kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
کیهان بررسی کرد

قهرمان محبوب مدعیان اصلاحات به دنبال تحریم 50 ساله ایران

مواضع ضدایرانی زلنسکی در حالی است که برخی رسانه‌های داخلی در گذشته‌ای نه چندان دور از او قهرمانی بی‌بدیل ساخته بودند.

در ادامه اتهام‌زنی‌ها و اقدامات ضدایرانی کی‌یف، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد اعمال تحریم‌های ۵۰ ساله علیه ایران را داده است. این موضوع در پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به پارلمان اوکراین (رادا) مطرح شده است. 
در پیش‌نویس این قطعنامه که روی وب سایت پارلمان اوکراین قرار گرفته، عبارت «اجرای اقدامات ویژه اقتصادی بخش‌بندی شده و سایر اقدامات محدودکننده (تحریم‌) جمهوری اسلامی ایران به مدت ۵۰ سال» درج شده است.
بر اساس گزارش‌ها، در صورت تصویب لایحه مزبور از سوی قانونگذاران اوکراینی، فعالیت‌های تجاری این کشور با ایران به طور کامل ممنوع می‌شود و ترانزیت منابع، پروازها و حمل‌ونقل در خاک اوکراین متوقف خواهد شد.
علاوه ‌بر این، جذب سرمایه برای ایرانی‌های خارج از اوکراین غیرممکن خواهد شد. همچنین کی‌یف می‌تواند برخی اقدامات علیه ایران از جمله ممنوعیت هرگونه سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران را اجرا کند.
البته با توجه به حجم نه چندان بالای مراودات اقتصادی اوکراین و جمهوری اسلامی ایران و تبعیت کامل کی‌یف از تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن، مشخص نیست که این تحریم‌ها قرار است چه فشاری بر ایران وارد کند و دولت زلنسکی چه هدفی را از این تحریم‌ها دنبال می‌کند.
تکرار ادعاهای بدون سند
توسط زلنسکی
زلنسکی، کمدینی که در کسوت ریاست‌جمهوری اوکراین حدود ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده و اخیرا ارتش کشورش با هزاران کشته شهر باخموت را به ارتش روسیه واگذار کرده است، ایران را متهم به ارسال سلاح برای روسیه می‌کند.
وی در ادامه ادعاهای پرتکرار خود مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، در پیامی ویدیویی از ایران خواسته تا در ارسال این پهپادها به روسیه تجدیدنظر کند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام نموده از وقوع جنگ و مشکلاتی که برای مردم اوکراین به وجود آمده عمیقا متاسف است و طرفدار پایان جنگ می‌باشد.
همچنین مقامات ایرانی بارها اعلام نموده‌اند آمادگی لازم برای مساعدت در پایان درگیری و گفت‌وگو میان طرفین را دارا هستند.
قهرمان‌‌سازی از یک دلقک توسط جریان غربگرا
مواضع ضدایرانی زلنسکی در حالی است که برخی رسانه‌های داخلی در گذشته‌ای نه چندان دور از او قهرمانی بی‌بدیل ساخته بودند.
به عنوان مثال‌، روزنامه سازندگی در یکی از شماره‌های خود در اسفند 1400‌، با قرار دادن تصویری از زلنسکی در صفحه اول خود، او را «رئیس‌جمهور در میدان» نامیده است!
روزنامه آفتاب یزد نیز که از روزنامه‌های وابسته به جریان مدعی اصلاحات محسوب می‌شود، در همان ایام با انتشار تصویری مشابه از رئیس‌جمهور اوکراین، عنوان «درس زلنسکی به سیاستمداران پرمدعا» را برای تیتر خود برگزیده است.
در حقیقت رسانه‌های جریان غربگرا چنان تمجید و تعظیمی از رئیس‌جمهور اوکراین که یک رقصنده و هنرپیشه طنز بود و به مدد آمریکا رئیس‌جمهور شد، به عمل آوردند که نظیر آن را حتی برای رئیس‌جمهور کشورمان انجام نداده‌اند!
البته این قهرمان‌‌سازی دروغین از جانب جریان رسانه‌ای غربگرا بی‌سابقه نیست، چنان‌چه در نمونه‌ای دیگر، در پی دیداری که الکساندر وویچ‌، رئیس‌جمهور صربستان با رئیس‌جمهور وقت آمریکا دونالد ترامپ داشت و برخلاف عرف بین‌الملل، خاضعانه و مانند یک کارگزار مقابل او نشسته بود، از او قهرمان ساختند و او را مدافع منافع کشور و مردمش خواندند!
حال باید دید پس از این اقدام آشکار ضدایرانی رئیس‌جمهور اوکراین، واکنش رسانه‌هایی که از او یک قهرمان ساخته بودند چه خواهد بود. آیا شهامت محکومیت این اقدام را خواهند داشت یا در قبال آن سکوت خواهند کرد.