kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
گزارش کیهان از جنگ پهپادها در اوکراین

اوکراین ماهی 10 هزار پهپاد از دست می‌دهد!

اندیشکده انگلیسی «روسی» نوشته است سامانه‌های پدافندی و جنگال روسیه موفق شده‌اند هزاران پهپاد اوکراین را از کار ‌انداخته یا سرنگون کنند و اوکراینی‌ها ماهانه چیزی حدود 10 هزار پهپاد از دست می‌دهند.

 

سرویس خارجی-

جنگ اوکراین به لحاظ استفاده از تسلیحات جدید یک نقطعه عطف بسیار مهمی در سیاست بین‌الملل به شمار می‌رود. به گفته کارشناسان تسلیحات جدید جنگ الکترونیک و همچنین پهپادها در این جنگ قابلیت فوق‌العاده خود را به اثبات رسانده‌اند و تجربه‌ای که کشورها از این جنگ کسب کردند قطعاً در جنگ‌های آینده بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس گزارش‌ها مجموع کشورهای غربی طی 14 ماه گذشته ده‌ها هزار پهپاد به طرف اوکراینی برای استفاده بر ضد روسیه داده‌اند اما طرف روسی با استفاده از جنگ الکترونیک و سامانه‌های پدافندی هزاران پهپاد را نابود کرده است. وبگاه «تسک‌اند پرپس» در همین ارتباط به نقل از‌اندیشکده انگلیسی «روسی» نوشت: سامانه‌های جنگال (جنگ الکترونیک) و سلاح‌های ضد پهپاد روسیه هر ماه ۱۰ هزار پهپاد اوکراین را سرنگون می‌کنند.
بر اساس این گزارش موفقیت یگان جنگال روسیه به دلیل این است که نظامیان روس سامانه ارتباطی پهپادهای اوکراین را رمزگشایی می‌کنند. در همین حال، نیروهای روس استقرار سامانه‌های جنگال خود را افزایش و تقریبا در هر ۱۰ کیلومتر یک سامانه جنگال قرار داده‌اند.
بر اساس این گزارش این پهپادهای همگی نظامی نیستند و اوکراین به شدت از پهپادهای تجاری استفاده می‌کند. برخی از آنها برای شناسایی استفاده شده‌اند، در حالی که برخی دیگر نقش‌های رزمی دارند. این شبیه به خودروهای غیرنظامی است که به خودروهای مسلح برای نیروهای اوکراینی تبدیل شده‌اند. به گزارش فارس این وبگاه نوشت، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بخش عمده‌ای از دکترین هر دو طرف است. علاوه ‌بر اهداف شناسایی، آنها در حملات مستقیم نیز از پهپادها استفاده می‌کنند. این پهپادها منبع اصلی تصاویر جنگ هستند. فیلم‌های پهپادها حملات توپخانه‌ای، هوایی و نبرد زمینی از بالای مناطق درگیری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. در این گزارش آمده است که علی‌رغم تلفات زیاد، اوکراین همچنان می‌تواند پهپادهای کافی بسازد، بخرد یا به دست آورد.
آموزش خلبانان اوکراینی برای اف-16
همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره نابودی ماهانه 10 هزار پهپاد اوکراینی گزارش‌های رسانه‌ای در غرب بر روی آموزش خلبانان اوکراینی اف-16 و ارسال این جنگنده‌ها به کیف متمرکز هستند. در همین راستا وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تحویل جنگنده‌های اف-16 به اوکراین در اولویت این کشور قرار دارد و طرح تحویل جنگنده‌های اف-16 به اوکراین طی ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد. تصمیم آمریکا برای ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا درباره ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین و دخالت کشورهای عضو ناتو در این درگیری هشدار داده بود.
