kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱

وضعیت دانشگاه‌های برتر ایرانی در رنکینگ CWUR

 
 
دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در سطح جهان هر ساله توسط نظام‌های رتبه‌بندی ارزیابی می‌شوند. هر نظام ارزیابی بر اساس شاخص‌های مختلف دانشگاه‌ها را سنجیده و نتایج برترین‌ها را در سطوح مختلف جهانی، منطقه‌ای، موضوعی و... منتشر می‌کند.
یکی از این نظام‌های رتبه‌بندی، CWUR است که با هدف ارزیابی ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ به ارزیابی هزار دانشگاه برتر از ۱۸ هزار دانشگاه جهان رسید. از جمله شاخص‌های ارزیابی این رتبه‌بندی می‌توان به کیفیت آموزش (با سهم ۱۵ درصدی)، استخدام فارغ‌التحصیلان (با سهم ۱۵ درصدی)، کیفیت اعضای هیئت علمی (با سهم ۱۵ درصدی)، خروجی پژوهشی (با سهم ۱۵ درصدی)، تأثیرگذاری (با سهم ۱۵ درصدی)‌ و استناد (با سهم ۱۰ درصدی) اشاره کرد. شاخص کیفیت آموزش با وزن ۲۵ درصد آموزش، بر اساس تعداد و موفقیت تحصیلی فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه در زمینه کسب امتیازات علمی بین‌المللی معتبر نسبت به‌اندازه دانشگاه، سنجیده می‌شود. شاخص اشتغال پذیری با وزن ۲۵ درصد بر اساس موفقیت حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه در شرکت‌های بزرگ و شاخص کیفیت اعضای هیئت علمی با وزن ۱۰ درصد بر اساس کسب جوایز بین‌المللی ارزیابی می‌شود.
شاخص اصلی خروجی پژوهشی با وزن ۱۰ درصد براساس تعداد کل مقالات پژوهشی ارزیابی شده و دارای ۳ شاخص فرعی است که هر کدام ۱۰ درصد وزن دارد. شاخص کیفیت انتشارات بر اساس تعداد مقالات پژوهشی در مجلات بسیار معتبر بین‌المللی، شاخص تاثیر بر اساس تعداد مقالات تحقیقاتی منتشر شده در مجلات تاثیرگذار و استناد بر اساس تعداد مقالات تحقیقاتی پراستناد سنجیده می‌شود.
به دنبال انتشار ویرایش رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۳ توسط این نظام رتبه‌بندی، در نظر گرفتیم وضعیت ۴ دانشگاه برتر این لیست را در ۴ سال گذشته بررسی کنیم که در نمودار زیر آورده شده است:
بر اساس نمودار فوق، دانشگاه‌های تهران، شریف، علوم پزشکی تهران و آزاد اسلامی در ۴ سال اخیر توانسته‌اند در ۴ دانشگاه برتر کشور قرار بگیرند.
دانشگاه آزاد اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ با رتبه ۳۹۵ جهانی و در سال ۲۰۲۱ با رتبه ۳۷۲ جهانی قرار داشته است. سپس، در سال ۲۰۲۲ با رتبه ۳۵۲ جهانی و در سال ۲۰۲۳ با رتبه ۳۴۲ جهانی در این نظام ارزیابی درخشیده است. بر اساس این داده‌ها می‌توان گفت که دانشگاه آزاد ایران در رتبه‌بندی CWUR از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۳ صعود چشمگیری داشته و ۵۳ رتبه در جهان پیشرفت کرده است.
دانشگاه تهران در سال ۲۰۲۰ با رتبه ۵۴۳ جهانی در لیست برترین‌ها حضور داشت و در سال ۲۰۲۱ رتبه‌ خود را به ۵۲۰ جهانی افزایش داد. در سال ۲۰۲۲ با رتبه ۴۹۵ جهانی و در سال ۲۰۲۳ نیز با رتبه ۴۹۰ جهانی در رتبه‌بندی CWUR قرار گرفت. بنابراین، می‌توان گفت که در رتبه‌بندی CWUR دانشگاه تهران از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، حدود ۵۳ رتبه در جهان پیشرفت کرده است. 
دانشگاه شریف در سال ۲۰۲۰ با رتبه ۶۰۸ جهانی قرار داشت و در سال ۲۰۲۱ نیز رتبه‌ خود را حفظ کرده و باز هم با رتبه ۶۱۲ جهانی قرار داشته است. در سال ۲۰۲۲ با رتبه ۶۴۶ جهانی و در سال ۲۰۲۳ نیز با رتبه ۶۶۶ جهانی در رتبه‌بندی CWUR قرار گرفت. بنابراین، می‌توان گفت که در رتبه‌بندی CWUR دانشگاه شریف در مدت چهار سال اخیر بهبود قابل توجهی نداشته است.
به نقل از ایسکانیوز؛ رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۲۰۲۰ به ۶۲۹ و در سال ۲۰۲۱ به ۶۴۳ و در سال ۲۰۲۲ به ۶۲۲ و در سال ۲۰۲۳ به ۶۱۱ رسیده است. از این تحلیل می‌توان نتیجه گرفت که در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران با نوسانات کوچکی رو‌به‌رو بوده است. در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه به مقام ۶۴۳ جهانی دست یافته است، که نسبت به سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۴ رتبه افزایش یافته است، اما در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب با کاهش ۲۱ و ۱۱ رتبه، به مقام ۶۲۲ و ۶۱۱ جهانی رسیده است.