kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
به‌رغم تکاپوی دشمنان برای سوءاستفاده سیاسی از رویدادی فرهنگی

فروش نمایشگاه کتاب تهران به 300میلیارد تومان رسید

جماعتی که گاه و بی‌گاه فریاد سرمی‌دادند که مثلا ورزش سیاسی نیست چنان عاجز شده‌اند که بدون توجه به هزینه تخریبی که دعوت به تحریم نمایشگاه کتاب تهران برای شعارهای ویترینی قبلی‌شان دارد به این کار پرداخته و برای سوءاستفاده سیاسی از یک رویداد کاملا فرهنگی فراخوان تحریم دادند اما نتیجه این بود که نمایشگاه در این دوره رکوردهای جالبی از استقبال و فروش به جا گذاشت.
 
 
 
سرویس ادب و هنر-
 
سال 1368 علی‌الظاهر جنگ رژیم بعث صدام به نیابت از قدرت‌های بزرگ دنیا با ایران به اتمام رسید اما خیلی زود مشخص شد نظام سلطه جنگ را از قالب سخت و نظامی به‌اشکال دیگر آن منتقل کرده و اتمام جنگ هم فقط به این دلیل بود که آنها دیدند در این عرصه کاری از پیش نبرده‌اند و ان شاءالله نخواهند برد. 
از دهه 1370خورشیدی جنگ علیه ملت ایران در شکل تهاجم فرهنگی آغاز شد و سپس در هر چند سال آنها به این سبب که هنوز نتایج قابل قبولی دریافت نکرده بودند قالب جدیدی از جنگ را به عرصه تهاجم علیه ملت ایران اضافه می‌کردند. این پروسه آن‌قدر ادامه یافت تا اینکه رهبرانقلاب در سال‌های اخیر در سخنان‌شان با دقت و نکته‌سنجی از واژه «جنگ ترکیبی» دشمنان علیه ملت ایران استفاده کردند. چرا که از تهاجم فرهنگی، خرابکاری و ترور دانشمندان، فشارهای دیپلماسی تا تجهیز گروهک‌های معاند در اطراف مرزهای ایران، جنگ اقتصادی، کودتاهای مخملی، نفوذ برای تخریب ساختار، انگاره‌سازی‌های گسترده رسانه‌ای و... علیه ملت ایران در جریان بود.
جریان برانداز و طبل تحریم!
در دهه گذشته یعنی دهه 1390خورشیدی تمام این عرصه‌ها به اوج خود رسید خاصه در نیمه دوم دهه 1390خورشیدی و همزمان با پروژه نفوذ، جنگ اقتصادی تمام عیار، فریب دادن دولتمردان کشورمان در آن زمان برای ایجاد محاسبات غلط با مواردی نظیر برجام و FATF، عرصه ایجاد آشوب و اغتشاش نیز در دستور کار دشمن قرار داشت. با وجود همه اینها اما به لطف خداوند و بصیرت و ایمان مردم فهیم ایران تمام اقدامات دشمنان دستاورد مورد انتظار برای غرب را به دنبال نداشت که در تازه‌ترین نمونه آن می‌توان به اغتشاش‌های سال گذشته ‌اشاره کرد. 
ولی باز هم دشمنان سربلندی ایران، آرزو به دل ماندند و اغتشاش‌ها فروکش کرد و برای دشمنان جز روسیاهی نماند لذا پس از فروکش کردن اغتشاش‌ها آنها کارشان به جایی رسید و دست و پا زدن‌شان آن‌قدر مضحک شد که در هر مناسبتی عاجزانه بر طبل تحریم کردن کوبیدند تا وانمود کنند هنوز در حال جنگیدن هستند. برای نمونه وقتی زمان جشنواره‌های فجر و خاصه جشنواره فیلم فجر رسید در شبکه‌های خبر‌سازی و خبرپراکنی‌شان بر طبل تحریم کوبیدند و سپس به این امید نشستند که سال 1401 چراغ جشنواره فیلم فجر روشن نخواهد شد اما چراغ این جشنواره پرفروغ روشن شد. چند ماهی گذشت و دشمنان و جریان برانداز که هنوز از سرگیجه جشنواره فجر کامل رها نشده بود در مناسبت جشنواره کتاب نیز به میدان آمد و با کمال حیرت برای آن نیز بر طبل تحریم کوبید. همین موضوع که آنها به این صرافت افتاده بودند تا یک رویداد کاملا فرهنگی مانند جشنواره کتاب را نیز به لجن‌زار سیاست‌بازی‌های کثیف خود بکشانند و هیچ ابایی از آن نداشتند خود گویای آن بود که تا چه‌اندازه دشمنان ملت ایران مستاصل شده‌اند.
 انگاره‌سازی رسانه‌ای از خارج کشور برای این موضوع آغاز شد و برای نمونه بخش فارسی سایت خبری «دویچه‌وله» در یکی از خبر‌سازی‌هایش در این باره نوشت: «انصراف گسترده ناشران از حضور در نمایشگاه تهران» همچنین جریان برانداز نیز در اطلاعیه‌هایی از تحریم نمایشگاه کتاب تهران سخن گفت...
به رغم اینها اما اراده خداوند بر آن بود که بار دیگر دشمنان این مرز و بوم دست از پا درازتر برگردند و نه تنها نمایشگاه کتاب تحریم نشد و نه تنها پروژه ضدفرهنگی آنها شکست خورد بلکه حتی نمایشگاه کتاب امسال با استقبال بسیار بیشتری از سال‌های قبل رو‌به‌رو شد.
پویش #روایت_نمایشگاه
