kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵
مجری مشهور ام‌اس‌ان‌بی‌سی:

دستان کیسینجر به خون 3 میلیون انسان آغشته است به جای جشن تولد محاکمه‌اش کنید

 

مجری آمریکایی برنامه «ام‌اس‌ا‌ن‌بی‌سی» در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت 100 سالگی کیسینجر گفت: دست کیسینجر حداقل به خون ۳ میلیون نفر در جهان آغشته است و او باید به‌جای جشن تولد محاکمه می‌شد.
شنبه گذشته «هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین آمریکا صدساله شد! بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به این مسئله واکنش نشان دادند. «مهدی حسن» مجری سرشناس شبکه آمریکایی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» نیز در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به این مسئله گفت: «من می‌خواهم به این روش 100 سالگی هنری کیسینجر را ماندگار کنم. می‌خواهم در مورد افراد زیادی که در سرتاسر جهان نتوانستند به‌خاطر حمایت‌های کیسینجر از دیکتاتورهای ظالم، رژیم‌های ظالم‌، جنگ‌های بی‌رحمانه و جرائم جنگی‌، 60 سالگی، 70 سالگی یا 100 سالگی خود را ببیننند صحبت کنم.»
وی افزود: «بیایید از آسیای شرقی شروع کنیم. جنگ ویتنام که در آن کیسینجر به طرز تمسخرآمیزی برنده جایزه صلح نوبل شد آن هم به‌خاطر پایان دادن به جنگی که خود او آن را طولانی کرده بود. او این جنگ را به‌طور غیرقانونی و مخفیانه به کشورهای لائوس و کامبوج هم کشاند. طبق گزارشی که توسط وزارت دفاع آمریکا در سال 1973 منتشر شد. حالا می‌دانیم که شورای امنیت با رهبری کیسینجر تمام 3875 دفعه بمبارن کامبوج در سال‌های 1969 و 1970 و روش‌های درز نکردن اخبار این حملات به روزنامه‌ها را تایید و مدیریت کرد...خود او در جریان یک حمله هوایی در کامبوج دستور داد هرچیزی که پرواز می‌کند و هرچیزی که حرکت می‌کند را بمباران کنند. همان‌طور که دیده‌بان حقوق بشر در سال 2001 اشاره کرد بمباران هوایی ویتنام جنوبی با نظارت کیسینجر حدوداً 350 هزار شهروند لائوسی و 600 هزار شهروند کامبوجی را به کام مرگ کشاند. هفته گذشته سایت تحلیلی اینترسپت نوشت: براساس اسناد ارتش آمریکا کیسینجر شخصاً بیشتر از آنچه قبلاً ثبت شده بود مسئول مرگ شهروندان کامبوجی است. با این حال کیسینجر هرگز به‌خاطر اقداماتی که در لائوس و کامبوج مرتکب شده است عذرخواهی نکرد.»
این مجری آمریکایی ادامه داد: «به آرژانتین می‌رویم جایی که در سال 1976 دولت مردمی «اواپرون» در اثر کودتا با یک شکارچی نظامی جایگزین شد آن شکارچی بعد‌ها «جنگ کثیف» را رقم زد. این جنگ با تأیید و تشویق کیسینجر منجر به کشته شدن مخالفان سیاسی و دانشجویان اتحادیه‌های تجاری شد. به گزارش گاردین برآوردها نشان می‌دهد حدوداً 30 هزار نفر در جنگ کثیف آرژانتین دستگیر، شکنجه و کشته شدند که جسد بسیاری از آنها هرگز کشف نشده است. به تیمور شرقی می‌رویم جایی که توسط اندونزی در دسامبر 1975 اشغال شد. این تجاوز که به اعتراف سازمان ملل حداقل 100 هزار کشته برجای گذاشت با چراغ سبز کیسینجر انجام شد. در حمله پاکستان به بنگلادش در 1971 که صدها هزار بنگالی کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند کیسینجر با قاطعیت از ژنرال‌های پاکستانی حمایت کرد. به عقیده تاریخ‌دان معروف گرک کرندین یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که بین 3 تا 4 میلیون نفر در اثر اقدامات هنری کیسینجر کشته شده‌اند. چه‌ کسی پاسخگو است؟ عدالت کجاست؟»