kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد

آمریکا 12 روز دیگر فلج می‌شود

 

سرویس خارجی-
در امتداد هشدارهای مختلف از سوی مقامات رسمی و غیررسمی آمریکا درخصوص شکسته‌شدن سقف بدهی‌های آمریکا، حالا یک موسسه مالی معتبر در این کشور پیش‌بینی کرده که تا چند روز دیگر آمریکا از لحاظ اداری برای گذراندن امورات خود ناتوان خواهد شد مگر اینکه سقف بدهی‌هایش را دوباره افزایش دهد!
آمریکا سال 2023 انگار که به چالش‌ها و گرفتاری‌های اقتصادی گره خورده است. البته که تحلیلگران اقتصادی در این کشور از همان سال قبل هم نسبت به بروز یک بحران اقتصادی تمام‌عیار در سال جاری هشدار دادند و تاکید کردند که رکود و تورم همزمان قرار است اتفاق بیفتد اما تصویر دقیق و شفاف آنچه در وادی اقتصاد آمریکا رخ می‌دهد برای کمتر کسی قابل پیش‌بینی بود و یا اقلاً گمانه‌زنی‌ها در این خصوص هرگز به فضای افکار عمومی در آمریکا نرسید. سه بانک مهم آمریکا در حوزه رمزارز و یک شرکت بزرگ این کشور در رابطه با بیمه عملاً ورشکسته شدند. آمار فقر روزبه‌روز در سایه بزرگ‌ترین بحران اقتصادی ملی پس از سال 2008 تغییر پیدا می‌کند. جدا از اینها، وزیر خزانه‌داری آمریکا چند ماهی می‌شود که مستقیم و غیرمستقیم، هشدارآمیز و فنی و خلاصه به هر نحوی که می‌تواند از رشد تصاعدی و غیرقابل کنترل بدهی‌های آمریکا می‌گوید و تاکید می‌کند که اگر سقف این بدهی از سوی کاخ سفید به‌روزرسانی نشود و میزان بدهی به‌زودی از سقف بالا برند آن‌گاه عملاً اداره کشور مختل می‌شود و به‌عبارت دیگر سازمان‌ها فلج می‌شوند.
«یم‌کروپا»و«آلک‌فیلیپس»دوکارشناس‌بانک آمریکایی گلدمن ساکس، می‌گویند: «در صورتی که سقف بدهی عمومی این کشور از سوی کنگره افزایش پیدا نکند، آمریکا از ۹ ژوئن برابر با ۱۹ خرداد دیگر پولی برای تأمین هزینه‌هایش نخواهد داشت». این کارشناسان تاکید می‌کنند: «تمام شدن پول آمریکا در روز ۹ ژوئن به شکلی بسیار دقیق محاسبه شده و در روز ۲ ژوئن خزانه‌داری آمریکا فقط حدود ۳۰ میلیارد دلار تا رسیدن به سقف بدهی فاصله دارد و تا روز ۹ ژوئن پول آمریکا به‌طور کامل تمام خواهد شد». این کارشناسان البته این را هم گفته‌اند که توافق بین دولت و کنگره برای بالا بردن سقف بدهی بحران فوری را حل می‌کند و اینکه حدود ۲۰ درصد احتمال دارد که این مسئله بدون توافق بلندمدت و یا کلاً بدون توافق وارد مرحله بحران شود. براساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، بدهی‌های آمریکا به‌زودی به سقف ۳۱.۴ تریلیون می‌رسد و از آن زمان به بعد، این کشور دیگر امکان تأمین هزینه‌هایش را نخواهد داشت.
نزدیک شدن بدهی‌های آمریکا به سقف قانونی باعث شده تا اعتبار اقتصادی و مالی این کشور نزد موسسات بین‌المللی به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. یک مؤسسه رتبه‌بندی بین‌المللی چینی به نام چنگشین، رتبه اعتباری آمریکا را آن هم به‌دلیل بحران عدم افزایش سقف بدهی کاهش داده است. این مؤسسه چینی که شرکت مشترک مؤسسه شیژیانگ چین و مؤسسه رتبه‌بندی مودیز آمریکا به‌شمار می‌رود، اعلام کرده در حال بررسی کاهش بیشتر رتبه اعتباری این کشور در سایه بحران کنونی است.
در بیانیه ‌این مؤسسه آمده است؛ تشدید شکاف‌های سیاسی بین دو حزب اصلی در آمریکا باعث شده تا حل موضوع افزایش سقف بدهی با دشواری‌های بیشتری همراه شود. این مؤسسه همچنین تأکید کرده که حتی اگر در این زمینه دو طیف سیاسی به اتفاق‌نظر هم برسند، اختلافات سیاسی فضای اقتصادی این کشور را بدتر خواهد کرد و نهایتاً التهاب بیشتری فضای سیاسی و اقتصادی آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.