kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
گام عملی در مسیر دلارزدایی برداشته شد

واردات یک تن شمش طلا به کشور در قالب بازگشت ارز صادرات

رئیس ‌سابق سازمان توسعه تجارت از ورود یک تن شمش طلا به کشور طی سه ماه گذشته در قالب بازگشت ارز صادرات خبر داد.
 
 
 
 
علیرضا پیمان پاک در فضای مجازی نوشت: «با همراهی بانک مرکزی طی سه ماهه گذشته بیش از یک تن شمش طلای استاندارد در قالب بازگشت ارز صادرکنندگان خرد به کشور وارد شده است.»
وی با ‌اشاره به اینکه این عدد طی سه سال گذشته تنها 80 کیلوگرم بوده است، تأکید کرد: تسهیل شرایط بازگشت ارز در شرایط فعلی بهترین راه خنثی‌‌سازی تحریم‌هاست.
گفتنی است به دلیل تحریم‌های آمریکا با استفاده از سلاح دلار، کشورمان راه‌های جایگزینی برای دور زدن این تحریم‌ها در پیش گرفته است. در همین زمینه براساس تصمیم دولت، صادرکنندگان می‌توانند به ازای تعهد ارزی خود مبنی بر بازگشت ارز صادرات، شمش طلا وارد کنند.
دولت همچنین به دنبال تسویه‌های غیر دلاری در مبادلات خارجی و استفاده از ظرفیت همکاری‌های پولی با کشورها است. نشست اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی که هفته قبل به میزبانی بانک مرکزی کشورمان برگزار شد نیز اقدامی در همین چارچوب به شمار می‌رود.
 سهم دلار از ذخیره ارزی کشورها 
کشورهای بسیاری در دنیا با مشاهده استفاده ابزاری آمریکا از دلار، به فکر کاهش ذخایر دلاری و استفاده از ارزها و دارایی‌های جایگزین مانند طلا افتاده‌اند.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، روند کنار گذاشتن دلار از دارایی‌های بانک‌های مرکزی کشورهای جهان به صورت تدریجی اتفاق افتاده و هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح خود از سال 1995 تاکنون قرار دارد.
طی سال‌های گذشته البته به صورت مداوم شاهد پایین آمدن سهم دلار از این دارایی‌ها در سراسر جهان بوده‌ایم که دلیل آن هم استفاده بیش از حد آمریکا از تحریم‌های دلاری به عنوان اهرم فشار علیه کشورها و بالا رفتن شدید بدهی عمومی این کشور است.
مدیرعامل موسسه یورایزن، درباره کمتر شدن دلار در ذخایر ارزی کشورها می‌گوید: اگر برابری نرخ ارزی را در نظر بگیریم، سقوط دلار نسبت به گذشته بسیار بیشتر بوده است. استفن ژن، تأکید کرد: اتفاقی که در سال 2022 افتاد، باعث سقوط شدید سهم دلار در دارایی‌های ذخیره ارزی و طلایی کشورها شد. در واقع این اقدام واکنشی به مسدود کردن نیمی از 640 میلیارد دلار دارایی‌های ارزی و طلای روسیه بود. ژن گفت: این اقدام باعث تجدیدنظر کشورهایی نظیر عربستان، چین، هند و ترکیه درباره نگه داشتن دلار در حساب ذخیره ارزی‌شان شد.
از سوی دیگر، سهم یوان چین هم از صفر درصد در دارایی‌های کشورها در 15 سال گذشته حالا به 
7 درصد رسیده است.