kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
قالیباف:

سکوت خائنان در برابر شهادت جوانان مملکت از چشم مردم ایران دور نمی‌ماند

رئیس‌ مجلس در نطق پیش از دستور خود با تسلیت شهادت جمعی از مرزبانان خاطرنشان کرد: سکوت و رضایت ضمنی خائنان و وطن‌فروشان از شهادت این جوانان شجاع مملکت در حوادث تروریستی از چشم مردم ایران دور نخواهد ماند.
 
 
 
 
صبح روز دوشنبه 1 خرداد 1402‌، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مواردی از قبیل ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار گرفت.
قالیباف در نطق پیش از دستور روز دوشنبه ضمن تسلیت شهادت چندتن از مرزبانان کشورمان در سراوان گفت: سکوت و رضایت ضمنی خائنان و وطن‌فروشان از شهادت این جوانان شجاع مملکت در حوادث تروریستی از چشم مردم ایران دور نخواهد ماند. فریاد این نااهلان در زمان مجازات قاتلان و تروریست‌ها بلند است اما هنگام شهادت جوانان رعنای این مرز و بوم سکوت می‌کنند.
وی افزود: هر کسی که به وطن خود پشت کند و با دشمنان ایران یک‌دل و یک‌صدا شود چنان سیلی محکمی از مردم ایران خواهد خورد که در تاریخ ماندگار خواهد شد.
مجلس موظف به برگزاری دوره‌های
آموزش وظایف نمایندگی شد
ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس از جمله مواردی بود که نمایندگان روز گذشته به آن پرداختند و ماده 53 این طرح را با اکثریت آرا به تصویب رساندند.
طبق ماده 53 طرح مذکور‌، مجلس شورای اسلامی موظف به برگزاری دوره‌های آموزشی و آشنایی با وظایف نمایندگی، قانون اساسی و قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای منتخبان بوده و منتخبانی که سابقه نمایندگی مجلس را دارند از مفاد این تبصره مستثنی هستند.
نمایندگان همچنین مواد 55 و 56 طرح را نیز تصویب نمودند که طبق ماده 55‌، وزارت کشور موظف شد در صورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با درنظر گرفتن سهولت رای دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رای‌ دادن و شمارش آرا را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار نماید.
مخالفت با تناسبی شدن انتخابات مجلس
وکلای ملت روز گذشته با اکثریت آرا ماده 57 طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس که در مورد تناسبی شدن انتخابات مجلس در برخی حوزه‌های انتخابیه بود را حذف نمودند.
مطابق این ماده بنا بود در شهرهایی که بیش از 4 کرسی نمایندگی دارند، آرای داوطلبان منفرد و منتخبان فهرستی، به نسبت تعداد آراء‌، از کرسی‌های نمایندگی سهم داشته باشند و  تعداد منتخبان هر فهرست نیز، براساس نسبت آراء صحیح مأخوذه آن فهرست به کل آراء صحیح مأخوذه همه فهرست‌ها ضربدر تعداد کرسی‌های اختصاص داده شده به فهرست‌ها، می‌باشد.
گفتنی است با تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، سایر قوانینی که در تضاد و تغایر با مواد این طرح باشند نسخ خواهند شد.
رئیس‌جمهور یکشنبه هفته آینده
لایحه برنامه هفتم را ارائه می‌کند
روز گذشته حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه طی گفت‌وگویی اظهار داشت: عصر امروز (دوشنبه) داوود منظور رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وی بیان کرد: طبق گفته رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه قرار است حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی یکشنبه هفته آینده در صحن مجلس حضور یابد و لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کند.
به گزارش مهر‌، میرتاج‌الدینی اظهار داشت: بر اساس آنچه در لایحه برنامه هفتم توسعه آمده، رشد اقتصادی ۸ درصدی در طول برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده و رشد سرمایه‌گذاری هم ۲۲.۶ درصد در نظر گرفته شده است.