kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

قطار دیپلماسی در ایستگاه ‌اندونزی 11 سند همکاری امضاء شد

در ادامه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم و در جریان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ‌اندونزی، 11 سند همکاری میان دو کشور به امضاء رسید.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور ‌اندونزی به این کشور سفر کرده است، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی جاکارتا شد و از سوی «ذوالکفلی حسن» وزیر تجارت‌ اندونزی مورد استقبال قرار گرفت.
«جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور ‌اندونزی در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور به صورت رسمی از رئیس‌جمهور ایران که در رأس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی  به ‌اندونزی سفر کرده است، استقبال کرد.
در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری رؤسای جمهور ایران و ‌اندونزی، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند. همچنین همزمان با ورود رئیسی 21 گلوله توپ به افتخار ورود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت ایرانی شلیک شد.در ادامه رؤسای جمهور دو کشور در محوطه کاخ ریاست جمهوری و به نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند. بلافاصله پس از مراسم استقبال از رئیسی از سوی رئیس‌جمهور ‌اندونزی گفت‌وگوی خصوصی رؤسای جمهور دو کشور در ایوان کاخ ریاست جمهوری انجام شد. در ادامه مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد.
امضای 11سند همکاری میان ایران و ‌اندونزی
مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و ‌اندونزی برگزار شد و مقامات دو کشور 11 سند همکاری امضا کردند.
تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌های دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان‌ اندونزیایی بود. همچنین اسناد همکاری امضا شده در حضور رؤسای جمهور دو کشور رونمایی شد.
نشست مطبوعاتی مشترک
رؤسای جمهور ایران و اندونزی
رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به ‌اندونزی، پیش از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی در نشست مطبوعاتی مشترک با «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور این کشور، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌های بلندی در جهت توسعه روابط با ‌اندونزی برداشته شود، گفت: دو کشور در 70 سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم
20 میلیارد دلار افزود: البته دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند.
رئیسی اظهار داشت: امروز مقامات دو کشور اسناد متعددی برای همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند که نشان‌دهنده عزم و اراده آنها برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها است.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه با همت متخصصین جوان خود گام‌های ارزشمندی در جهت رشد علم و فناوری و نیز توسعه اقتصادی برداشته است، تصریح کرد: تحریم‌ها و تهدیدها به هیچ عنوان نتوانسته ایران را متوقف کند.
رئیسی همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: گسترش روابط با ‌اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و‌ اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله فلسطین و وضعیت افغانستان دیدگاه‌های مشترکی دارند، گفت: دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است.
رئیسی اضافه کرد: امروز زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران در شئون و عرصه‌های مختلف حضور موثر و موفقی دارند و باعث افتخارآفرینی برای کشورمان شده‌اند، معتقدیم زنان و دختران افغان نیز این توانمندی را دارند که برای کشورشان و امت اسلامی افتخارآفرینی کنند و باید امکان فعالیت‌های اجتماعی از جمله بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی برای آنان فراهم شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دو دهه حضور آمریکا در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار و از جمله 35 هزار کودک معلول نداشت، اظهار داشت: ایران و ‌اندونزی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قائل به مبارزه جدی با یک‌جانبه‌گرایی هستند.
رئیسی در پایان با بیان اینکه ایران و ‌اندونزی زمینه‌ها و ظرفیت‌های متنوع و فراوانی برای ارتقای سطح روابط خود دارند، اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور بزرگ و قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس‌جمهور ‌اندونزی به تهران کامل شود.
دوران یکه‌تازی آمریکا و نظام سلطه
به پایان رسیده است
رئیس‌جمهور کشورمان روز سه شنبه در دیدار گروهی از مردم ‌اندونزی در مرکز اسلامی جارکارتا، با‌اشاره به دعوت اسلام به وحدت،  انسجام و وحدت را راهبرد امت اسلامی در مقابل اختلاف‌افکنی دشمنان اسلام عنوان کرد و گفت: افرادی که امروز دل در گروی دین دارند باید بدانند امروز وحدت و انسجام امت اسلامی بسیار ضروری است.
