kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
با همت دولت سیزدهم

نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک‌رقمی شد

بررسی استانی نرخ بیکاری در کل کشور نشان می‌دهد، طی سال گذشته نرخ بیکاری در 23 استان تک‌رقمی شده و پایین‌ترین نرخ بیکاری هم در استان سمنان با نرخ 6 و چهار دهم درصد ثبت شده است.

مرکز آمار ایران گزارش نرخ بیکاری در سال 1401 را منتشر کرد که بر این اساس، نرخ بیکاری در سال گذشته با کاهش دو دهم واحد درصدی به 9 درصد رسید. نرخ بیکاری 1400 بالغ بر 9 و دو دهم درصد بوده است.
بررسی استانی نرخ بیکاری در کل کشور نشان می‌دهد، طی سال گذشته نرخ بیکاری در 23 استان تک‌رقمی شده و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان سمنان با نرخ شش و چهار دهم درصد ثبت شده است.
پس از استان سمنان که رکوردار کمترین نرخ بیکاری کشور است، استان زنجان با نرخ 6 و هفت دهم در جایگاه دوم قرار دارد. جایگاه سوم هم به استان ایلام با نرخ 7 درصدی تعلق گرفته
است.
استان‌های مرکزی، خراسان رضوی و قزوین هم با نرخ بیکاری 7 و سه دهم درصد رتبه‌های چهارم تا ششم کمترین نرخ بیکاری را از آن خود کرده‌اند.
استان تهران هم به عنوان پایتخت و پرجمعیت‌ترین استان کشور با نرخ بیکاری 7 و چهار دهم در جایگاه هفتمین استان از نظر کمترین نرخ بیکاری قرار دارد.
استان‌های فارس، مازندران و خراسان جنوبی هم هر کدام با نرخ بیکاری 7 و نیم دهم درصد در جمع 10 استان نخست کشور از نظر کمترین تعداد بیکار قرار گرفته‌اند.
استان بوشهر با نرخ بیکاری 7 و شش دهم درصد و استان گیلان با نرخ 7 و 9 دهم درصد در رتبه‌های یازدهم و دوازدهمین استان‌های کمترین نرخ بیکار هستند.
هفت استان کشور هم نرخ بیکاری در محدوده 8 درصدی دارند. در این میان استان آذربایجان شرقی با 8 و سه دهم درصد بهترین رتبه، کهگیلویه و بویراحمد با 8 و چهار دهم درصد در رتبه بعدی قرار دارد. استان‌های آذربایجان غربی، قم و کرمان هم با نرخ بیکاری 8 و شش دهم درصد در یک جایگاه قرار گرفته‌اند. استان گلستان هم با نرخ 8 و هشت دهم درصدی پس از این استان‌ها قرار دارد.
استان‌های یزد، همدان، البرز و اردبیل هم دیگر استان‌هایی هستند که با نرخی در محدوده 9 درصدی در جمع استان‌هایی قرار دارند که نرخ بیکاری کمتر از 10 درصد دارند.
بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، نرخ بیکاری در سال گذشته، فقط در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان و هرمزگان بالای ده درصد گزارش شده است.
زنجان و اردبیل
پیشتاز نرخ مشارکت اقتصادی
براساس آمار شاخص‌های عمده نیروی کار 15 ساله و بیشتر به تفکیک هر استان، بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته متعلق به استان زنجان با 49 درصد نرخ مشارکت بوده است.
از نظر علم اقتصاد، نرخ مشارکت اقتصادی یک استان به نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار گفته می‌شود.
استان اردبیل با 46 درصد نرخ مشارکت اقتصادی و استان‌های یزد و گیلان هم با 45 و دو دهم درصد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
استان مازندران با 44 و هشت دهم درصد نرخ مشارکت اقتصادی، استان قزوین با 43 و 9 دهم، استان همدان با 43 و هفت دهم درصد، استان آذربایجان غربی با 43 و سه دهم درصد و استان خراسان رضوی با 43 و یک دهم درصد در جایگاه‌های چهارم تا هشتم قرار دارند.
استان کردستان با نرخ مشارکت اقتصادی 42 و 9 دهم درصدی و استان خراسان شمالی هم با 42 و دو دهم درصد نرخ مشارکت در جمع 10 استان نخست کشور از نظر بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی قرار دارند.
چهار استان کشور هم در سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی در محدوده 41 درصد داشته‌اند. به ترتیب استان کرمانشاه با 41 و هفت دهم درصد، استان اصفهان با 41 و پنج دهم درصد، استان هرمزگان با 41 و سه دهم درصد و استان لرستان با 41 درصد در این محدوده قرار داشتند.
مشارکت اقتصادی 5 استان کشور هم در محدوده 40 درصد بوده است. استان آذربایجان شرقی با 40 و 9 دهم درصد، بیشترین نسبت جمعیت فعال نسبت به جمعیت در سن کار این محدوده را داشته است. استان خراسان جنوبی با 40 و هفت دهم درصد، استان تهران و چهارمحال و بختیاری هر کدام با 40 و چهار دهم درصد و استان هرمزگان هم با 40 و یک دهم درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.
زنجان و گیلان
رکورددار بیشترین نسبت ‌اشتغال
از تقسیم کل جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار (15 ساله و بیشتر)، نسبت ‌اشتغال به دست می‌آید. براساس اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران، بیشترین نسبت ‌اشتغال در کشور متعلق به استان زنجان با نرخ 45 و هفت دهم درصد بوده است.
استان گیلان با نرخ 41 و 6 دهم درصد، استان اردبیل با نرخ 41 و پنج دهم درصد و استان مازندران با نرخ 41 و چهار دهم درصد هم در رتبه‌های بعدی از نظر نسبت ‌اشتغال قرار دارند.
گفتنی است بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ با دو دهم واحد درصد کاهش برابر ۹ درصد بوده است.
بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.
بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (١٤٠٠) دو دهم واحد درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری 1400 بالغ بر 9 و دو دهم درصد بوده است.
براساس این گزارش در سال ١٤٠١، به میزان ٤٠ و 9 دهم درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٤٠٠) تغییری نداشته است.