kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
معاون وزیر نفت:

ظرفیت پالایشی کشور در منطقه خلیج فارس به 1/2 میلیون بشکه می‌رسد

 
 
 
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه جلوگیری از خام‌فروشی سیاست دولت سیزدهم است، گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اقدام، ظرفیت پالایشی در منطقه خلیج فارس به بیش از یک میلیون و 200 هزار 
بشکه می‌رسد.
به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، جلیل سالاری در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید پترولیوم کک کلسینه شده بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان اینکه یکی از تکالیف در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، توسعه و گسترش پالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش است، افزود: جلوگیری از خام‌فروشی سیاست دولت سیزدهم است و بر این اساس ضروری است تا خوراک صنایع پایین‌دستی را تأمین کنیم.
سالاری به امضای این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: تولید کک گرید آندی و اسفنجی را در صنایع فولادی و آلومینیوم نیاز داریم. با مطالعاتی که انجام شد دانش فنی بومی شده است و امروز این توان را داریم تا با مولفه‌هایی که در شرکت‌های پالایشی تولید می‌شود به‌میزان کافی خوراک تولید کک آندی و اسفنجی را تأمین کنیم.
وی تاکید کرد: با این اقدام می‌توانیم واردات کک آندی که از مسائل مهم تولید بوده و در شرایط تحریمی از چالش‌های عمده بخش فولاد و آلومینیوم به‌شمار می‌رود را برطرف کنیم.
معاون وزیر نفت ادامه داد: اکنون در آن منطقه پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت 360 هزار بشکه و پالایشگاه ستاره خلیج فارس با 420 هزار بشکه وجود دارد. ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس با ظرفیت 120 هزار بشکه و پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت 300 هزار بشکه در دستور کار قرار دارد و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، در آن منطقه ظرفیت پالایشی بیش از یک میلیون و 200 هزار بشکه ایجاد خواهیم کرد.