kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲

 هشدار انقلابیون یمن به آل‌سعود درباره تبعات فرار از اجرای تعهدات آتش‌بس

 
 
در شرايطي كه انتظار مي‌رود بحران جنگ در يمن به پايان خود نزديك شود، مقامات يمني از سعودي‌ها انتقاد كرده‌ و گفته‌اند كه رياض هنوز به‌صورت كامل به وعده‌هاي خود عمل نكرده است.
عبدالعزیز بن‌حبتور نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن شامگاه سه‌شنبه تأکید کرد که هیچ اثری از اجرای وعده‌های عربستان سعودی وجود ندارد و این کشور به‌دنبال ‌شانه‌ خالی کردن از اجرای تعهدات خود است. بن‌حبتور به شبکه خبری المسیره گفت: «ما اصرار داریم که همه توافقات صورت‌گرفته، اجرایی شود. ما مسئله پرداخت حقوق را یک مسئله انسانی می‌دانیم و آن را کلید امنیت و ثبات می‌دانیم.»
وی با بیان اینکه هیچ تناقض واقعی بین کشورهای عضو ائتلاف سعودی- اماراتی در جگ علیه یمن وجود ندارد، تصریح کرد: «پیام المشاط از طریق فرستاده سازمان ملل برای این است که هر طرفی بداند پای خود را در کجا قرار می‌دهد و فرقی ندارد که شورای امنیت باشد، با انگلیس و آمریکا.» اشاره نخست‌وزیر یمن به دیدار «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن با مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن است. المشاط ضمن هشدار نسبت به تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای ایجاد تنش در یمن، گفت: «اگر تنش در یمن مجددا صورت گیرد، به ضرر همه جهان خواهد بود. نخواهیم پذیرفت که یمن وارد تنش جدید شود و آمریکا و انگلیس جان سالم به در ببرند.» جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست‌وزیر یمن هم درباره این پیام گفت: «پیام المشاط این است که اگر مجددا تنش شکل گیرد، آتش [جنگ] دیگر محدود به یمن نخواهد بود.» وی به فرستاده سازمان ملل گفت که طرف‌های مقابل، هرگونه که خواستند، می‌توانند این پیام را درک کنند؛ چه آن را نصیحت بدانند یا تهدید. پس از توافق ديپلماتيك عربستان و ايران، بسياري پيش‌بيني كردند كه جنگ در يمن نيز به روزهاي پايان خود نزديك شود، اما واقعيت‌هاي ميداني حاكي از آن است كه پايان جنگ در يمن مشروط و منوط به پايبندي همه طرف‌ها به‌ويژه رياض به تعهدات خود در برابر يمني‌هاست. مقامات انصارالله در جريان مذاكرات خود با رياض خواستار رفع محاصره و عادي شدن وضعيت مردم يمن شده‌اند، لذا در صورت تداوم محاصره بنادر يمن احتمالا بحران در اين كشور نيز به درازا خواهد كشيد.