kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
خطیب جمعه تهران:

ناوگروه ۸۶ ارتش ظرفیت استثنایی نیروی دریایی ایران را نشان داد

امام جمعه موقت تهران با ‌اشاره به بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران و دریانوردی به دور کره زمین گفت: پیمایش ۶۵ هزار کیلومتر و ۴ بار عبور از خط استوا، دانش و تخصص و شجاعت و ظرفیت استثنایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌‌های نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران اقامه شد، با ‌اشاره به بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ و دریانوردی به دور کره زمین گفت: در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای مهمی مواجه بودیم که یکی از آنها در ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی در ایفای ماموریت شایسته این ناوگروه برای حرکت اقتدار آفرین و پیمایش کره زمین بود. در این حرکت اقتدار آفرین، ناوگروهی که نماد دانش و تخصص و فناوری دانشمندان و فرهیختگان ایرانی بود، پیمایش ۶۵ هزار کیلومتر و ۴ بار عبور از خط استوا، دانش و تخصص و شجاعت و ظرفیت استثنایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد. قدرت دریایی مجموعه‌ای از قابلیت‌های وابسته به دریا است که بتواند کنترل آب‌ها و منابع حیاتی در دریا را در اختیار داشته باشد و از دسترسی دشمنان به آنها جلوگیری کند. هدف سیادت دریایی است و امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی در این جایگاه قرار گرفته است.
به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حضور با اقتدار در اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس و نیز عبور از تنگه مهم ماژلان واقعاً بی‌نظیر و استثنایی است. برای این اقتدارآفرینان و نیز فرمانده محترم و هوشمند نیروی دریایی و دریانوردان ناوشکن دنا از خدای متعال عزت و اقتدار مسئلت داریم.
وی عنوان کرد: بن‌بست‌های بین‌المللی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی در برابر غرب به ویژه آمریکا قرار دارد و از همین منظر وزیر خارجه آلمان در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ درباره اوضاع نابسامان جهان نوشت: جهان دوقطبی جنگ سرد به تاریخ پیوسته و آمریکا در سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ دوران کوتاه ابرقدرت بودن را داشت و اکنون آن را از دست داده است. از نظر این دیپلمات برجسته غربی دورانی که آمریکا تنها ابر قدرت بوده سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ است و جهانی شدن اقتصاد تاکنون نتوانسته چهارچوبی برای حکمرانی جهانی به وجود آورد، شاید ما در میانه فرآیندی پر هرج و مرج هستیم که قرار است به نظم جدید بین‌المللی تبدیل شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد تصریح کرد: یکی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیل سیاست خارجی ایران اظهار می‌دارد که استراتژی منطقه‌ای معقول ایران از نفوذ منطقه‌ای موثری برخوردار است و موقعیت ژئو استراتژیک ایفای نقش موثر در خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه و استفاده بهینه قدرت از ویژگی این دستگاه دیپلماسی است و این تحلیل تفسیر صحیحی است از راهبرد نظام که رهبری معظم در دیدار اخیر (دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی ایران با رهبر معظم انقلاب) به آن ‌اشاره داشتند.
امام جمعه موقت تهران گفت: تحکیم، ارتقاء و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با همسایگان و دنیای اسلام به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس و راهبرد اصلی روابط گسترده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران با بغداد، دوحه و مسقط و ارتقای سطح روابط تهران و ریاض که به دست دولتمران ما شکل گرفت می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری سازمان همکاری اقتصادی کشورهای حوزه خلیج‌فارس ایفا کند و راه را برای همکاری‌های مشترک هموار سازد.
وی خاطرنشان کرد: باید بر دیپلماسی اقتصادی پافشاری کرد چرا که در این نیم قرن اخیر توانمندی اقتصاد کشورها نقش اساسی در سیاست خارجی، نظامی و امنیتی ایفا کرده و اقتصاد به رکن اساسی سیاست خارجی کشورها تبدیل شده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با ‌اشاره به مسیر دریانوردی این نیرو به دور کره زمین گفت: همرزمانم در تنگه ماژلان وارد اطلس شدند و مسیر ۲۵ هزار کیلومتری را بدون توقف و توکل به خدا و با آموزش‌ها و بهره از سلسله مراتب طی کردند. آنها در ۱۲۰ سالگرد ارتباط ایران و برزیل وارد ریودوژانیرو شدند و علی رغم خواست ما برای توقف ۳ روزه با درخواست آنها ۷ روز در آنجا اقامت داشت.
دریادار ایرانی با ‌اشاره به حضور دائمی ایران در دریاها عنوان کرد: امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش متفاوت از قبل در صحنه حضور دارد و اقدامات را در عرصه جهانی به انجام خواهد رساند. همرزمانم در مقطعی تاریخ آفرینی کردند که واجب بود این افتخار را به ارمغان آورند و در تاریخ ثبت کنند. امروز دشمن نمی‌داند که سوخت ناوشکن ایران چگونه تامین ‌می‌شود و ان‌شاءالله در ابهامات خود به درک واصل خواهند شد.
