kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳
جدیدترین سند رسوایی حقوق بشر غربی

پایان 5 سال بازداشت غیرقانونی«اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی به آغوش وطن بازگشت

 

سرویس سیاسی-
اسدالله اسدی دیپلمات به گروگان گرفته شده ایران در بلژیک پس از ۱۷۸۹ روز اسارت و در سایه دیپلماسی عزتمندانه دولت مردمی دیروز آزاد شد و به وطن بازگشت. اسارتی
که ۱۰۰ روزش در زندان بیماران اعصاب، ۲۸روزش در بونکر آب به صورت عریان و 90 روزش در سلول انفرادی بدون پنجره در سایه حقوق بشر غربی گذشته بود.
هواپیمای حامل اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان روز گذشته وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد و مورد استقبال علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و کاظم غریب‌آبادی معاون بین‌الملل قوه قضائیه و رئیس ‌ستاد حقوق بشر قرار گرفت.
اسدی دبیر سوم سفارت کشورمان در اتریش بود که ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷‌، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق به اروپا، با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریست منافقین‌، در حالی در آلمان به گروگان گرفته شده و پس از آن به بلژیک منتقل شد که مقامات دولت قبل تا آخرین روز دوره مسئولیت‌شان کمترین تلاشی برای پیگیری پرونده وی از خود نشان ندادند.
این در حالی است که بر طبق قوانین دیپلماتیک، همه کشورها می‌توانند در مقابل اقدام دیپلماتیک کشور دیگر، «اصل عمل متقابل» را اجرا کنند. این عمل به عنوان کمترین واکنش محسوب می‌شود. بنابراین دولت روحانی که مدعی بلد بودن زبان دنیا بود و بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی را وعده داده بود در کمترین واکنش می‌بایست، دیپلمات همتراز اسدی در ایران را بازداشت می‌کرد؛ که اگر این اقدام متقابل در همان ابتدای کار صورت می‌گرفت، گستاخی طرف‌های اروپایی این‌قدر به درازا نمی‌کشید.
از سوی دیگر ضعف بخش دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در به دست گرفتن ابتکار عمل موجب شد تا رسانه‌های معاند با سوءاستفاده از خلأ اطلاعاتی موجود، حتی تصاویر مدنظر خود را منتشر کنند.
علاوه ‌بر بی‌عملی دستگاه دیپلماسی دولت قبل در واکنش قاطع به گستاخی برخی کشورهای اروپایی، سفارتخانه‌های ایران در آلمان، اتریش، بلژیک و فرانسه در وزارت خارجه ظریف نیز کاملاً در موضعی منفعلانه قرار گرفته و هیچ اقدامی درخصوص احقاق حقوق دیپلمات ایرانی انجام ندادند. این بی‌عملی موجب شد تا گروهک تروریستی منافقین در پایتخت برخی کشورهای اروپایی به شدت به فضا‌سازی درخصوص بازداشت دیپلمات کشورمان مشغول شود.
این درحالی بود که در تمام این مدت این دیپلمات کشورمان در سخت‌ترین شرایط و در وضعیتی بسیار نامناسب به سر می‌برد.
اسدالله اسدی در قالب دو دست‌نوشته که همسرش در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده، وضعیت خود در دوران اسارت در کشورهای اروپایی را این‌گونه شرح داده بود: «هیچ زندانی باور نمی‌کرد که من ۲۰ روز در بونکر نگهداری شده‌ام. بدترین افراد، چند شب در بونکر نگهداری می‌شدند و مجدداً به سلول خود باز می‌گشتند. در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده نشد. در بونکر کلیه وسایلم را پشت در گذاشتند، به جز یک عدد تشک پلاستیکی، یک پتو و یک توالت فرنگی هیچ چیز نبود و کف و سقف با کاشی و سرامیک بدرنگ پوشیده شده بود به نحوی که آن را به یک غسالخانه شبیه کرده بود.»
با این حال با پیگیری‌های مجدانه دولت مردمی زمینه تبادل و آزادی این دیپلمات کشورمان پس از 5 سال اسارت در اروپا فراهم شد و همسر اسدی نیز در توئیتر دستور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای پیگیری سریع‌تر این پرونده از سوی دستگاه دیپلماسی کشور تشکر و قدردانی کرده بود.
در نهایت روز گذشته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از آزادی اسدالله اسدی دیپلمات گروگان گرفته شده ایرانی در پی توافق دوجانبه با دولت بلژیک و بازگشت به کشور خبر داد و امیرعبداللهیان هم از تلاش‌های مثبت عمان در این‌باره تشکر کرد.
کنعانی : اسدی با سناریوی آمریکایی – صهیونیستی
گروگان گرفته شده بود
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرونده اسدالله اسدی و گروگانگیری او توسط سرویس‌های امنیتی اروپایی گفت: در این ماجرا سناریوی صهیونیستی- آمریکایی «دروغ بزرگ» با هدف بحران‌سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت و این توطئه درست پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق برجام صورت گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در این زمینه برخی دولت‌های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند و آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملا سیاسی و مدیریت شده به ۲۰ سال زندان محکوم کردند.
کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو امر با اتخاذ مواضع منطقی و در دفاع از حقوق ایرانیان، ضمن اعلام اعتراض و محکومیت نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، تمام تلاش خود را برای آزادی این شهروند و دیپلمات ایرانی به کار بست و نهایتا در پی نشست‌های متناوب و مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک طی توافقی دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به گروگان گرفته شده محقق شد.
غریب‌آبادی: بازداشت اسدی برخلاف تمام ضوابط و اصول حقوقی و بین‌المللی بود
کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز با تبریک آزادی این دیپلمات به خانواده اسدی و مردم ایران، افزود: حقوق ایشان چه از نظر مطابقت با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بسیار نقض شده است. ایشان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سفارت کشور در اتریش بودند. طبق اصول بین‌الملل و کنوانسیون 1961 ناظر بر روابط دیپلماتیک، نمی‌توان دیپلمات‌ها را بازداشت کرد به‌ویژه اگر در کشوری ثالث باشند و یا در حال بازگشت به محل مأموریت خود باشند.
غریب‌‌آبادی تاکید کرد: ایشان دقیقاً همین وضعیت را داشت. یعنی هم حکم بازداشتی که بلژیک صادر کرد و هم دستگیری ایشان در آلمان و هم لغو مصونیت دیپلماتیک ایشان توسط دولت اتریش، تمامی اینها خلاف ضوابط و اصول حقوقی و بین‌المللی است.
وی ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های مختلف کشور به همین ترتیب تلاش‌های خود را در راستای آزادی هر هموطنی که به ناحق یا غیرقانونی در دیگر کشورها بازداشت هستند، ادامه بدهند.
جمشیدی: تاکید آیت‌الله رئیسی در پاسخ به درخواست تعامل دولت بلژیک در گام اول آزادی اسدی بود
محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز در توئیتی درباره آزادی اسدی نوشت: آزادی دیپلمات مقاوم ایرانی اسدالله اسدی یک پیروزی برای ملت ایران است.
در زمانی که مقامات دولت بلژیک در پارلمان و رسانه لفاظی می‌کردند در گفت‌وگوهای تلفنی درخواست تعامل بزرگ داشتند. تاکید آیت‌الله رئیسی این بود که گام اول برای تعامل، آزادی دیپلمات ایرانی است.
حالا مسیر باز است.