kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
زاکانی:

بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت احداث می‌شود

شهردار تهران گفت: هدف‌گذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال ۱۴۱۰، هفتاد درصد رفت‌وآمدهای درون‌شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد.

به گزارش فارس، چهاردهمین کنفرانس تونل ایران دیروز با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در هتل المپیک برگزار شد.
شهردار پایتخت در این کنفرانس در رابطه با وضعیت فعلی حمل‌ونقل ریلی تهران گفت: اکنون خطوط متروی تهران ۱۵۱ ایستگاه و ۲۶۷ کیلومتر طول دارد. مهم‌ترین چالش پیش روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو کمبود منابع مالی است. مطابق برآوردهای انجام‌شده احداث چهار خط جدید مترو به ۴۳۰ هزارمیلیارد تومان و تکمیل هفت خط باقی‌مانده به ۱۰۰هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولد‌سازی و ایجاد مشارکت با دستگاه‌های دیگر، این اعتبار را می‌توان تأمین کرد.
زاکانی افزود: در کنار حفر تونل‌ برای توسعه مترو، با هدف جمع‌آوری آب‌های سطحی ۵۳۰ کیلومتر تونل اصلی و ۱۲۰ کیلومتر تونل فرعی در تهران حفر شده‌ است که عمق آن قابل مقایسه با مترو نیست. همچنین بناست تا سال ۱۴۱۰ نیز با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین ۱۷۰کیلومتر دیگر به میزان تونل‌ها افزوده شود.
وی ادامه داد: ۶ تونل شهری به طول ۲۲.۵کیلومتردرتهران داریم و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در آینده نیز دو تونل دیگر در تهران به بهره‌برداری می‌رسد. نخست تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸کیلومتر به عنوان بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای اتوبان شهید صیاد شیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل می‌کند و در نوع خود بی‌نظیر است. دوم تونل آزادراه شهید شوشتری؛ این آزادراه به طول ۱۶.۵کیلومتر در شرق تهران در حال احداث است که با راه‌اندازی آن ۵.۵ درصد از حجم بار ترافیکی شرق تهران کاهش خواهد یافت. فاز نخست پروژه شهید شوشتری به طول ۹.۵کیلومتر پایان امسال افتتاح خواهد شد و فاز دوم آن ـ که شامل تونل متصل‌کننده بزرگراه شهید یاسینی به بزرگراه شهید نجفی‌رستگار است ـ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
شهردار تهران گفت: هدف‌گذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است که تا سال ۱۴۱۰، ۷۰درصد رفت‌وآمدهای درون‌شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد. برای گسترش این ناوگان از اقتضائات شهری تهران و تجربیات گذشته بهره می‌بریم؛ به عنوان مثال پیش از این تونل‌های مترو با تی.بی.ام با قطر دهانه ۹متر به بهره‌برداری می‌رسید اما در آینده بناست قطر دهانه تی.بی.ام تونل خطوط 8، 9 و ۱۱ متناسب با اقتضائات شهری به ۱۵.۷ متر برسد.