kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
با حکم رئیس‌جمهور

سردار علی‌‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی شد

رئیس‌جمهور در حکمی علی‌اکبر احمدیان را به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد.


به گزارش فارس، آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در حکمی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های ۱۰ ساله امیر دریابان علی شمخانی در زمان تصدی‌ دبیری شورای‌ عالی امنیت ملی، علی‌اکبر احمدیان را به این سمت منصوب کرد.
نگاهی به زندگی و سوابق
سردار دریادار پاسدار علی اکبر احمدیان
دریادار علی اکبر احمدیان در سال 1340 در شهرستان شهر بابک استان کرمان در یک خانواده فرهنگی متولد شد. در دوران دبیرستان، در شهر کرمان ضمن فعالیت‌های انقلابی همواره رتبه ممتاز درسی را از آن خود کرد.
همزمان با پیروزی انقلاب در گروه پزشکی دانشگاه تهران قبول شد اما با آغاز جنگ تحمیلی در سال 59، تحصیل را رها کرده و با طی دوره آموزش‌های نظامی به عنوان بسیجی رزمنده به همراه جمعی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) در جبهه‌های بستان، دهلاویه و سوسنگرد به دفاع از انقلاب و میهن اسلامی پرداخت.
در سال 60 همزمان با اوج‌گیری فعالیت‌های گروهک موسوم به ‌اشرف دهقان در بندرعباس که نقش محوری در تامین مایحتاج کشور و جنگ داشت، از سوی مسئولین وقت، شهید حاج داوود کریمی و شهید کلاهدوز به همراه 2 تن از دوستان خود به بندرعباس اعزام شد و به ختم غائله این گروهک همت گماشت.
وی با شروع عملیات فتح المبین در این عملیات شرکت کرد و پس از آن با توجه به سوابق موفق در سازماندهی سپاه استان هرمزگان، با ابلاغ فرمانده وقت کل سپاه، مسئولیت سازماندهی و هماهنگی و تعیین فرماندهان و شورای فرماندهی منطقه 6 سپاه در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت و پس از آن به ریاست ستاد این منطقه منصوب شد و در همین دوران در عملیات خیبر، والفجر مقدماتی و والفجر 3 حضور یافت.
از سال 63 با تشکیل مناطق و قرارگاه‌های بزرگ 5 گانه سپاه به ریاست ستاد منطقه 4 و قرارگاه نوح منصوب شد. این قرارگاه شامل استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد در کنار لشکرهای 41 ثار الله، 19 فجر، تیپ 18 الغدیر، احمدبن موسی(ع)، امیرالمومنین(ع)، کوثر و المهدی(عج) بود و در همین مسئولیت در عملیات بدر شرکت کرده و همزمان با کار و عملیات در حوزه دریایی نیز آشنا شد.
در سال 1364 و با صدور حکم تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب شد و در همین مسئولیت با شرکت در عملیات‌های کربلای 3 و 4 و حضور در خورعبدالله و شمال خلیج‌فارس، تجارب جدی‌تری در حوزه دریایی کسب کرد. در طول مدت باقیمانده تا پایان جنگ تحمیلی، وی از جمله کسانی بود که در ایده ایجاد یک نیروی دریایی جدید و بدیع و همچنین عملیات دریایی مقابله به مثل نقش اساسی ایفا و در بسیاری موارد شخصاً در عملیات مقابله به مثل ایفای نقش کرد.
سردار احمدیان، همچنین مسئولیت طراحی و اجرای مانور بزرگ دریایی شهادت را به عهده داشت و این چنین بود که وی تا پایان دفاع مقدس به سراغ ادامه تحصیل نرفت و صرفاً پس از پایان جنگ به شکل پاره وقت تحصیلات خود در رشته دندانپزشکی را پی گرفت و مفتخر به دریافت دکترا گردید.
احمدیان پس از پایان جنگ تحمیلی به سمت جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه (در زمان تصدی دریادار شمخانی) منصوب شد و به تئوریزه کردن تجارب بزرگ دریایی دفاع مقدس خصوصاً مقابله با ناوگان متجاوز آمریکا همت گماشت و از جمله معماران اصلی نیروی دریایی جدید و بدیع سپاه بود که بر مبنای ایده‌های انقلاب شکل گرفته است و همچنین از اولین نظریه‌پردازان ایده دفاع نامتقارن بود.
در همین دوران و در دو رزمایش بزرگ سپاه فرماندهی یکی از قرارگاه‌ها را بر عهده داشت و پس از آن از سوی فرماندهی معظم کل قوا به سمت فرمانده نیروی دریایی سپاه منصوب شد.
وی در این مسئولیت فرصت یافت ایده‌ دفاع نامتقارن را که در نیروی دریایی آغاز شده بود، به اوج رسانده و ظرفیت‌های اساسی را برای مقابله با تهدیدات قدرت‌های بزرگ در نیروی دریایی سپاه پایه‌‌گذاری کند.
حضور مستمر احمدیان در نیروی دریایی سپاه از پایین‌ترین سطح تا عالی‌ترین مدارج و نقش محوری در طراحی، شکل‌گیری، گسترش، تجهیز و انتظام آموزشی و تخصصی نیرو در کنار تبحر و مهارت وی در موضوعات تخصصی، ‌اشراف وی در موضوعات تخصصی همچون شناوری و موشکی و در بهینه‌سازی سیستم دفاعی نیروهای مسلح در عرصه دریا، مثال زدنی و نقش ماندگاری از او در تاریخ دریایی کشور به یادگار گذاشته است.
وی در این دوران، همچنین در نقش قرارگاه خاتم دریایی 2، فرماندهی رزمایش‌های مشترک نیروهای دریایی و هوایی ارتش و سپاه را برعهده داشت و به دلیل توانایی در ایجاد وحدت و همدلی بین نیروهای مسلح و ایجاد وحدت فرماندهی موثر مورد تشویق فرمانده کل قوا قرار گرفت.
