kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶

 تداوم ناآرامی‌ها در سرزمین‌های اشغالی و بیست و یکمین تظاهرات هفتگی علیه نتانیاهو

 
 
سرويس خارجي-
اعتراضات و تظاهرات در تل‌آويو و ديگر شهرهاي اشغالي همچنان پس از 5 ماه عليه كابينه نتانياهو ادامه دارد. ادامه اين اعتراضات باعث شده تا صهيونيست‌ها به فكر افزايش نيروهاي پليس و نیروهای براي سركوب بيشتر معترضان باشند.
بيست‌ويكمين هفته اعتراضي عليه نتانياهو متفاوت از اعتراضات هفته‌هاي گذشته آغاز شد و حداقل از دو روز قبل از شنبه يعني طي روزهاي پنجشنبه و جمعه نيز در تل‌آويو اعتراضات آغاز شده بود. اين اعتراضات در شامگاه شنبه به اوج خود رسيد. از همان ساعات نخست روز شنبه روزنامه صهیونیستی معاریو فراخوان تظاهرات را اعلام كرد و گفته بود كه تظاهرات اين هفته از ساعت ۱۹ برای بیست‌ویکمین هفته متوالی در چهارراه کاپلان در تل‌آویو و در حدود ۱۵۰ نقطه در سراسر سرزمین‌های اشغالی از سر گرفته می‌شود. سازمان‌دهندگان تظاهرات علیه نتانیاهو در بیانیه‌ای با اشاره به اظهارات نتانیاهو درباره لزوم تصویب لایحه تغییرات قضایی بعد از تصویب بودجه این رژیم، اعلام کردند: «نتانیاهو به سمت دیکتاتوری می‌رود و فقط حضور صدها هزار نفری اسرائیلی‌ها می‌تواند او را متوقف کند.»
سركوب، آخرين راه‌حل نتانياهو
به نظر مي‌‎رسد مناطق اشغالي فلسطين اين روزها در يك بن‌بست قرار دارد. از يك‌سو 5 ماه پس از شکل‌گیری بحران گسترده سیاسی در درون رژیم صهیونیستی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات بین ائتلاف حاکم به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و مخالفان به ریاست «یائیر لاپید» نخست‌وزیر اسبق این رژیم، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی هشدار داده است که اگر بین آنها توافق نشود، اوضاع بسیار خطرناک خواهد شد. 
از سوي ديگر حاكمان تل‌آويو نيز براي سركوب بيشتر مخالفان و معترضان به گسترش فضاي امنيتي و افزايش نيروهاي سركوب روي آورده‌اند، چون هيچ راه‌حلي جز سركوب براي آنها باقي نمانده است. وبگاه «جي‌ان‌اس» كه يك سايت متعلق به صهيونيست‌هاي تندرو است، در گزارشي به اين مسئله اشاره كرده و گفته است كه تشكيل نيروي نظامي جديد با نام «گارد ملي» از سوي بن‌گوير براي حضور در كنار نيروي پليس ضروري است. براساس گزارش اين وبگاه صهيونيستي، بن‌گوير امسال 4.5 میلیارد شكل(معادل دوازده ميليارد و دويست ميليون دلار) به بودجه سالانه وزارت امنیت ملی برای دو سال آینده افزوده است. بودجه سالانه پلیس رژيم صهيونيستي در سال2022 يعني سال ميلادي قبل، حدود 14.4 میلیارد شكل(معادل سه ميليارد و هشتصد ميليون دلار) بود و اكنون صهيونيست‌ها با افزايش بودجه پليس و نيروهاي امنيتي اميدوارند بتوانند با موج اعتراضات مقابله كنند.
تلاش براي افزايش نيروهاي پليس
صهيونيست‌ها همچنين در تلاش براي افزايش بدنه، كميت و تعداد نيروي پليس خود هستند. براساس گزارش وبگاه «جي‌ان‌اس»، پیکربندی فعلی پلیس رژيم اسرائیل شامل حدود 32 هزار افسر پلیس شهري و 8 هزار افسر پلیس مرزی است. همچنين حدود 5 هزار افسر پليس در پست‌های ستادی و مدیریتی هستند. بر اين اساس كل بدنه پليس رژيم صهيونيستي شامل حدود 45 هزار نفر نيروي پليس(شهري، مرزي و ستادي) است. اين در حالي است كه جمعيت فلسطين اشغالي كمتر 10 ميليون نفر است و 45 هزار نيروي پليس حكايت از وضعيت پادگاني و نظامي اين رژيم است. با اين حال، صهيونيست‌ها همچنان احساس ناامني مي‌كنند و قرار است نيروي در حال تاسيس گارد ملي كه يك نيروي شبه‌نظامي تحت امر بن‌گوير خواهد بود، به نيروهاي پليس اضافه شود. 
