kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر خبر داد

راه‌اندازی سفرهای دریایی هفتگی از انزلی به روسیه با محوریت صادرات

 


مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر از برقراری سفرهای منظم دریایی هفتگی برای حمل بار به مقصد روسیه خبر داد و افزود: این اتفاق موجب حذف انباشت و رسوب کالا در بنادر شمال کشور شده است.
به گزارش روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کامبیز جهانبانی از مثبت شدن تراز حمل‌ونقلی شرکت کشتیرانی دریای خزر و پیشی گرفتن نسبی صادرات از واردات برای نخستین بار در تاریخ فعالیت این شرکت کشتیرانی خبر داد و اضافه کرد: تا پیش از این برنامه سفرهای شناورهای کشتیرانی دریای خزر بر‌اساس واردات تنظیم می‌شد اما هم‌اکنون همه برنامه‌های سفر از سوی ناوگان کشتیرانی دریای خزر، صادرات‌محور شده‌اند.
او افزود: هم‌اکنون حمل‌و‌نقل دریایی در دریای خزر روان شده و در حوزه تجارت به ویژه صادرات به روسیه دیگر شاهد انباشت و رسوب کالا در بنادر شمال کشور نیستیم. با تدابیر ‌اندیشیده شده ضمن تداوم سفرهای منظم هفتگی شناورها، تلاش شده است نرخ کرایه حمل نیز افزایش نیابد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با دعوت از صادرکنندگان برای توسعه حمل بار با ناوگان کشتیرانی، ادامه داد: هم‌اکنون خدمات حمل کانتینری از بنادر شمال کشور به بنادر روسیه در حال انجام است و در عین حال با توجه به قرار گرفتن در شبکه کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این امکان و توان وجود دارد که در مقاطع ویژه و در صورت نیاز بازار، عرضه کانتینر به سرعت افزایش یابد.
جهانبانی اظهار کرد: در بخش کانتینرهای یخچالی نیز ظرفیت‌های مناسبی در اختیار داریم اما به علت فقدان امکانات لازم در بنادر روسیه، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که برای رفع آنها در حال مذاکره با طرف روسی هستیم. با در اختیار گرفتن راهبری بندر سالیانکای روسیه از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای توسعه آن، بندر سالیانکا هیچ‌گونه محدودیتی برای میزبانی از کانتینرهای یخچالی ندارد.
وی درخصوص کریدور شمال- جنوب نیز گفت: در این کریدور شاهد افزایش روزافزون فعالیت‌ها هستیم. به‌گونه‌ای که در سال 1401 در قیاس با سال 1400 در حمل‌و‌نقل کریدوری 360 درصد رشد را ثبت کردیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، احداث راه‌آهن رشت- انزلی- آستارا را نقطه عطفی در مسیر کریدور شمال- جنوب ارزیابی و تصریح کرد: با بهره‌برداری از این خط ریلی، ریل ایران به روسیه و به دنبال آن به ریل اروپا متصل خواهد شد و سویه‌ای بین‌المللی خواهد یافت. با بهره‌برداری از این خط آهن و تحولات صورت گرفته در بخش دریایی گیلان، اقتصاد این استان ظرفیت حمل‌و‌نقل‌محور شدن را یافته است که با توجه ویژه به مجموعه‌های لجستیکی زمینه‌ساز رونق اقتصادی و ایجاد ‌اشتغال فراگیر در استان گیلان خواهد شد.