احمدیان از سال 1379 به عنوان رئیس‌ستاد مشترک سپاه از سوی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای منصوب شد.
حضور وی در این مقطع تحول عظیمی در ساختار اداری و توانایی سازمانی سپاه در ابعاد مختلف به وجود آورد به گونه‌ای که بارها از سوی رهبر انقلاب مورد تشویق قرار گرفت.
احمدیان در مسئولیت ستاد مشترک سپاه علاوه ‌بر تلاش برای تعمیم رویکرد نامتقارن تجربه شده در نیروی دریایی به کل سپاه، طرح عظیم تحول سازمانی سپاه را تهیه و پس از تصویب فرمانده کل قوا، زمینه اجرایی کردن آن را فراهم کرد و در اجرای این طرح، اهتمام فراوانی نمود به گونه‌ای که پس از گذشت 5 سال از مسئولیت او، سپاه ورود به مرحله جدید را تجربه کرد و امروز پراکندگی سازمانی که میراث ضرورت‌های زمان جنگ تحمیلی بود، جای خود را به انسجام و انضباط داده است.
این فرمانده ارشد سپاه با بهره‌گیری از ذهن منظم و قدرت خلاقیت خود و با 22 سال تجربه مدیریت در بخش‌های مختلف نظامی، پیش از ورود کشور به تدوین و طراحی چشم‌انداز 20 ساله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، چشم‌انداز 10 ساله سپاه را گردآوری و با نیروهای متخصص سپاه تدوین کرد. این برنامه دارای دو مقطع 5 ساله است و اجرای برش اول آن از سال 80 و 5 ساله دوم، همزمان با اجرای برنامه 5 ساله چهارم کشور، نقش مهمی در انسجام بخشی به سازمان و بهره‌گیری بهینه از منابع سپاه داشته است. این چشم‌انداز به صورت کتاب‌های متعدد و مشخص کردن اولویت‌های هر بخش از سپاه، در اختیار مراکز مربوطه قرار گرفته است و برای نظارت بر حسن اجرای آن، ساز و کارهای لازم پیش‌بینی و صدها جلسه توجیهی با حضور احمدیان برگزار شده است.
هیچ کس در سپاه تردید ندارد که این مرحله حساس با مدیریت علمی، تبحر، جدیت و ذهن انتظام یافته ریاست ستاد مشترک سپاه در دوران مسئولیت وی در برنامه‌ریزی دنبال شده است.
همچنین در ادامه تحول بنیادین سپاه به منظور استمرار این پیشرفت و نهادینه‌سازی آن در بخش آموزش سپاه، سردار احمدیان به مدت نزدیک به 2 سال با حفظ سمت، مسئولیت فرماندهی دانشگاه امام حسین(ع) را برعهده داشت و تحول بنیادین در این دانشگاه را پایه‌گذاری کرد که در این خصوص نیز مورد تشویق فرمانده کل قوا قرار گرفت.
وی علاوه‌ بر دکترای دندانپزشکی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علوم دفاع و در مرحله پایان نامه دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی و از نظریه‌پردازان این عرصه به شمار می‌رود.
حضور وی در ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان‌که نشان از قدرت بالای مدیریت راهبردی سردار احمدیان دارد، نشان می‌دهد که حضور فردی با سابقه و توان مدیریتی بسیار بالا، جایگاه این مرکز را نیز ارتقاء خواهد داد.
احمدیان با نقش برجسته‌ای که در شکل‌گیری، تکامل و تجهیز نیروی دریایی سپاه ایفا کرده بود، برای ایجاد تحول اساسی در ساختار و سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۷۹ سپاه از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان «رئیس‌ستاد مشترک سپاه» منصوب شد.
وی با حفظ سمت ریاست ستاد مشترک سپاه، نزدیک دو سال مسئولیت فرماندهی دانشگاه امام حسین علیه‌السلام را عهده‌دار شد. احمدیان همچنین در سال ۱۳۸۶ با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، عهده‌دار سمت «ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» گشت.
رئیس ‌مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله سرداران سپاه است که همواره نام او را با تحول و پیشرفت در بخش‌‌های مختلف به‌ویژه ترسیم چشم‌انداز در سپاه مترادف می‌دانند.
در دهه اخیر پس از انتصاب در مرکز راهبردی فرمانده معظم کل قوا از سوی رهبر انقلاب اسلامی موفق گردید همان نوآوری و خلاقیت گذشته را بر تحقق مطالبه رهبر انقلاب مبنی بر تحقق کامل مردم سالاری دینی متمرکز کند و با اتکا به ظرفیت‌های عظیم ملت ایران در مجموعه‌های دانش بنیان نهاد مردمی پیشران را شکل دهد و برای موضوعات راهبردی کشور مانند آب، غذا، کشاورزی و.... از درون مردم ایده و راه‌حل کشف و خود آنها را برای تبدیل ایده به محصول نهایی حمایت نماید که دستاوردهای عظیمی همچون دستیابی به بهترین و پیشرفته‌ترین طرح دنیا در حوزه بهره‌وری کشاورزی و کاهش 50 درصدی مصرف آب و همچنین دستاوردهای مهم دیگری در حوزه سلامت، دارو و انرژی و موارد متعدد دیگری را با اتکا و شکوفا‌سازی ظرفیت‌های مردم به ارمغان آورده است.
علی اکبر احمدیان همچنین در ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ با حکم رهبر معظم انقلاب به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.