kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱

مطالبه‌گری دانشجویی درباره جوانی جمعیت

 
 
 
جمعی از تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور، با ارسال نامه‌ای به رئیس‌سازمان صداوسیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صراحتا از دستگاه‌های فوق، اقدام جدی در زمینه فرهنگ‌‌‌سازی جوانی جمعیت را مطالبه کردند.
در بخشی از این بیانیه خطاب به رئیس‌سازمان صداوسیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: لازمه‌ تغییرات گسترده در کشور، همراهی و همکاری عموم مردم با آن تغییرات است و لازمه این همراهی، فرهنگ‌‌‌سازی در جامعه می‌باشد. یکی از تغییراتی که می‌بایست با سرعت و جدیت دنبال شود، مسئله فرزندآوری و تغییر ساختار سنی جمعیت کشور است که جز با همراهی عموم مردم و فرهنگ‌‌‌سازی در جامعه اتفاق نخواهد افتاد. همچنین طبق تاکیدات مقام معظم رهبری مدظله العالی، فرهنگ‌‌‌سازی در مسئله جمعیت مانند بسیاری از مسائل دیگر حرف اول را می‌زند.
این تشکل‌های دانشجویی در ادامه این نامه با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌ها که اهتمامی به انجام تکالیف خود درباره قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نداشته‌اند، تاکید کردند: در قانون مذکور مواد مختلفی نظیر ۳۲،۲۹،۲۸،۲۵،۲۰ و.... با هدف فرهنگ ‌‌سازی قید شده است که در صورت اجرای صحیح و دلسوزانه این مواد می‌توان به تغییرات محسوس در جامعه امید داشت. متاسفانه تاکنون شاهد اجرای صحیح این مواد قانون نبوده‌ایم.
در بخشی دیگر از بیانیه تاکید شده است که سازمان صدا و سیما به عنوان مهم‌ترین تریبون مطالبه‌گری کشور، تاکنون به طور جد مسائل مرتبط با جمعیت را از مسئولین کشور مطالبه نکرده‌ است. همچنین نمی‌توان حتی اجرایی شدن یک بند از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به‌طور مشخص با پیگیری رسانه‌ای و مطالبه‌گری از سوی این سازمان دانست.
این تشکل‌های دانشجویی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده‌اند با اشاره به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با انتقاد از اینکه نهاد خانواده جایی در تولیداتِ تحت نظر این وزارت‌خانه ندارد، تاکید کردند: در ماده ۲۸ قانون یاد شده، برای جلوگیری از پخش محصولات خلاف سیاست‌های جمعیتی در شبکه خانگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به لغو مجوز است. اما گزارشی در این مورد از سوی این نهاد داده نشده است. همچنین طبق بند ج ماده۲۸ نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به تهیه عبارات، نمادها یا تصاویر با محتوای حمایت از خانواده، مادران ایرانی و ارزشمندی تعدد فرزندان اقدام نماید اما هیچ شعار، نماد یا محتوای کارشناسی قوی و یکپارچه‌ای در جامعه دیده نمی‌شود.
به نقل از فارس؛ این تشکل‌های دانشجویی در پایان از دستگاه‌های مکلف فرهنگ‌‌‌سازی به‌ویژه سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند با در پیش گرفتن رویکرد دلسوزانه بیش از پیش، برنامه‌های لازم در زمینه‌های مذکور را در دستور کار خود قرار دهند تا ان‌شاءالله شاهد تغییرات جدی در عرصه فرهنگ‌‌‌سازی جوانی جمعیت باشیم. همچنین این تشکل‌ها از جبلی و اسماعیلی خواستند برای تشکیل جلسه با اعضای این تشکل‌ها جهت تشریح عملکرد‌های خود در این زمینه اقدامات لازم را مبذول فرمایند.