kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
بر اساس مصوبه طرح احداث

خط ریلی رشت- آستارا جنگل گیسوم را دور می‌زند

 
 
 
 
کارشناس حمل‌ونقل درباره بحث‌های محیط‌زیستی خط آهن رشت - آستارا گفت: این خط ریلی جنگل گیسوم را دور می‌زند و نیازی به عبور از جنگل ندارد.
علی ضیایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره شایعات مطرح شده درباره تبعات زیست محیطی احداث خط آهن رشت- آستارا تصریح کرد: براساس طرح اولیه سه کیلومتر از این خط ریلی در جنگل واقع شده بود و از آن عبور می‌کرد که پس از تحقیقات صورت گرفته، معلوم شد که امکان دور زدن جنگل نیز وجود دارد و بر این اساس طرح دوم مصوب شد. بنابراین، عملاً با احداث این خط ریلی دیگر نیازی به عبور از جنگل نیست و این مکان را دور می‌زند.
همچنین محمد منجمی؛ مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ کشور در این خصوص که آیا خط ریلی رشت آستارا به محیط‌زیست منطقه آسیب وارد می‌کند یا خیر گفت: به طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط‌زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت- آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست‌محیطی و جلوگیری از رشد بی‌رویه شهرها در کرانه راه‌ها نیز تأثیرگذار است.
مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیر‌سازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین- رشت- بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است. راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.
 دوگانگی مواضع درباره یک موضوع
اخیرا سند توافق پروژه ایران و روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا به امضا رسیده است. در این مدت شبهه‌هایی مبنی بر اینکه این پروژه تخریب جنگل‌های هیرکانی را به همراه دارد مطرح شده است.
گفتنی است، پروژه ریلی رشت آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر است که قرار است سه ساله به اتمام رسد. با این حال برخی از رسانه‌های معاند اعلام کرده‌اند اجرای این خط منجر به نابودی بخشی از جنگل‌های هیرکانی خواهد شد که بعد از بررسی‌های صورت گرفته معلوم شد؛ این ادعا پوچ است.
این شایعه از آنجا موج گرفت که سمیه رفیعی؛ عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس درخصوص طرح ریلی رشت- آستارا گفته بود: «این خط ریلی جنگل‌های گیسوم را نابود می‌کند». اما این ادعا از سوی سازمان محیط‌زیست و مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن رد شد.
اهمیت خط آهن رشت- آستارا برای ایران، منطقه و حتی جهان بسیار است اما طبق گفته مسئولان قرار نیست که این خط ریلی آسیبی بر جنگل‌های گیسوم وارد کند و آن را دور می‌زند. در گذشته نیز جاده‌ها و خطوط آهن زیادی در سطح جهان و ایران از دل جنگل‌ها عبور کرده است اما نه تنها موجب نابودی محیط‌زیست نشده بلکه به ارتقای حفاظت از آن کمک شایانی کرده است. 
شایعات پیرامون تبعات زیست‌محیطی خط آهن رشت – آستارا که در طرح اولیه قرار بود فقط سه کیلومتر از جنگل عبور کند و همان هم بر اساس مصوبه، کنار گذاشته شده در حالی غلیظ می‌شود که احداث جاده چالوس و راه‌آهن در دوران پهلوی که از دل صدها کیلومتر جنگل با تخریب‌ها و تصرف‌های ملوکانه بسیار به این بهانه عبور کرده، مایه مباهات عنوان می‌شود!