kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷

شرقی‌ها بیشتر مطالعه دارند یا غربی‌ها؟(اخبار ادبی و هنری)

 
 
برخلاف رواج عادت کتابخوانی در شرق، کشورهای غربی زمان کمتری را برای مطالعه اختصاص می‌دهند. 
به گزارش ایرنا، چندی پیش تارنمای روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» به مطالعه چشمگیر در کشور هندی اشاره کرد؛ کشوری که مردم آن بیشتر از ساکنان هر کشور دیگری وقت خود را صرف مطالعه کتاب می‌کنند. به‌طوری که هر هفته، یک هندی به‌طور متوسط ۱۰ ساعت و ۴۲ دقیقه مطالعه می‌کند و کشورهای تایلند، چین، فیلیپین، مصر، جمهوری چک و روسیه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
آمریکایی‌ها نصف هندی‌ها مطالعه دارند و کتاب می‌خوانند چیزی حدود ۵ ساعت و ۴۲ دقیقه. آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها به‌طور دقیق زمان مشابهی را صرف مطالعه می‌کنند.
میانگین زمانی که صرف خواندن کتاب در اروپا می‌شود از ۲ دقیقه در روز در فرانسه تا ۱۳ دقیقه در استونی متغیر است.
مردم اسلواکی بیشترین هزینه را (۲.۱ درصد از درآمد خانوار) برای کتاب، روزنامه و لوازم‌التحریر می‌کنند و پس از آن، آلمان (۱.۶ درصد) و لهستان (۱.۴ درصد) قرار دارند.
بنابراین کشورهای بزرگ کتابخوان پس از هند عبارتند از: تایلند (۹ ساعت و ۲۴ دقیقه)، چین (۸ ساعت)، فیلیپین (۷ ساعت و ۳۶ دقیقه)، مصر (۷.۵ ساعت)، جمهوری چک (۷ ساعت و ۲۴ دقیقه) و روسیه (۷ ساعت و ۶ دقیقه).
برخی آمارها، سرانه مطالعه در ایران را ۱۸ دقیقه در هفته تخمین می‌زنند. نتایج برخی از تحقیقات به عمل آمده دیگر نیز نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در کشور فقط ۱۲ دقیقه است که شامل کتاب، روزنامه، ادعیه و دیگر موارد می‌شود. طبق آمار مرکز آمار و پویش تهران، سرانه مطالعه روزانه در پایتخت ١۶ دقیقه و ٣۶ ثانیه و هفته‌ای یک ساعت و ۵۴ دقیقه است.
در همین ارتباط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در شاهرود اظهار داشت طبق آخرین پیمایش در فروردین، ۴۳.۵ درصد مردم کتاب می‌خوانند [اهل مطالعه‌اند] و میزان مطالعه روزانه ۳۰ دقیقه است.