kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
با حضور سلطان عمان در تهران صورت گرفت

امضای 4 سند همکاری میان ایران و عمان در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی

در جریان سفر رسمی آقای «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، مقامات دو کشور 4 سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند.

«هیثم بن طارق آل‌سعید» در پاسخ به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته با استقبال محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور وارد تهران شد.
این سفر در راستای تداوم رایزنی و هماهنگی میان طرفین به منظور بررسی تحولات منطقه و اوضاع بین‌المللی و ارتقای همکاری میان دو کشور در همه زمینه‌ها و راه‌های توسعه آن صورت گرفته است.
ایران در میان ۶ کشور ساحلی جنوب خلیج‌فارس، بهترین و نزدیک‌ترین روابط را با سلطان‌نشین عمان دارد. روابط جمهوری اسلامی ایران و عمان به لحاظ همسایگی و ‌اشراف هر دو کشور بر تنگه راهبردی هرمز و نیز مشترکات فرهنگی و دینی و پیشینه تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار است.
جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان از سال‌های دور روابط پایدار و خوبی با یکدیگر داشته و این برخلاف مناسبات با سایر کشورهای منطقه تحت‌الشعاع مسائل گذرا نبوده و همواره از مرحله‌ای به مرحله بهتر ارتقا یافته است.
یک هیئت بلندپایه نیز پادشاه عمان را در این سفر همراهی می‌کند. هیئت عمانی متشکل از معاون نخست‌وزیر در امور دفاعی، وزیر دیوان سلطنت، وزیر دفتر سلطنت،وزیر خارجه، وزیر دارایی، رئیس‌دفتر ویژه پادشاهی، رئیس‌سازمان سرمایه‌گذاری، وزیر صنعت و تجارت، وزیر نیرو ‌و معدن، رئیس‌ستاد نیروهای مسلح و سفیر عمان در تهران است.
توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و عمان
محمد مخبر عصر یکشنبه در فرودگاه مهرآباد از «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و هیئت همراه برای سفری دو روزه استقبال کرد و با‌ اشاره به روابط دیرینه و ظرفیت‌های گسترده دو کشور، اظهار امیدواری کرد این سفر برای دو ملت ایران و عمان و کشورهای منطقه منشأ خیر و برکت باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور به روابط تاریخی و صمیمانه تهران- مسقط ‌اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان
دارد.
مخبر تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و عمان روابطی نزدیک و عمیق است و این روابط صمیمانه ایجاب می‌کند مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین نیز هم‌پای مناسبات سیاسی توسعه پیدا کند.
معاون اول رئیس‌جمهور مسائل بانکی را از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه تعاملات تجاری دو کشور برشمرد و از اراده جدی جمهوری اسلامی برای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور خبر داد.
هیثم بن طارق پادشاه عمان نیز در این مراسم با بیان اینکه گاهی کاستی‌هایی در روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد، گفت: در این سفر درخصوص مسائل و موانع پیش روی مبادلات تجاری دو کشور مذاکره و گفت‌وگو خواهیم کرد.
وی بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد و افزود: اگر چالش‌ها و موانع بانکی میان دو کشور برطرف شود، مراودات اقتصادی تجار دو کشور و همکاری‌های تجاری فیمابین تسهیل خواهد شد.
هیثم بن طارق ابراز امیدواری کرد که در این سفر به راهکارهایی برای گسترش مناسبات اقتصادی دوجانبه دست یابند.
سلطان عمان که در صدر هیئتی از مقامات این کشور به تهران سفر کرده است، علاوه‌بر گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهور اسلامی ایران، رایزنی‌ها و برنامه‌های فشرده‌ای در تهران خواهد داشت؛ قرار است در این سفر چهار سند همکاری میان تهران و مسقط به امضا برسد.
استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی از سلطان عمان
در ادامه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به صورت رسمی از «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد استقبال کرد.
در این مراسم پس از نواختن سرود ملی دو کشور، سران ایران و عمان از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیده و سپس اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
رئیس‌جمهور کشورمان و سلطان عمان پس از این مراسم به شکل خصوصی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و پس از آن نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار شد.
رئیسی: روابط ایران و عمان از مرحله تجاری
به مرحله سرمایه‌گذاری ارتقا یافته است
آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با بیان اینکه تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی درباره همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند، گفت: روابط دو کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است و دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران ایران و عمان، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فیمابین را در عرصه‌های دو جانبه‌ای و منطقه‌ای گسترش دهد.
رئیس‌جمهور ظرفیت‌های دو کشور در بخش‌های صنعت، تجارت، ارتباطات، امور دفاعی و امنیتی، خطوط جاده‌ای و ریلی، حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت، مبادلات مالی و پولی و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش همکاری‌ها برشمرد و با ‌اشاره به مذاکرات امروز مقامات ایران و عمان در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، بر نهایی شدن تشکیل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین با ‌اشاره به مواضع مشترک دو کشور در موضوعات مربوط به یمن و فلسطین از نقش عمان و به ویژه سلطان هیثم بن طارق در تلاش برای احقاق حقوق مردم یمن و نیز مردم فلسطین قدردانی کرد و خواستار تداوم جدی این نقش‌آفرینی شد.
سلطان عمان: حجم تبادلات تجاری ایران و عمان
2 برابر شده است
«هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان نیز در این نشست با سپاسگزاری از دعوت و استقبال گرم رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: پس از سفر سال گذشته جناب‌عالی به عمان سطح روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور ارتقای چشمگیری داشته و اگر چه حجم تبادلات تجاری 2 برابر شده است، اما با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و مساعد دو کشور، هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم و باید با تلاش بیشتر این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.
توجه به موقعیت ویژه جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش خطوط کشتیرانی، افزایش مراودات پولی و بانکی و تبادلات انرژی نیز از محورهای مذاکرات اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه ایرانی و عمانی بود.
امضای 4 سند همکاری میان مقامات ایران و عمان
در جریان سفر رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، همچنین مقامات دو کشور 4 سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند.
وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی و دبیرکل شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی از طرف ایران و وزرای انرژی، اقتصاد و تجارت عمان اسناد همکاری‌های مشترک دو کشور را امضا کردند.