kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۱۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

اخبار ویژه

 

جشن تولد نشریات غربگرا برای جنایتکار جنگی بزرگ آمریکا
در حالی که برخی نشریات غربگرا مانند شرق، برای صدسالگی هنری کیسینجر جشن تولد گرفته و ابراز ذوق‌زدگی کردند، یک نشریه آمریکایی تاکید کرد که وزیر خارجه اسبق این کشور، مرتکب جنایات بسیاری شده اما هرگز عذرخواهی نکرده است.
نشریه وُکس در تحلیلی نوشت: جشن تولد صدسالگی «هنری کیسینجر» اخیرا در باشگاه اقتصادی نیویورک در منهتن برگزار شد. حضار یکصدا می‌گفتند: «تولدت مبارک، هنری عزیز». کیسینجر چند روز پیش از آن شمع کیک تولد 100سالگی‌اش را فوت کرد و سپس دست‌اش را شبیه «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده بالا برد.
میراث کیسینجر به عنوان استراتژیست جنگ سرد، مشاور بانفوذ ریچارد نیکسون و جرالد فورد رؤسای جمهوری اسبق و نماینده دیپلماسی آمریکا کماکان پابرجا باقی مانده حتی اگر مدت زمان زیادی از ترک دولت و مناصب رسمی توسط او گذشته باشد. این در حالی‌است که او عمر بیش‌تری در مقایسه با همتایان‌اش داشته است. علی‌رغم سابقه تسهیل شرایط بروز جنایات در جهان، کیسینجر کماکان در مورد چگونگی پایان جنگ در اوکراین یا جلوگیری درگیری با چین اظهارنظر می‌کند. او باعث طولانی‌تر شدن جنگ ویتنام شد. او سبب شد درگیری به لائوس و کامبوج گسترش یابد. هم‌چنین، در جریان صدور فرمان بمباران توسط او از سال 1969 میلادی به این سو 150 هزار شهروند غیر نظامی در کامبوج جان‌شان را از دست دادند. کیسینجر از رهبران پاکستان و ‌اندونزی حمایت کرد رهبرانی که هریک 200 هزار نفر را در کشورهای همسایه کشته بودند. او هم‌چنین ژنرال‌های ارتش آرژانتین که ده‌ها هزار نفر از آرژنتینی‌ها را ربوده و ناپدید ساخته بودند در آغوش گرفت و از ژنرال پینوشه در شیلی حمایت کرد.
کیسینجر هرگز به دلیل تصمیمات مرتبط با خارج از کشور عذرخواهی نکرد و رهبران کمی از ایالات متحده تا به امروز چنین کرده‌اند. «کریستوفر هیچنز» متفکر و نویسنده انگلیسی در سال 2001 میلادی در یکی از آثارش این موضوع را مطرح کرد که کیسینجر مسئول ارتکاب حمایت جنگی بوده و باید محاکمه شود. کیسینجر به ندرت به پرسش‌های خبرنگاران در مورد جنگ ویتنام پاسخ می‌دهد. کیسینجر به اصل «عذرخواهی نکنید»پایبند بوده است. این بخشی از چگونگی مقاومت و زنده ماندن ریگان، بوش و ترامپ در عرصه سیاسی بود. کیسینجر این الگو را ایجاد کرد که شما می‌توانید سیاست خارجی را مانند شطرنج بازی کنید و مجبور نیستید در داخل کشورتان برای پیامدهای فاجعه‌بار تصمیمات‌تان در کشورهای دیگر پاسخگو باشید. روش‌‌هایی که نیکسون و کیسینجر برای دور زدن نظارت دموکراتیک در سیاست خارجی به کار گرفتند به یک معیار تبدیل شد. در نتیجه این روند بود که دولت بوش چنین شیوه‌ای را برای بی‌اعتبار کردن منتقدان و انتشار اطلاعات نادرست در مورد حمله به عراق به کار گرفت.
