معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
اقدام غیرقانونی ترکیه در افزایش دریافت عوارض از کامیونهای ایرانی
رئيس سازمان راهداری اعلام کرد: دولت ترکیه در اقدامی غیرقانونی نرخ عوارض عبور کامیونهای ایرانی از مرز این کشور را در چند روز اخیر دوبار افزایش داده است.
داوود کشاورزیان در یک نشست خبری درباره قانونشکنی جدید دولت ترکیه گفت: دولت ترکیه از ساعت صفر روز جمعه 18 مهر ماه عوارضی تحت عنوان «مابهالتفاوت سوخت» دریافت میکند که این مورد در واقع دریافت عوارضی است.
وی افزود: ایران هم با 24 ساعت تاخیر در رفتاری متقابل از ساعت صفر روز شنبه هفته جاری، عوارضی متقابل برای ورود کامیونهای ترک وضع کرد، یعنی در هر 100 کیلومتر پیمایش در کنار 25 یورو مابهالتفاوت نرخ سوخت، 25 یورو هم بابت عوارض از کامیونهای ترکیه دریافت میکنیم.
کشاورزیان ادامه داد: ترکیه باز در اقدامی متقابل، از ساعت 14 یکشنبه مجددا عوارض خود را برای کامیونهای ایرانی افزایش دادند یعنی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 50 یورو از کامیونهای ما عوارضی دریافت میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از رقم 50 یورویی که ما از کامیونهای ترکیه دریافت میکنیم، 25 یورو بابت مابهالتفاوت نرخ سوخت و 25 یورو بابت عوارض است اما ترکها 50 یورو فقط بابت عوراض از کامیونهای ما دریافت میکنند.
کشاورزیان با بیان اینکه این رفتار مسئولان ترکیه موجب عدم رشد و توسعه روابط دو کشور میشود، بیان کرد: کشور ایران ضمن اینکه حق دریافت عوارض متقابل را برای خود محفوظ میداند، اما در راستای توسعه روابط دو کشور فعلا اقدام متقابلی انجام نمیدهد و طبیعی است که اگر ترکیه نخواهد به خواست ما تن دهد، ما نیز 25 یورو به نرخ عوارض کامیونهای آنها در مرزهای ایران میافزاییم.
وی بیان کرد: در این راستا اعتراض خود را از طریق وزارت امور خارجه به مقامات ترکیه اعلام کردهایم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: در سال 2013 بیش از 65 هزار کامیون ترکیه وارد خاک ایران شدند که معادل همین مقدار هم کامیونهای ایرانی وارد خاک ترکیه میشوند.
کشاورزیان یادآور شد: همچنین سالانه 10 هزار اتوبوس ایرانی به ترکیه سفر میکنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به سابقه روابط ترانزیتی دو کشور پرداخت و گفت: در ایران از 20 سال پیش از کامیونهای ورودی از ترکیه مابهالتفاوت نرخ سوخت دریافت میشد که بعد از افزایش نرخ سوخت، این مابهالتفاوت که از کامیونهای ترک دریافت میشود، 80 سنت یورو است.
کشاورزیان توضیح داد: نحوه محاسبه این مابهالتفاوت به اینگونه است که میزان پیمایش کامیونهای ترک در داخل کشور محاسبه میشود و به ازای هر 100 کیلومتر، مصرف 32 لیتر سوخت در نظر گرفته میشود، سپس میزان مصرف گازوئیل ناوگان ترک در داخل کشور محاسبه شده و مابهالتفاوت از آنها اخذ میشود و به این ترتیب کامیونهای ترک مجاز هستند از هر پمپ بنزین داخل کشور سوختگیری کنند.
وی بیان کرد: متاسفانه همیشه طرف ترکیهای در این باره معترض بوده است که چرا ایران این رقم را بابت مابهالتفاوت نرخ سوخت دریافت میکند در حالی که اجرای این مورد قانونی است.
کشاورزیان گفت: چندی پیش کشور ترکیه به ما اعلام کرد که کامیونهای آنها از این پس در ایران سوختگیری نمیکنند و با مخزن سوخت تکمیل وارد ایران میشوند، بنابراین ایران هم مابهالتفاوت نرخ سوخت از آنها دریافت نکند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تاکید بر اینکه این خواسته منطقی نیست، گفت: پلمب مخازن سوخت کامیونها در مرز موجب ایستایی زیاد در مرزها میشود، همچنین کنترل پلمب هر یک از کامیونها در مرزها هنگام خروج مشکلاتی دارد و نمیتوان برای هر کامیون یک مامور گذاشت تا پلمبها را کنترل کند.
کشاورزیان با تاکید بر اینکه تصمیمات مدیران نباید زمینهساز بروز فساد باشد، اظهار داشت: از نظر اجرایی مسئله پلمب مخازن سوخت کامیونها منطقی نیست، اصلا از کجا بدانیم که کامیونها مخزن دومی نداشته باشند و یا اینکه همان مخازن آنها ورودی دیگری نداشته باشد.
وی اضافه کرد: به هر حال خواست ما این است که از اینگونه رفتارها پرهیز کنیم؛ البته آنها مخازن سوخت کامیونهای ما را از مرز ترکیه پلمب میکنند که این در راستای آن است که سوخت کامیونها در ترکیه به فروش نرسد، زیرا قیمت سوخت در ترکیه بسیار بالا است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: پس از این ترکها گفتند حال که با پلمب مخازن سوخت کامیونهای آنها در مرز موافق نیستیم، پس مابهالتفاوت نرخ سوخت را از کامیونهای آنها دریافت نکنیم در حالی که این حرف غیر منطقی است.
کشاورزیان تاکید کرد: دلیلی ندارد که به ناوگان غیر، سوخت ارزان ارائه دهیم، زیرا فضای رقابتی برای ناوگان داخلی به شدت تنگ میشود.
وی افزود: از چند ماه قبل ترکها بیان کردند که آنها هم مابهالتفاوت نرخ سوخت را از کامیونهای ایرانی دریافت میکنند و در واقع خواستند رفتار متقابل داشته باشند.
کشاورزیان تاکید کرد: حال از یک ماه قبل به ما اعلام کردند که از اول اکتبر آنها هم مابهالتفاوت نرخ سوخت را از کامیونهای ایرانی میگیرند، در حالی که قیمت سوخت در ترکیه بسیار بالاتر از فوب خلیجفارس است.