وی افزود: اسلامی که امروز جمهوری اسلامی خود را مقید به آن می‌داند، اسلام اهل بیت عصمت و طهارت(س)، اسلامی است که امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) آن را مطرح کردند.
رئیسی، نجات انسانیت را در پیروی از مکتب علوی و فاطمی عنوان و تاکید کرد: آنچه که برای سعادت بشریت و اخلاق انسان تاثیرگذار است، از زبان اهل بیت (س) شنیده می‌شود. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در خانه اهل بیت سخنی از انحراف شنیده نمی‌شود و انسان را به صراط مستقیم هدایت می‌کند. انحرافات فکری و اختلاف افکنی در جهان اسلام نسبتی با دین و قرآن ندارد.
وی تصریح کرد: کشورهای اسلامی و امت مسلمان باید روابط بسیار صمیمی با هم داشته باشند. کسانی که دل در گرو اسلام ندارند به مسلمانان ظلم‌ می‌کنند. بیداری، آگاهی، زمان شناسی و دشمن شناسی مسلمانان جلوی ظلم آنها را می‌گیرد.
رئیسی سفرش به ‌اندونزی را به دعوت همتای خود و هدف از این سفر را توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری و فرهنگی و تمدنی با ‌اندونزی دانست و تاکید کرد: طی صحبت‌هایی که با رئیس‌جمهور و مسئولان مجلس ‌اندونزی داشتیم دو کشور بر توسعه روابط تاکید دارند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: این سطح از روابط با ‌اندونزی کافی نیست و می‌توان از این ظرفیت به نفع دو ملت استفاده کرد. استفاده از ظرفیت دو کشور برای ارتقای سطح روابط دوکشور مورد توجه است.
وی هدف از سفرش به ‌اندونزی را توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و تمدنی دو کشور عنوان کرد و  افزود: کسانی که به نام اسلام و دین در جامعه اسلامی اختلاف افکنی و خونریزی می‌کنند، هیچ نسبتی با اسلام و قرآن ندارند. رئیسی با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی حق مردم فلسطین را پایمال می‌کند، گفت: باید برای نجات مردم فلسطین تلاش کنیم و مسلمانی ما در گرو آن است که به مسلمانان مظلوم و محروم عالم توجه کنیم و نسبت به همه آنها مسئولیت داریم. رئیس‌جمهور با ابلاغ سلام گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم و دولت ‌اندونزی، تاکید کرد: مردم ‌اندونزی عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(س) هستند.
وی با بیان اینکه دشمن امروز به دنبال فتنه‌های مختلف است، گفت: دشمن یک بار با خلق داعش، بار دیگر با امپراتوری رسانه‌ای، یک‌بار با اهانت به نبی اکرم و... به دنبال این است که امت اسلامی نتواند متحد باشد. 
رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه به دنبال ادامه سلطه‌طلبی خود در جهان است، گفت: دلیل مخالفتی که امروز با جمهوری اسلامی وجود دارد به این دلیل است که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد زیر بار نظام سلطه برود. با برآمدن قدرت‌های نوظهور دوران یکه تازی آمریکا و نظام سلطه به پایان رسیده است.
رئیس‌جمهور ادعای آمریکا و غرب درباره دموکراسی را دروغ دانست و خاطرنشان کرد: اگر دنبال دموکراسی هستید بگذارید فلسطینی‌ها خودشان سرنوشت‌شان را رقم بزنند. بگذارید در یمن و افغانستان خودشان تصمیم بگیرند، چرا در امور آن دخالت می‌کنید؟ کشورهای غربی و آمریکا دنبال دموکراسی نیستند دنبال سلطه‌طلبی و غارت ثروت ملت‌ها هستند.