«کارولین آیزنبرگ» استاد تاریخ در دانشگاه ‌هافسترا می‌گوید: «کیسینجر هرگز عذرخواهی نکرده است. این در حالی‌است که او در کشتار تعداد زیادی از مردم در لائوس و کامبوج نقش داشته است اما گویا مصون از انتقاد بوده است». این یکی از ویژگی‌های مداوم آمریکا در جنگ است. بیست سال پس از حمله فاجعه‌بار و نادرست ایالات متحده به عراق «جورج دابلیو بوش»  رئیس‌جمهور سابق خود را به یک دولتمرد بزرگ تبدیل کرده و به ندرت با پرسش‌های دشوار در مورد جنگ رو‌به‌رو شده است. بوش در گافی در سال 2022 میلادی خود به نوعی افشاگر تصمیمات‌اش بود زمانی که گفت «تصمیم یک نفر برای آغاز یک تهاجم کاملا غیرقابل توجیه و وحشیانه به عراق» و سپس با خنده حضار مواجه شد و با اصلاح کلام‌اش گفت منظورش اوکراین و جنگ پوتین علیه آن کشور بوده است. با این وجود، هیچ‌گونه پاسخگویی واقعی برای رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و حلقه درونی او برای آغاز حمله به عراق و سایر جنگ‌های پس از 11 سپتامبر که تا امروز ادامه دارد صورت نگرفته است.
در کنفرانسی در کتابخانه کندی در سال 2006 در مورد ویتنام «برایان ویلیامز» مجری پنلی با حضور کیسینجر بود و از او پرسید: «آیا چیزی وجود دارد که بخواهید برای آن عذرخواهی کنید؟» کیسینجر این پرسش را «بسیار نامناسب» خواند و گفت: «ما باید با این فرض شروع کنیم که افراد جدی با در نظر گرفتن منافع ملی و منافع جهانی تصمیمات جدی می‌گیرند». در باشگاه اقتصادی نیز هیچ پرسشی از سوی رسانه‌ها از کیسینجر پرسیده نشد.
«مت داس» فعال سیاسی و مشاور سناتور سندرز که اکنون عضو بنیاد کارنگی است می‌گوید: «بخش بزرگی از میراث هنری کیسینجر، فساد سیاست خارجی آمریکاست. این امر مرز بین سیاست خارجی و منافع شرکت‌‌ها را محو می‌ کند اگر نگوییم کاملا از بین می‌برد».

تکذیب فضاسازی کارگزاران علیه صندوق توسعه ملی
صندوق توسعه ملی با تکذیب ادعای ارگان مطبوعاتی وابسته کارگزاران تأکید کرد که این صندوق نه قلک است و نه خالی. روزنامه سازندگی اخیراً تیتر بزرگی زده بود با عنوان «قلک خالی» و ادعا کرده بود صندوق توسعه خالی است.
اما روابط عمومی صندوق توسعه ملی با تکذیب فضاسازی روزنامه حزب کارگزاران تأکید کرد دارایی این صندوق هم‌اکنون 150 میلیارد دلار است. در این پاسخ تأکید شده است:
- همه برداشت‌ها از صندوق قانونی بوده و هیچ برداشت غیرقانونی انجام نشده است.
- صندوق توسعه ملی ایران، هم اکنون یک صندوق ۰ ۱۵ میلیارد دلاری است که طبق آمار دولت‌ها تاکنون ۱۰۰ میلیارد دلار از این صندوق در قالب تسهیلات دریافت کرده‌اند و میزان مطالبات صنـدوق از بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی ۴۰ میلیارد دلار است. برداشـت برخی از رسانه‌ها از آمار مذکور به ‌اشتباه این بود که «مانده دارایی» صندوق توسعه ملی ۱۰ میلیارد دلار است در حالی که همه دولت‌ها کاملاً واقف هستند منابعی که با نرخ سـود پایین به آنها پرداخت شده اولاً در قالب تسهیلات و جزو «دارایی» صندوق است و به هیچ رو کمک بلاعوض نیست؛ نکته مهم این اسـت کـه نباید «مانده موجودی» را با «مانده دارایی» ‌اشتباه گرفت و استفاده از عباراتی مانند به تاراج رفتن یا غارت شدن‌، دور از واقعیت است.
لازم به ذکر اسـت‌، صندوق توسعه ملی از ابتـدای فعالیت خود تاکنون طبق قوانین نسبت به ارائه وام به دولت‌های مختلف اقدام کرده است و بررسی اینکه دولت‌ها منابع را صرف چه کاری کرده‌اند‌، جزو وظایف این صندوق به شمار نمی‌رود.
