kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
وزیر کشور:

با عاملان و حامیان حادثه تروریستی سراوان قاطعانه برخورد می‌شود

 
 
 
وزیر کشور حادثه تروریستی سراوان را یک اقدام جنایتکارانه خواند و گفت: برخورد جدی و قاطع با عاملان، حامیان و مشوقان صورت می‌گیرد.
احمد وحیدی، وزیر کشور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری شهادت مرزبانان، تصریح کرد: این یک اقدام جنایتکارانه بوده و حتما برخورد جدی و قاطع با عاملان و حامیان و مشوقان در این باره صورت خواهد گرفت.
حمله تروریستی ناجوانمردانه ‌اشرار و معاندان شامگاه ۳۰ اردیبهشت ماه و تلاش آنها برای ورود به کشور با مقاومت مرزبانان دلیر و غیرتمند برجک مرزبانی روبه‌رو شد که در این درگیری متاسفانه پنج تن از مرزبانان عزیز ایران اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
در این حادثه گروهبان یکم شهید «حسین بادامکی»، گروهبان‌یکم شهید «علی غنی با تدبیر»، سرباز وظیفه شهید «محمد جمالزاده»، سرباز وظیفه شهید «یونس سیفی‌نژاد» و سرباز وظیفه شهید «ناصر حیدری» به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
وزیر کشور در ادامه درباره ملاقات اخیر خود با وزیر امنیت ویتنام نیز گفت: ملاقات با ژنرال تولام درباره تعاملات دوجانبه میان ایران و ویتنام بود.
وحیدی تصریح کرد: نکات مشترکی میان دو کشور در سطح روابط بین‌الملل و سیاست‌های مختلف وجود دارد و با توجه به روابط خوب موجود در پی هم‌افزایی هستیم. 
وی افزود: ویتنام در مقاطع مختلف و مسائل گوناگون مواضع نسبتا مشترکی در حمایت از مواضع ایران ابراز داشته است و متقابلا هم ایران از مواقع آنها حمایت کرده است بنابراین توسعه روابط مدنظر بوده است. 
وحیدی با بیان اینکه در این رابطه یک تفاهم نامه امنیتی میان وزارت کشور و وزارت امنیت ویتنام امضا شد، یادآورشد: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی میان وزیر دادگستری ایران و ویتنام به امضا رسید البته ما همچنان به دنبال توسعه روابط هستیم.
حاکمان افغانستان 
باید به تعهدات خود در قبال حقابه ایران عمل کنند
وزیر کشور  با تاکید بر اینکه حقابه ایران قطعی و قانونی است و حاکمان افغانستانی باید بر اساس آن به تعهدات خود عمل کنند، گفت: همه ابعاد روشن است و مهم این است که بر اساس آن، اقدامات لازم توسط دولت افغانستان انجام شود.
وحیدی در پاسخ به این سؤال که آیا گفت‌و‌گو با حاکمان افغانستان در این رابطه انجام شده است؟ نیز توضیح داد: بارها گفت‌و‌گو شده و اکنون نیز در حال تبادل‌نظر هستیم، البته حاکمان افغانستانی اعلام کرده‌اند که حقابه ایران را قبول دارند و آن را تامین می‌کنند.
وی تصریح کرد: اکنون بحث بر سر این است که حاکمان افغانستانی می‌گویند آبی در هیرمند نیست حال آنکه کارشناسان و متخصصان ایرانی اعلام می‌کنند که آب وجود دارد، از این رو برای اینکه این مسئله حل شود باید تیم مشترکی برای بررسی به منطقه اعزام تا مشخص شود که آیا آبی وجود دارد یا خیر و همچنین مشخص شود که اظهارات متخصصان ایرانی درست است یا حاکمان افغانستان. 
وزیر کشور در ادامه با‌ اشاره به اینکه پیش از این اقداماتی توسط حاکمان افغانستانی صورت گرفته و بخشی از آب منحرف شده و به منطقه دیگری رفته که شورابه‌ای است و به درد افغانستان هم نمی‌خورد، گفت: نماینده ایران همان موقع در این رابطه به آنها موارد را اعلام کرد.
وحیدی با تاکید بر اینکه ایران با آغوش باز پذیرای اتباع افغانستانی است و امروز روابط ایران و مهاجرین افغانی به گونه‌ای است که خدمات زیادی دریافت می‌کنند، اضافه کرد: این اتفاقات در ‌شأن رعایت یک همسایگی خوب آن هم بین دو ملتی که هم‌کیش و هم‌مذهب هستند و سابقه تاریخی گسترده دارند، نیست و با اصول قانونی، انسانی و حسن همسایگی مغایرت دارد.
بر اساس قانون موجود انتخابات مجلس را
 به پیش می‌بریم
وزیر کشور همچنین گفت: برای کسانی که باید برای نامزدی مجلس استعفا دهند، فرصت شش‌ماه قبل از ثبت‌نام وجود دارد. بر این اساس ما بر مبنای قانون موجود کارمان را جلو می‌بریم اما اگر قانون جدید تصویب و در آن تغییراتی ایجاد شد بنا بر آن کارهای جدیدی را انجام می‌دهیم.