يك كارشناس عبري زبان درباره تعداد بسيار زياد نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي به وبگاه «جي‌ان‌اس» مي‌گويد: «اسرائیل یک جاي معمولی نیست. چالش‌های امنیتی و شکست‌های اجتماعی متعددی دارد و هر افسر پلیس باید همه کاره باشد تا بتواند مأموریت‌های زیادی را انجام دهد.»
ترس از سناریوی جنگ «روز قیامت»
علاوه‌بر تهديدات داخلي و اختلافات ميان جناح‌هاي سياسي و اعتراضاتي كه در تل‌آويو و ديگر شهرهاي اشغالي طي 5 ماه گذشته ادامه داشته است، صهيونيست‌ها از اين موضوع آگاهي كامل دارند كه در خارج از مرزها نيز وضعيت خوبي ندارند. از همين‌رو نيز روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت روز شنبه در گزارشي نوشت که ارتش خود را برای سناریوی جنگ «روز قیامت» آماده می‌کند. این روزنامه عبری عنوان کرد که در این جنگ احتمالی جبهه‌های مختلف به‌ویژه لبنان، سوریه، عراق و ایران مشارکت خواهند داشت و به‌طور همزمان علیه تل‌آويو فعال می‌شوند.
رسانه‌های صهیونیستی در گذشته نیز بارها به این مسئله اشاره کرده‌اند که رژیم صهیونیستی خودش برای جنگی از چند جبهه مختلف آماده می‌کند. ترس اصلی صهیونیست‌ها از این مسئله است که در این جنگ، چندین جبهه به‌طور همزمان علیه رژیم صهیونیستی فعال شود به‌طوری که صهیونیست‌ها توان مقابله با آن را نداشته باشند. در روزهای اخیر رسانه‌های صهیونیستی پس از رزمایش بزرگ حزب‌الله لبنان در جنوب این کشور و آزمایش موشکی اخیر ایران (موشک خیبر با بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر برد) درباره افزایش توانمندی موشکی حزب‌الله لبنان و از طرفی ایران هشدار داده‌ بودند.
ناامني در اوج
همچنين اين روزها ناامني در شهرهاي فلسطين اشغالي به اوج خود رسيده است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در گزارشي با اشاره به افزایش جرم و جنایت در سرزمین‌های اشغالی نوشت که کار مجرمان به جایی رسیده که برای حذف یکدیگر، از ریزپرنده‌های انتحاری استفاده می‌کنند. اين روزنامه صهیونیستی افزوده است كه به‌کارگیری ریزپرنده‌های انتحاری توسط باندهای جنایتکار در سرزمین‌های اشغالی، نگرانی پلیس رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.
در ادامه گفته شده كه باندهای جنایتکار طی هفته گذشته، دو بار تلاش کردند که به وسیله این ریزپرنده‌ها، افرادی را ترور کنند. علاوه‌بر اين طی سه روز گذشته، دو عملیات به‌وسیله ریزپرنده‌های انتحاری در مناطق «نتانیا» و روستای «جلجولیه» انجام شد و باندهای جنایتکار تلاش کردند که یک شهروند را از ساکنان این روستا ترور کنند. یک افسر صهیونیست در این رابطه گفت که استفاده از ریزپرنده‌های انتحاری، تحولی خطرناک است و استفاده از این تکنولوژی جدید، زندگی افراد بی‌گناه را در معرض خطر قرار می‌دهد. در بخشی از گزارش این روزنامه صهیونیستی آمده که پیش‌تر هم برای انجام قاچاق در زندان‌های رژیم صهیونیستی و انتقال بمب‌های کوچک به مناطق مختلف، از این ریزپرنده‌ها استفاده شده بود، اما این اولین‌بار است که برای حمله مستقیم، از آنها استفاده می‌شود.
در ژانویه گذشته نیز یک باند جنایتکار ۷ نفره با برنامه‌ریزی برای ترور یکی از ساکنان«یافا» به وسیله همین ریزپرنده‌ها آن را به منطقه مورد نظر فرستاد؛ اما در نهایت این عملیات ناکام ماند. پیش از این نيز روزنامه‌ هاآرتص گزارش داده بود که با روی کار آمدن کابینه بنیامین نتانیاهو و انتخاب «ایتامار بن‌گویر» به‌عنوان وزیر امنیت داخلی، آمار جرم و جنایت منجر به قتل در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.