روابط عمومی صندوق توسعه ملی به استناد ماموریت ذاتی و اساسنامه‌ای‌، تاکید کرده که صندوق توسعه ملی نه «قلک» دولت‌هاست که در مواقع نیاز از آن کمک بلاعوض بگیرند و نه «خالی» اسـت. صندوق توسعه ملی نهادی توسعه‌ای برای ساخت فردای فرزندان ایران است که بخش قابل توجهی از منابع آن در قالب تسهیلات در اختیار دولت‌ها قـرار گرفته و در تلاش برای بازگشت و به حرکت درآوردن دوباره این منابع است.

توافق ایران و عربستان ضربه بزرگی به آمریکا بود
مقامات آمریکایی وانمود می‌کنند که از توافق ریاض- تهران خوشحال‌اند، اما آمریکا در واقع ناراضی و دلخور است.
روزنامه العربی الجدید چاپ لندن در تحلیل خودنوشت: برگزاری نشست این توافق در پکن‌، به این معنی است که اصولاً سه طرف قصد جدی برای غلبه بر موانع را دارند. دشواری‌هایی که در نگاه اول به دلیل حجم اختلافات تهران و ریاض پس از هفت سال بیگانگی ظاهر می‌شود. در مورد چین نیز به عنوان یک قدرت نوظهور اقتصادی، فناوری و سرمایه‌گذاری که به دلیل عدم دخالت نظامی در جنگ‌های خارج از مرزهای خود مورد قبول کشورهای خاورمیانه بوده از سویی  علاقه‌مند به واردات نفت و گاز از ایران و عربستان سعودی می‌باشد  و در سوی دیگر می‌خواهد از طریق تنش‌زدایی و حل و فصل برخی اختلافات، با صادرات محصولات فناورانه خود به بازارهای حیاتی خلیج‌فارس و این کشور‌ها در خاورمیانه نفوذ کند.
واشنگتن از قِبل آشتی میان عربستان سعودی و ایران، ضرر بزرگ و شگفت انگیزی را احساس می‌کند. اگرچه این نتیجه طبیعی استراتژی آمریکا از دوران اوباما و سپس ترامپ و بایدن برای کاهش علاقه به خاورمیانه بوده است.
توافق عادی ‌سازی ایران و عربستان یک نقطه عطف مهم در زمینه درگیری‌های بین‌المللی به سمت تضعیف هژمونی آمریکا است. ضربه سختی که به آمریکا از این مسئله وارد می‌شود این است که  حتی اگر این توافق دستاوردهای زیادی به دست نیاورد اما نقشه‌های آمریکا در منطقه به رهبری اسرائیل به بهانه مقابله با تهدید ایران در منطقه که رئیس‌جمهور در سفر سال گذشته خود به منطقه مطرح کرده بود‌، درباره ساختن «ناتوی عربی» و خاورمیانه را خدشه‌دار می‌کند.
توافق اخیر، ضربه محکمی به واشنگتن به عنوان بزرگ‌ترین دشمن راهبردی ایران است. همچنین زیان بزرگی به اسرائیل، دشمن منطقه‌ای ایران وارد می‌کند. در نتیجه، تشدید تنش‌های آمریکا و اسرائیل علیه ایران به عنوان تشدید تنش در منطقه تبدیل شده و به نفع تهران است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را از این درگیری دور نگه دارد. بیاد بیاوریم که پیش از آن، روابط امنیتی و اقتصادی و همکاری‌های مالی بین ایران و امارات صورت گرفته بود و تضمین‌های لازم در‌باره موشک بالستیک انجام شده مبنی بر این‌که موشک‌ها و برنامه هسته‌ای ایران امارات را تهدید نمی‌کند و در نتیجه امارات هم  متعهد شد که اجازه نخواهد داد از خاک خود به عنوان پایگاهی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده شود و آن را به عنوان یک مرکز امن برای تجارت جهانی حفظ می‌کند.
ریاض نمی‌خواهد عرصه را به رقیب اماراتی خود واگذار کند و به دنبال بازگرداندن وضعیت عربی و منطقه‌ای خود از طریق دروازه تنش‌زدایی در منطقه و آشتی با تهران است.  روابط عربستان با ایالات متحده پس از کاهش علاقه این کشور به نفت عربستان و عدم تعهد آن به حفاظت از امنیت خلیج‌فارس در برابر تهدیدات حوثی‌ها متزلزل شده است. این امر ریاض را بر آن داشت تا به دنبال استقلال از واشنگتن باشد.
