kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۵۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
دبیر علمی جایزه داستان حماسی در پاسخ به کیهان گفت:

توجه ویژه نویسندگان سراسر کشور به حماسه دینی (اخبار ادبی و هنری)

نشست رسانه‌اي سومین جايزه ادبي داستان حماسی با حضور علي فروزانفر معاون هنري حوزه هنري، سعيد لشگري ‌معاون راهبري استان‌هاي حوزه هنري،‌ محمدرضا شرفي‌خبوشان مدير مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري و دبیر علمی جایزه داستان حماسی، مجيد عسگري‌ رئيس سومين جايزه داستان حماسي و رئيس حوزه هنري خراسان رضوي و تيمور آقامحمدي، معاون مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مسئول امور استان‌های مرکز آفرینش‌های ادبی روز گذشته برگزار شد. 
 
 
 
 
عسگری، در اين نشست‌، به تشکیل دبیرخانه این رویداد با هدف «بازآفرینی هویت دینی- ملی ایران اسلامی» اشاره کرد و در ادامه به فعالیت‌هاي صورت‌گرفته در عرصه تولید آثار حماسی در قالب‌هاي سنتی مثل نقالی و رویدادهای سینمایی و آثار پژوهشي پرداخت و سپس از در دست تولید بودن چند فیلم کوتاه و مستند در این عرصه خبر داد. 
وی در ادامه به بيان توضيحاتي درباره برگزاري آیین اختتامیه سومین جایزه داستان حماسی در روز چهارم خردادماه در آرامگاه فردوسی پرداخت.
شرفی‌خبوشان، نیز ارسال 776 اثر از سوي نویسندگان و علاقه‌مندان داستان حماسی به دبیرخانه سومين دوره جایزه داستان حماسی را نشانگر اهميت برپایی این رویداد دانست و اعلام کرد که از میان داستان‌های ارائه‌شده، نزدیک به 200 اثر ‌‌رمان بوده و 500 اثر، داستان کوتاه است.
وی جایزه داستان حماسی را یک رخداد فرهنگی آموزشی دانست که ضمن تولید داستان، به آموزش و ترویج اثر و ایجاد نهضتی در ثبت موضوعات حماسی و تبدیل آن به آثار حماسی پرداخته است. به عبارت دیگر، جایزه داستان حماسی، نهضت نوشتن داستان حماسی را ایجاد کرده است. 
دبیر علمی سومین جایزه داستان حماسی به بخش هویت‌سازی این رویداد اشاره کرد و گفت: هویت، شکل نمی‌گیرد مگر اینکه به داشته‌های تاریخی در بخش ادبیات داستانی تکیه کنیم، اگر مایل هستیم داستانی با هویت ایرانی داشته باشیم لازم است بن‌مایه‌ها از فرهنگ و رخدادهای بومی را با باورها گره بزنیم. 
لشگری، نيز در اين نشست به نگاه «فراتهران» حوزه هنري در دوره جدید فعالیت مراکز استانی اشاره کرد و گفت: در حوزه هنری، قصد داريم براساس «زیست‌بوم» حرکت ‌کنیم و سند زیست‌بومي كه از سوي مراکز استانی تدوين شده، مبنای برنامه‌ها و اقدامات هنری استانی خواهد بود، برای مثال در استاني، ادبیات عرفانی و در استانی دیگر ویژگی‌هاي هنری و ادبی برایمان اهمیت دارد و همین موضوع‌، مبنای نقشه عملیاتی در استان‌ها خواهد شد. 
شرفی‌خبوشان در پاسخ به خبرنگار کیهان درباره اینکه بیشترین موضوعاتی که در این جایزه مورد توجه نویسندگان قرار گرفته چه بوده و بالاترین استقبال از سوی نویسندگان کدام استان‌ها و نواحی بوده، توضیح داد: موضوعات حماسه دینی و حماسه بومی بیشترین بسامد و تعداد آثار را دربر می‌گیرد و این نشان می‌دهد که توجه نویسندگان و علاقه‌مندی آنها به حماسه‌های بومی مناطق خودشان است. از استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، کرمان، آذربایجان شرقی، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و سیستان و بلوچستان، به ترتیب بیشترین آثار به دبیرخانه سومین جایزه داستان حماسی رسیده است. این گویای آن است که اقوام مختلف در این جایزه شرکت کردند و همین نشان می‌دهد که بیش از گذشته باید به داشته‌های بومی و منطقه‌ای خودمان توجه کنیم چراکه خود جایزه داستان حماسی باعث شده توجه به موضوع حماسه‌های بومی زیاد شود. 
عسکری، رئیس جایزه داستان حماسی هم در پاسخ به خبرنگار کیهان درباره انتشار آثار برگزیده جایزه داستان حماسی گفت: هدف‌گذاری اصلی ما از همان ابتدا این بوده که آثار در قالب کتاب منتشر شود اما تحقق این هدف زمان‌بر است و باید حجم بالاتری از آثار تولید شود.