kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
کیهان بررسی می‌کند

غوغای خشونت در آمریکا طی 5ماه 14600نفر با اسلحه کشته شدند

 

سرویس خارجی-
خشونت‌های مسلحانه و قتل با سلاح گرم در آمریکا تبدیل به یک تراژدی هولناک و سراسری شده و حالا رقمی شگفت‌انگیز را به ثبت رسانده است. بالغ بر 14 هزار آمریکایی از خردسال تا کهنسال در آمریکا طعمه آزادی حمل سلاح در آمریکا شده‌اند، آن هم فقط طی 5 ماه!
آمریکا سرزمین اسلحه‌های جور و واجور که از سنگین تا سبک آن به‌راحتی در دسترس همه شهروندان قرار می‌گیرد. یک آمریکایی کافی است تا اراده کند و چند ساعت بعد با هر مدل سلاح، حتی از نوع سنگین و نیمه‌خودکار تهیه کند و به خیابان‌های این کشور بیاید و خود را برای یک درگیری مسلحانه، درست همانند بازی‌های کامپیوتری آماده کند. همین دسترسی آسان به اسلحه در آمریکا است که آمار تلفات ناشی از خشونت با سلاح گرم را نجومی و شگفت‌آور کرده است. این آمار و ارقام به طرز باورنکردنی در سال‌جاری میلادی که یک هفته بیشتر از 5 ماه از آن می‌گذرد، تصاعدی بوده است. نشان به آن نشان که، براساس آمار رسمی و براساس مرکز «آرشیو خشونت‌های مسلحانه» از ابتدای سال 2023 میلادی تاکنون، ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر از جمله بیش از 600 کودک و نوجوان از بر اثر خشونت مسلحانه در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند. در ۱۹۹ تیراندازی کور در همین مدت‌زمان، تنها ۵۲۱ نوجوان و ۹۳ نفر کودک جان خود را از دست داده‌اند. براساس آمار این مرکز، عامل اول مرگ بر اثر استفاده از سلاح گرم مربوط به خودکشی است و همچنان اکثریت مرگ‌های بر اثر سلاح گرم را تشکیل می‌دهد. تیراندازی‌هایی که در آنها ماموران پلیس نقش داشته‌اند هم در این بین، به مرگ ۴۸۷ نفر منجر شده و ۵۱۵ نفر هم در تیراندازی‌های غیرعمد جان خود را از دست داده‌اند.جدیدترین حادثه تیراندازی در آمریکا روز گذشته در ایالت تگزاس و در یک مرکز خرید به ثبت رسید. بر اثر این حادثه خونین، هشت نفر جان خود را از دست دادند. همچنین، دست‌کم هفت نفر بین سنین پنج تا ۶۱ سال بر اثر جراحات به بیمارستان منتقل شدند. در همین ایالت، تیراندازی دیگری هم اواخر ماه گذشته رخ داد که در آن یک مرد مسلح پنج نفر از همسایگان خود از جمله یک پسر 9 ساله را به گلوله بست و کشت. گفتنی است، عدم تنقیح قوانین و ضابطه درخصوص حمل سلاح در آمریکا تبدیل به نگرانی در جامعه این کشور شده و هر روز سطح نگرانی‌ها حتی افزایش می‌یابد. اگرچه سیاستمداران آمریکایی خود نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند و بارها از ضرورت تصویب قانون در این حوزه گفته‌اند اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد. بسیاری تاکید دارند که لابی قوی فروشندگان اسلحه در این کشور و بازیگری آنها در حوزه سیاست موجب شده تا مصلحت مردم بر منافع دلالان ترجیح داده نشود.
جنایت جنسی
از سوی دیگر خبرهای تکان‌دهنده‌ای نیز از وضعیت اخلاقی جامعه آمریکا منتشر شده که در نهایت، منجر به جنایت می‌شود. در این گزارش آمده: «لباس تحریک‌آمیز یکی از عوامل جنایت‌های جنسی در آمریکاست.» این را جدیدترین تحقیقات روانشناسان آمریکایی نشان می‌دهد. براساس مقاله منتشرشده در سایت دفتر برنامه‌های عدالت وابسته به وزارت دادگستری آمریکا، میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است و جنایات جنسی علیه دختران جوان به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. در این بین سؤال مهم این مرکز این است که آیا تحریک از طریق لباس یکی از عوامل متعدد تجاوز و آزار است؟! روانپزشک آمریکایی به این سؤال پاسخ مثبت می‌دهد. اکثریت قابل‌توجهی از پاسخ‌دهندگان به یک نظرسنجی در 50 ایالت آمریکا از هر دو جنس معتقد بودند که آنچه یک زن جوان می‌پوشد ممکن است بر خطر جنایت بر او تأثیر بگذارد. آمریکا اگرچه خود را مهد آزادی می‌داند اما تعریف‌های ناهنجار از آزادی در این کشور منجر شده تا عواقب هولناک اجتماعی مترتب افراد این جامعه شود.