بعد از چراغ سبز آمریکا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از آغاز آموزش استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی خبر داد. «جوزپ بورل» هنگام ورود به نشست وزرای دفاع اروپا در بروکسل گفت: خوشحالم که بالاخره آموزش برای اف-۱۶ در چند کشور آغاز شده است. زمان می‌برد اما هر چه زودتر بهتر و این در را به روی تهیه جت‌ها (برای اوکراین) باز خواهد کرد. بورل همچنین گفت در چارچوب ماموریت آموزشی اتحادیه اروپا، آموزش ۱۵ هزار نفر از نظامیان ارتش اوکراین تکمیل شده است.دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در پاسخ به این سؤال که در کدام کشورها آموزش اف-16 آغاز شده، گفت به طور مثال، در لهستان و در ادامه افزود: «همیشه همین‌طور است. گفت‌وگو می‌کنیم، در ابتدا همه بی‌میل هستند و در نهایت- در مورد لئوپارد و اف-۱۶- بالاخره تصمیم به ارائه این حمایت نظامی به اوکراین گرفته می‌شود.»
شاید وقتی دیگر
نشریه آمریکایی «پولیتیکو » نیز در گزارشی درباره ماجرای جنگنده‌های اف-16 نوشته است: در حالی که متحدان اوکراین بر سر آموزش خلبانان این کشور برای استفاده از جت‌های جنگنده اف-۱۶ به توافق رسیده‌اند، اما هیچ یک حاضر به اهدای خود این جنگنده‌ها نیستند... پس از ماه‌ها لابی‌گری اوکراین، آمریکا در نهایت جمعه گذشته به آموزش خلبانان اوکراینی با هواپیماهای جنگنده نسل چهارم چراغ سبز نشان داد و این انتظار را ایجاد کرد که ناوگانی از جنگنده‌های اف-۱۶ به زودی در راه کیف خواهد بود. اما تاکنون برخی مدعیان اصلی اهدای جت‌های جنگنده آمریکایی از جمله هلند، بلژیک و دانمارک تنها متعهد به کمک در آموزش خلبانان اوکراینی شده‌اند و ابراز تمایلی برای اقدام بیشتر نشان نداده‌اند.
حمله اوکراین به منطقه مرزی روسیه
خبر دیگر از تحولات میدانی جنگ این که «ویاچسلاو گلادکوف» فرماندار منطقه «بلگورود» در مرز روسیه و اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که یک ساختمان اداری و چندین خانه در بلگورود در معرض حملات پهپادی قرار گرفتند. «گلادکوف» فرماندار این منطقه مرزی با اوکراین تأکید کرد که سامانه‌های دفاعی روسیه چندین پهپاد را سرنگون کرد و این اتفاق تلفات مادی یا انسانی نداشته است. وی از ساکنان منطقه «گرایوورون» که خانه‌های خود را موقتا ترک کرده‌اند خواست که به خانه‌های خود برنگردند و تأکید کرد که هنوز زمان بازگشت فرا نرسیده است. فرماندار بیلگورود روسیه تأکید کرد در جریان حمله اوکراین به این منطقه 12 نفر زخمی شدند و 29 ساختمان آسیب دیدند و برق 14 روستا قطع شده است.
شبکه «سی‌ان‌ان» نیز گزارش کرد، فرماندار بلگورود در مجموعه‌ای از پیام‌هایی که در صفحه تلگرام منتشر شد، اعلام کرد که دو خانه در شهر «گریورون» مورد حمله پهپادها قرار گرفته است. پیش از این، داوطلبان روسی حامی اوکراین، این شهر را مورد حمله قرار داده بودند. وی تصریح کرد: «خانه‌ها پس از پرتاب مواد منفجره از پهپاد، آتش‌ گرفتند». به گزارش فارس از طرف دیگر، دو گروه ضدروسی طرفدار اوکراین تحت عناوین «لژیون آزادی روسیه» و «سپاه داوطلبان روسیه» مدعی شدند که روز دوشنبه پس از عبور از اوکراین به سمت بلگورود، به طور کامل شهرک «کوزینکا» را آزاد کردند و وارد «گریورون» شدند.