kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱

بشار اسد به عربستان می‌رود

 

سرویس خارجی-
در پی بازگشت پیروزمندانه دمشق به اتحادیه عرب، احتمال سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور سوریه به ریاض مطرح شده است؛ سفری که به اعتقاد کارشناسان «اتفاق مهمی» است.
چنان‌که در گزارش‌های این روز‌های روزنامه‌ها و مجله‌های خبری-تحلیلی مکرر یادآوری شده است، بالاخره اتحادیه عرب، عصر روز یکشنبه (17 اردیبهشت؛ 7 می)، در بیانیه‌ای لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را رسماً اعلام و به پیروزی بزرگ سوریه در جنگ 12 ساله اذعان کرد. اتحادیه عرب در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «بار دیگر پایبندی خود را به حفظ حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی و ثبات این کشور را اعلام می‌کنیم.» این اتفاق در شرایطی افتاد که مقامات دمشق می‌گویند آنها درخواست بازگشت به این نهاد عربی را نداده‌ بودند، بلکه این بازگشت، خواست خود کشورهای عربی بوده است و روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز خبر داده بود که «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه از دادن امتیاز به وزرای خارجه عرب در ازای بازگشت کرسی سوریه در اتحادیه عرب خودداری کرده است. این یعنی، یک پیروزی برای بشار اسد و یک شکست برای کشورهایی که با شعار «اسد باید برود» به جنگ این کشور رفته بودند.
اما این اتفاق تنها آغازِ روندِ «بازگشت اسد و دولتش» است که حدود 12 سال از عالم سیاست منطقه‌ای و جهان کما بیش غایب بودند. حالا خبرگزاری «تاس» روسیه از احتمال سفر رئیس‌جمهوری سوریه به ریاض، پس از بازگشت دمشق به اتحادیه عرب خبر داده است؛ اتفاقی که در صورت وقوع گامِ بلند دیگر در این «روند» محسوب خواهد شد؛ گامی بسیار مهم. آن‌طور که ایسنا نوشته، تاس روسیه روز دوشنبه به نقل از «نضال سابی»، تحلیلگر لبنانی اعلام کرد که اطلاعاتی از منابع موثق در ریاض و دمشق وجود دارد که حاکی از این انجام سفر پیش از اجلاس سران اتحادیه عرب در ۱۹ مه (جمعه، 29 اردیبهشت) است.
این تحلیلگر لبنانی افزوده است: «محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان در مسیر حل اوضاع تنش‌آمیز منطقه، مخالف خواست آمریکا عمل می‌کند؛ چرا که واشنگتن دهه‌ها است که بر آتش اختلافات عربی و نفرت نژادی می‌دمد.» به عقیده این تحلیلگر لبنانی، ولی‌عهد عربستان به منظور تحکیم نشست ریاض که اجلاسی برای وحدت گروه‌های عرب تحت رهبری عربستان است، تصمیم به دعوت از بشار اسد به نشست سران عرب گرفته است. این کارشناس لبنانی همچنین نظر خود مبنی بر امکان دعوت از رؤسای جمهوری ایران و ترکیه به ریاض به عنوان میهمانان افتخاری را ابراز کرد و افزود: «حضور این مقامات در اجلاس ریاض به معنی پایان مقابله اهل سنت و تشیع در منطقه و شکست کامل طرح بهار عربی با هدف سلطه اخوان‌المسلمین است.»
گفتنی است، در میان کشورهای عربی، امارات در
از سرگیری روابط با سوریه پیشتاز بود و ۶ دی ۱۳۹۸ پس از
۶ سال قطع روابط، سفارت‌خانه خود را در دمشق بازگشایی کرد. اگرچه امارات پس از آغاز اعتراض‌ها در سوریه و آغاز بحران و جنگ داخلی در این کشور، با دیگر کشورهایی که اقدام به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب کردند همراه بود،‌ اما مسیری که بحران طی کرد باعث شد امارات هم مسیر دیگری در قبال سوریه طی کند. در واقع فضل تقدم در عادی‌‌سازی روابط با سوریه متعلق به امارات است. اكثريت وزرای خارجه کشورهای عرب ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ در نشست اضطراری که در قاهره برگزار کردند، رأی به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب دادند.
سوریه تابلوی اصلی جهان عرب!
خبر دیگر آن‌که تحلیلگر سرشناس دیگری از جهان عرب با حضور در دانشگاه دمشق به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس آن در سخنانی به اظهار نظر درباره تحولات اخیر در پرونده روابط اعراب و سوریه و همچنین جبهه نبرد روسیه با غرب در اوکراین پرداخت. «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در جریان این مراسم در حضور دانشجویان، ریاست و اساتید دانشگاه تاکید کرد که سفر وی به سوریه با روند عربی شدن مجدد اتحادیه عرب و بازگشت آن به آغوش سوریه همزمان شده است؛ اتفاقی که به عقیده وی با حضور هیئت‌های سوریه در نشست‌های این اتحادیه حیات را به آن بازمی‌گرداند.
این نویسنده و تحلیلگر فلسطینی الاصل افزود: «سوریه خاستگاه اعراب و تابلوی اصلی آنها است، این کشور همه زخم‌ها را پشت سر گذاشت و صفحه گذشته را ورق زد؛ چراکه به دنبال اتحاد اعراب و همبستگی آنها است و می‌خواهد اعراب را حول مسئله اصلی آنها متحد کرده و از ملت فلسطین حمایت کند.»