دریادار ایرانی: اقتدار ایران را
در حیاط خلوت آمریکا به نمایش گذاشتیم
دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: امروز اقتدار ایران به برکت تلاش و زحمات شهدای عزیز کماکان ادامه دارد. امروز همگی زیر پرچم ولایت گام برمی‌داریم و امید است نوع فعالیت ما به گونه‌ای باشد شرمنده شهدا نباشیم.
وی از محبت‌های مردم در طول این چند روز بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ قدردانی کرد و اظهار داشت: امیدوارم همیشه همرزمان من را دعا کنید و همواره همین‌گونه به دشمن سیلی بزنیم و پرچم ایران عزیز را به اهتزاز درآوریم.
دریادار ایرانی با ‌اشاره به ماموریت ۳۶۰ نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: ما با ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی برای اولین بار در تاریخ وارد اقیانوس آرام شدیم که بر خلاف نامش بسیار نا آرام است و در مسیر خود با وجود طوفان‌های شدیدی که کشتی‌های زیادی غرق شدند، ناوگروه ما با دعای مقام ولایت و مردم علی رغم خواست دشمنان از این اقیانوس به سلامت عبور کرد و پرچم کشورمان را در این اقیانوس برافراشت در حالی که طراحان کشورمان هم فکر نمی‌کردند بتواند از اقیانوس آرام عبور کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: مانند شما مردم که در تظاهرات‌ها به دشمن سیلی زدید، سیلی محکمی به صورت دشمن زدیم و پرچم و اقتدار ایران را در حیاط خلوت آمریکا به نمایش گذاشتیم.
مردم ایران در برابر مثلث تحریم، توطئه و تهدید
یک قدم عقب‌نشینی نکردند
دریادار ایرانی خاطرنشان کرد: مردم ایران در برابر مثلث شوم‌ دشمن شامل تحریم، توطئه و تهدید یک قدم عقب‌نشینی نکردند.
وی اظهار داشت: این افتخار بزرگ را به جهان اسلام و مردم منطقه هدیه کردیم که بدانند این‌ پرچم ولایت و نبوت به دست مردم ایران به اهتزاز درآمده و در همه پهنه‌های جهانی به نمایش گذاشته می‌شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خطاب به ملت ایران بیان داشت: دریانوردان ناوگروه چون نماینده شما و شهدا بودند، آموزه‌های دینی را در آنجا به نمایش گذاشتند و در ادامه مسیر از اقیانوس وحشی اطلس و طوفان‌های آن برای اولین بار وارد کیپ تاون در آفریقای جنوبی شدند که مصادف با ماه رمضان بود و در آن‌جا در نماز مسجد مسلمانان آنجا و به دعوت آنها شرکت کردند و برای اهل سنت مراسم انس با قرآن داشتند تا نشان دهند در ایران زمین همه اقوام و مذاهب یک حرف می‌زنند و آن فرمان ولایت است و از این فرامین عقب‌نشینی نخواهد کرد.
حجت‌الاسلام نواب: بیانات مقام معظم رهبری
باب جدیدی در «حج» باز کرد
حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده
ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با گرامیداشت دهه کرامت به تشریح فرازهای شعار حج ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: شعار حج پیش‌رو که شامل سه فراز «تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف» است، ظرفیت‌های فردی و جمعی زائران را در برمی‌گیرد و می‌تواند دنیا و آخرت حجاج را متحول کند.
وی با ‌اشاره به اثرات تحول قرآنی در زندگی افراد خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که باید در حج رخ دهد، «خود‌سازی» است که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و بر زندگی فردی زائر اثر می‌گذارد.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه دومین فراز شعار حج امسال، ظرفیت کار جمعی و همگرایی با مسلمانان دیگر کشورها را در بردارد، افزود: حجاج باید با افکار و روحیات یکدیگر آشنا شوند و با همگرایی جمعی در مسیر تمدن ‌سازی و ‌اشاعه فرهنگ غنی اسلام گام بردارند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حمایت از قدس شریف را به عنوان جنبه بین‌المللی حج برشمرد و اظهار داشت: حجاج و مسلمانان کشورهای مختلف باید از ظرفیت همگرایی اسلامی به عنوان یک امت واحد برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و قدس شریف استفاده کنند.
حجت‌الاسلام نواب حج را فرصت طلایی در زندگی هر فرد دانست و ادامه داد: این فرصت ممکن است یک بار در عمر هر انسانی پیش بیاید، بنابراین باید به بهترین شکل از لحظات طلایی آن استفاده کرد. اگر اعمال و مناسک حج درست انجام شود، ادامه زندگی زائر به بهترین شکل ساخته خواهد شد و پیش خدا شرمنده نخواهد شد.
وی گفت: صحبت‌هایی که مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج داشتند باب جدیدی از «حج» را به روی همه باز کرد که باید سرلوحه پژوهش‌ها و طرح‌های تحقیقاتی قرار بگیرد.