علی رمضانی قائم‌مقام و سخنگوی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دیروز در نهمین نشست خبری با خبرنگاران گفت: نمایشگاه کتاب تهران، بخشی از هویت فرهنگی ما ایرانیان است که رنگ و جلوه متفاوتی دارد. اگر چیزی درباره فتوحات به یاد داریم، محصول روایتی است از آن فتوحات بر جای مانده است. لازم است به روایت نمایشگاه بپردازیم. از نویسندگان و اصحاب رسانه دعوت می‌کنم، روایت نمایشگاه را بنویسند. مهم‌ترین عنصر روایت مردم هستند و قوام‌دهنده اصلی آن، کتاب است. هرکدام از مردم می‌توانند دست به روایت بزنند. دبیرخانه نمایشگاه کتاب پویشی با عنوان #روایت_نمایشگاه در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده و آمادگی دارد مجموعه این روایت‌ها را تدوین و منتشر کند.
وی افزود: از طرف دیگر با توجه به میزان استقبال مردم و فروش کتاب که در حال رخ دادن است، این پدیده مردمی نیاز به پژوهش جامع شناسانه و مردم شناسانه دارد. کمتر شاهد پژوهش مردم شناسانه و جامعه‌شناسانه بودیم. از پژوهشگران می‌خواهم به این جنبه نمایشگاه بپردازند و یافته‌های خود را برای ارتقای کیفیت نمایشگاه به سیاست‌گذاران ارائه کنند. همچنین اگر پایان‌نامه‌ای با این موضوع تدوین شود، دبیرخانه از آن حمایت خواهد کرد.
رمضانی گفت: از مخاطبان خواهشمندم با توجه به حجم مراجعه به بخش مجازی، که در ساعات آتی بیشتر خواهد بود، ساعات مراجعه خود را شبانه‌روز توزیع کنند تا دچار خدشه و خللی به ارائه خدمات نشویم. نمایشگاه مجازی کتاب بدون تعطیلی و ۲۴ ساعته خدمات‌رسانی می‌کند. همچنین از ناشران خواهشمندم تا بسته‌های خود را با سرعت بیشتری به شرکت پست برسانند و مردم چشم انتظار نگذارند خصوصاً بچه‌ها که تحمل کمتری دارند.
سخنگوی نمایشگاه درباره آمار فروش نیز افزود: تا ساعت ۲۱، پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه (روز نهم نمایشگاه) در بخش حضوری ۱۸۵ میلیارد تومان مجموعاً فروخت که ۱۳۶ میلیارد تومان آن در کارت‌خوان‌های رسمی ثبت شده و ۴۹ میلیارد تومان هم برآوردی است که با توجه به فروش به صورت نقدی، کارت به کارت و کارتخوان غیر رسمی داریم. در بخش مجازی نمایشگاه هم ۹۶ میلیارد تومان فروش ثبت شده که ۷۸ و نیم میلیارد مربوط ناشران ۱۷ و نیم میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان است. مجموعاً نمایشگاه کتاب ۲۸۱ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد. در بخش مجازی ۸۷۰ هزار نسخه کتاب فروش رفته است.
افزایش فروش 60درصدی نسبت به دوره‌های قبل
همچنین محمد حقی، مدیر انتشارات «کتابستان معرفت» در مقایسه امور اجرایی سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با دوره‌های قبلی این رویداد در گفت وگو با خبرنگار کیهان، توضیح داد: نوع چینش غرفه‌ها و راهروها در این دوره بسیار بهتر شده، با جمعیتی که روز سه شنبه یا جمعه به نمایشگاه کتاب آمدند، اگر نوع چینش مانند دوره‌های قبلی بود، احتمالا تلفات می‌دادیم! از طرفی هم یک آسیب جدی در ادوار قبلی بود که امسال برطرف شد؛ قبلا همیشه نشست‌ها در گوشه‌ای برگزار می‌شد و عده خاصی مخاطب داشتند، اما امسال این نشست‌ها به دل حوادث نمایشگاه آمده‌اند و این باعث شده با همه بازدیدکنندگان در نمایشگاه اتصال ایجاد شود. همچنین رفاهیات این دوره نسبت به قبل بیشتر شده است، هر چند جا دارد که امکانات بیشتر هم بشود. 
وی ادامه داد: یک مشکل جدی که با آن درگیر هستیم، بن‌های خرید کتاب است که فقط در نمایشگاه مجازی قابل استفاده است. بهتر است اختیار نحوه استفاده از این تسهیلات به مخاطب واگذار شود. چون برخی اتفاقات در فضای حضوری، در نمایشگاه مجازی امکان وقوع ندارد. 
این ناشر همچنین درباره فروش آثار نمایشگاه کتاب تهران در این دوره هم گفت: مطابق آمارها، فروش نسبت به دوره قبلی حدود 60 درصد افزایش یافته است. هر چند که باید این را هم در نظر بگیریم که قیمت کتاب‌ها نسبت به سال قبل، نزدیک به دو برابر شده است. اما فروش مجازی نسبت به قبل کاهش یافته است. یعنی پارسال نسبت فروش نمایشگاه حضوری و مجازی، تقریبا 50 -50 بود. اما امسال 30 – 70 شده است. 
حقی یادآور شد: امسال برای اینکه نظر کتابفروشی‌ها تامین شود، آنها هم در نمایشگاه کتاب تهران، شرکت داده شدند. از گردش مالی که در فضای مجازی هست، تقریبا 30 درصد وارد گردش مالی کتابفروش‌ها شده است، یعنی 30 درصد از گردش مالی ناشران کم شده است. البته به نظر من این موضوع منفی نیست. این اتفاق احتمالا سال بعد خودش را به طور جدی‌تر نشان خواهد داد و حدس می‌زنم ورود کتابفروشان به نمایشگاه مجازی یک اکوسیستم جدید ایجاد خواهد کرد.