kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
در دیدار وزیران اقتصاد و مالیه دو کشور صورت گرفت

‌تأکید ایران و عربستان بر سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری 

 
 
 
وزیران اقتصاد و مالیه ایران و عربستان ضمن تاکید برای همکاری در سه زمینه گمرکی، تجاری و سرمایه‌گذاری، بر پیگیری موضوعات دوجانبه همکاری‌های مشترک تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «محمد عبدالله الجدعان»؛ وزیر مالیه عربستان سعودی در دیدار با سید احسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران با ابراز خشنودی از برقراری مجدد روابط بین دو کشور گفت: امیدواریم گام‌های سریعی در روابط با ایران بر داشته شود. لازم است در این مسیر موانع اقتصادی و تجاری در برابر دو کشور برطرف شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار از پیشرفت روابط اقتصادی بین دو کشور استقبال و اظهار کرد: توسعه روابط نه فقط برای ایران و عربستان بلکه برای کل کشورهای منطقه حائز اهمیت است.تسهیل پیوندهای اقتصادی وظیفه دولت‌هاست و این روابط دوجانبه نه‌تنها از منظر اقتصادی بلکه در حوزه‌های سیاسی و امنیتی دارای اهمیت فراوانی است.
خاندوزی در تشریح برنامه ایران در حوزه ارتباطات اقتصادی با عربستان گفت: در سطح دولتی، ایران و عربستان هیچ توافق پایه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری را نهایی نکرده‌اند. لازم است در این ارتباط تفاهم‌نامه‌های سه‌گانه‌ای بین طرفین تدوین و امضا شود.
او در ارتباط با تعاملات تجاری دو کشور، ضمن بیان اینکه تاکنون پیوند تجاری خصوصی عمیقی بین دو کشور ایجاد نشده‌، پیشنهاد کرد: طی سه ماه آینده شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر ملاقات کنند تا امکانات تجاری و سرمایه‌گذاری طرفین بررسی شده و زمینه‌های همکاری متقابل شناسایی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران ضمن اشاره به نیازهای فوری برای همکاری در زمینه تسهیل حج و تجارت بین دو کشور، به‌طور خاص بر رفع موانع بانکی و ارزی و همچنین گسترش پروازها تاکید کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفتی و استفاده از ظرفیت محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت زیادی برخوردار است.
در دیدار وزیران اقتصاد و مالیه ایران و عربستان، الجدعان؛ وزیر مالیه عربستان ضمن موافقت برای همکاری در سه زمینه گمرکی، تجاری و سرمایه‌گذاری ابراز امیدواری کرد که با مساعدت وزارتخانه‌های راه، نفت و حج عربستان موضوعات دوجانبه همکاری‌های مشترک را مطرح و مورد پیگیری قرار دهد.
او اظهار کرد: روابط اقتصادی دو کشور نیازمند شبکه‌‌سازی گسترده است و در این زمینه لازم است مکانیسم شفافی برای روابط بانکی دو کشور تعریف شود و از شیوه‌های متنوعی برای حصول توافقات برای نیل به همکاری‌های تجاری استفاده برد. امیدوارم با مبادله هیئت‌های فنی بین دو کشور نقاط مشترک همکاری‌های دوجانبه شناسایی و عملیاتی شود.