین بخش کوزوو را تحریم کردند. به‌رغم آنکه مشارکت در انتخابات کمتر از چهار درصد بود، مقامات محلی کوزوو این رای‌گیری را مشروع دانستند و انتخاب چهار شهردار آلبانیایی را اعلام کردند. همین مسئله به درگیری بین دو طرف منجر شد. پس از آنکه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر صربستان وضعیت درگیری در شمال جمهوری کوچک کوزوو میان صرب‌ها و نیروهای دولتی کوزوو و ناتو را بسیار سخت و متشنج توصیف کردند وزیر دفاع صربستان از اعزام نیروهای ارتش به مرزهای جنوبی این کشور با کوزوو خبر داده است. روز دوشنبه و همزمان با تشدید درگیری‌ها بین دو طرف نیز دفتر مأموریت صلح‌بانان ناتو در کوزوو اعلام کرد که حداقل ۲۵ نیروی این ائتلاف در این درگیری‌ها مجروح شده که حال سه نفر از آنها وخیم است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، درگیری‌های خشونت‌آمیز میان نیروهای محلی صرب و نیروهای حافظ صلح تحت رهبری ناتو در کوزوو پس از آن رخ داد که نیروهای حافظ صلح تلاش کردند افرادی را که به تحلیف یک شهردار آلبانیایی در منطقه‌ای عمدتا صرب‌نشین اعتراض داشتند، متفرق کنند. این درگیری منجر به زخمی شدن ده‌ها تن در هر دو طرف شد. بنا به نوشته پایگاه «اینتل ریپابلیک»، نیروهای صلح‌بان ناتو با گشودن آتش بر روی معترضان صرب، نام ادعایی خود را زیر سؤال بردند.
اعزام نیروهای بیشتر به ناتو
با توجه به این تحولات، ناتو به بهانه تشدید تنش‌ها اعلام کرد که یک گردان دیگر از نیروهای این سازمان نیز در حالت آماده‌باش قرار خواهد داشت تا در صورت تشدید تنش‌ها وارد عمل شود. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در جریان کنفرانس خبری روز سه‌شنبه ضمن اعلام این خبر گفت، این استقرار پاسخی به «حملات» اخیر به نیروهای حافظ صلح است؛ حملاتی که «غیر قابل قبول» هستند. استولتنبرگ از مقامات در کوزوو و بلگراد خواست تا «اقدامات قاطعانه‌ای»برای کاهش تنش‌ها و آرام شدن اوضاع اتخاذ کنند و گفت، دو طرف باید در مذاکراتی با میانجیگری اتحادیه اروپا شرکت کنند. نیروی حافظ صلح تحت رهبری ناتو در کوزوو ابتدا در سال ۱۹۹۹ میلادی در پی مداخله ناتو از جانب آلبانی‌تبارهای در درگیری کوزوو و بمباران‌های چند ماهه‌اش در صربستان تشکیل شد. این نیرو در بالاترین حالت حدود ۵۰ هزار نیرو داشت اما از آن زمان تاکنون به ۳۷۰۰ نیرو تقلیل یافته است. به گزارش ایرنا به نقل از نشریه چینی«گلوبال تایمز» با تشدید اوضاع، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از کوزوو خواسته است تا تنش‌ها با صربستان را کاهش دهد. اما در این که ناتو واقعاً بخواهد درگیری را متوقف کند، تردید وجود دارد. ناتو از یک سو مدعی است خواستار کاهش تنش است، اما از سوی دیگر، حضور نظامی خود را افزایش می‌دهد. تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد ناتو فقط برای تسلیح کوزوو زمان می‌خرد. از جنگ‌های گذشته‌ آمریکا و ناتو، واضح است که آمریکا در تظاهر به انصاف در توقف جنگ و در عین حال کمک به یک طرف، و خرید زمان برای کسانی که با درخواست آتش‌بس از آنها حمایت می‌کند، تبحر و سابقه دارد. وعده‌های ناتو و سایر کشورهای غربی برای حفاظت از صرب‌ها در کوزوو به سادگی قابل تحقق نیست. فایننشال تایمز هم در مقاله‌ای اذعان کرد تلاش غرب برای التیام شکاف بین صربستان و کوزوو اثر عکس داشته است.
انفجاری عظیم در قلب اروپا
وزیر خارجه روسیه نیز نسبت به تشدید تنش بین کوزوو و صربستان در مرکز اروپا هشدار داده است به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که تنش بین کوزوو و صربستان ممکن است منجر به «انفجاری عظیم» در مرکز اروپا شود.«لاوروف» در جریان سفر خود به کنیا با انتقاد از رویکرد غرب در منطقه بالکان گفت: «یک انفجار بزرگ ممکن است در مرکز اروپا اتفاق بیفتد. وضعیت نگران‌کننده است»
ریشه‌های اختلاف صربستان و کوزوو
کوزوو سرزمینی است که عمده جمعیت آن را افراد آلبانیایی‌تبار تشکیل می‌دهد و سابقاً یکی از استان‌های صربستان بوده است. کوزوو در سال 2008 اعلام استقلال کرد. صربستان کوزوو را به رسمیت نشناخته و حتی بدون کنترل رسمی بر آن همچنان آن را بخشی از خود می‌داند. استقلال کوزوو توسط حدود 100 کشور از جمله آمریکا به رسمیت شناخته شده است. روسیه، چین و پنج کشور اتحادیه اروپا در کنار صربستان قرار گرفته‌اند. این بن‌بست تنش‌ها را ادامه داده و از ثبات کامل منطقه بالکان پس از جنگ‌های خونین در دهه 1990 جلوگیری کرده است.