واشنگتن امروز دیگر وضعیت خوبی ندارد، زیرا تمرکز نظامی آن بر آسیای شرقی و چین، بیش از ۱۲ سال است که به اولویت اول سیاست‌هایش تبدیل شده و تغییر این استراتژی و بازگشت از آن برای آمریکا آسان نیست. اگرچه آمریکا از خاورمیانه خارج نشد، اما زنجیره‌های تامین نیز تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته‌اند، سپس جنگ روسیه با اوکراین آسیب وارد کرد و همین باعث یک بحران تورمی و رکود اقتصادی عمیق شد، که مقابله با آن در اولویت عربستان
قرار داد.
توافق عادی ‌سازی ایران و عربستان یک نقطه عطف مهم در زمینه درگیری‌های بین‌المللی به سمت تضعیف هژمونی آمریکا و به رسمیت شناختن نقش احتمالی برای ابرقدرت‌های در حال ظهور به نمایندگی از چین است. چالش‌های زیادی پیش روی دو کشور برای پیشرفت در پرونده‌های پیچیده بین آنها وجود دارد و همچنین مشکلاتی پیش روی آمریکا و اسرائیل در یافتن ابزارهای فشار یا اغواء برای برهم زدن توافق وجود دارد.

روزنامه ایرانی هستید یا مقلّد بی‌بی‌سی و اینترنشنال؟!
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از روزنامه اعتماد خواست دنباله شبکه دولتی دیگر و اینترنشنال نباشد.
عبدالحسین خسروپناه در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه «شما گفتید قائل به كار فرهنگي هستيد، توقيف خودروهايي كه اصطلاحاً كشف حجاب كرده‌اند چه ضرورتي دارد؟»، اظهار داشت: حجاب قانون كشور است. شما بايد اين‌طور سوال كنيد كه چرا عده‌اي از خانم‌ها خلاف قانون عمل مي‌كنند. مثلا اگر كسي در رانندگي تخلف كند و جريمه شود، سوال پرسيده مي‌شود كه چرا جريمه شده يا اينكه چرا تخلف صورت گرفته است؟ لذا اگر يك وقتي يك خانم بي‌حجابي جريمه شود، اينكه پليس چرا جريمه كرده سوال درستي نيست بايد سوال پرسيد كه چرا تخلف رخ داده است.
وی درباره فتنه سال گذشته و تحریک به بی‌حجابی گفت: رسانه‌هاي بيگانه همه‌شان متحد شدند كه تمرد اجتماعي شكل بگيرد. اما خيلي از خانم‌ها حمايت نكردند و حتي خيلي از خانم‌هايي كه ضعيف‌الحجاب بودند، همراهي و كشف حجاب نكردند. به هر حال دشمن خيلي كار كرد. متاسفانه برخي روزنامه‌ها و رسانه‌هاي داخلي هم با اينترنشنال و رسانه‌هاي معاند همزبان شدند. وقتي شما مي‌بينيد بي‌بي‌سي يا اينترنشنال مطلبي را منتشر مي‌كند، نبايد روزنامه اعتماد همان راه را برود.
خسروپناه افزود: شما ببينيد يك خبر ناقصي را از بنده منتشر مي‌كنند و شما اين خبر نادرست را از قول من پخش مي‌كنيد. بنده به‌عنوان يك شخصيت علمي مثلا گفته‌ام پدر بنده در دوران كودكي ما را سينما نمي‌برده و سينما نمي‌رفتيم. اين را پررنگ مي‌كنند كه خسروپناه سينما نرفته؛ خب اين چه حرفي است و چه چيزي را مي‌خواهند ثابت كنند؟ ببينيد، اين خبر نيست بلكه بي‌اخلاقي است. خبر اينترنشنال و بي‌بي‌سي براي روزنامه اعتماد معتبر باشد اما خبر جمهوري اسلامي را اعتماد نكنيد، خوب نيست!
یادآور می‌شود روزنامه اعتماد چند سال قبل برای مدتی طولانی، تحلیل‌های بی‌بی‌سی را بدون ذکر منبع و مأخذ، به نام خود منتشر می‌کرد که پس از افشاگری رسانه‌ها، رونویسی را متوقف کرد و در عین حال دنباله‌روی از رسانه‌های زرد انگلیس و آمریکایی را ادامه داد.