kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
وزیر بهداشت در جمع سفرای ایران:

سال گذشته 1/2 میلیون بیمار خارجی در کشور درمان شدند

وزیر بهداشت از حضور بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت در ایران طی سال گذشته برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی خبر داد.

به گزارش وبدا، بهرام عین‌اللهی، در «گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور» که به میزبانی امیر عبداللهیان در وزارت امور خارجه برگزار شد با بیان این که پیشرفت‌‌های حوزه سلامت از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی مردم ایران است، افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز در حوزه سلامت نه تنها در منطقه بلکه در جهان سرآمد و از کشورهای برتر است.
عین‌اللهی با ‌اشاره به ضرورت دیپلماسی سلامت به عنوان محور اصلی این نشست تاکید کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران تنها دارای قدرت سخت نیست، بلکه قدرت نرم ما ظرفیت بزرگی است که باید مجدانه به آن توجه کرد و استفاده از این ظرفیت، در دیپلماسی سلامت ممکن و راهگشا خواهد بود. وی با ‌اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: ما توانستیم ۶ نوع واکسن در حوزه کرونا در کشور تولید کنیم. در مورد واکسن کوواکس با اینکه جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۱۸۰ میلیون دلار برای واردات این واکسن هزینه کرده بود اما واکسن را به موقع به ایران تحویل ندادند و ما مجبور شدیم سینوفارم را از چین وارد کنیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: ما سال گذشته از گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل دعوت کردیم که به ایران بیاید تا آثار مخرب تحریم‌ها در سلامت مردم و مشکلاتی را که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم به وجود آورده‌، از نزدیک ببینند.
عین‌اللهی با ‌اشاره به آموزش ۷ هزار دانشجوی خارجی در حوزه‌های بهداشت و درمان در کشور گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار خارجی را در مراکز بیمارستانی کشور درمان کردیم.
وی با ‌اشاره به امضای ۱۰ تفاهم نامه در حوزه‌های مختلف سلامت با کشورهای مختلف تاکید کرد: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، ایران را به عنوان کشوری که می‌تواند اعتبار پزشکی منطقه را تایید کند قرار داد و این تاییدیه پس از بازدید از توانمندی‌های ما در حوزه سلامت صادر شد.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی می‌تواند بسیاری از داروها و تجهیزات خود را به کشورهای دیگر صادر کند، خاطرنشان کرد: در اجلاس ژنو توانستیم با ۲۰ نفر از وزرای کشورهای مختلف تفاهمنامه همکاری داشته باشیم.
عین اللهی با ‌اشاره به اهمیت گردشگری سلامت گفت: در سال ۱۴۰۱ میزبان یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر سلامت در کشور بودیم که بیشتر آنان از کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، پاکستان، ترکیه، هند، ارمنستان، ترکمنستان، لبنان و تاجیکستان بودند.
وی با بیان این که امکان ارائه مشاوره به گردشگر قبل از اعزام به ایران هم وجود دارد، افزود: ۲۳۳ مرکز درمانی ما گواهینامه اعتباربخشی بین‌المللی برای گردشگری پزشکی دریافت کرده‌اند که امکان گسترش این مراکز وجود دارد و یکی از برنامه‌های ما این است که در کشورهای هم مرز این امکان را فراهم کنیم؛ همچنان که در مرز شلمچه بیمارستانی مجهز دایر کردیم تا بعد مسافت را کاهش دهیم.
وزیر بهداشت از سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای گوناگون خواست تا از ظرفیت‌های پیشرفته نظام سلامت در حوزه‌های مختلف از نزدیک بازدید کنند و نسبت به این دستاوردها آشنایی بیشتری حاصل کنند.
عین‌اللهی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست علمی در منطقه غرب آسیا در سال ۲۰۲۲ را از آن خود کرده است، ادامه داد: رتبه ایران از نظر علم پزشکی در جهان پانزدهم است و ۴۰ دانشگاه ما نیز ویژگی بین‌المللی‌سازی در بحث آموزش پزشکی را دارند.