kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹

کنعانی: هرگونه مذاکره با آمریکا در چارچوب رأی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی در چارچوب رأی مورخ ۳۰ مارس دیوان بین‌المللی دادگستری مربوط به پرونده اموال ایران است و انجام این تعهد، تعهد ناشی از دیوان است. با فرض مذاکره بین دو طرف این صرفاً به موضوعات فنی و حقوقی ناشی از رأی دیوان و خسارات ناشی از نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا و انجام اقدامات متخلفانه آمریکاست.
 
 
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با ‌اشاره به روز ملی خلیج‌فارس، اظهار داشت: این روز را گرامی می‌داریم. خلیج‌فارس با همین نام نه فقط یک پهنه آبی جغرافیایی در منطقه بلکه بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است. وی ادامه داد: ایران تقویت روابط مبتنی بر سیاست همسایگی را مهم‌ترین عامل دستیابی به امنیت مشترک می‌داند. سیاست اصولی ایران اول همسایگان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با ‌اشاره به حقابه هیرمند گفت: این مسئله جزو مطالبات ملت ایران است. موضوع حقابه ایران از رودخانه‌های مشترک به طور عام مورد توجه و اهتمام دولت و مشخصاً دستگاه دیپلماسی است. رئیس‌جمهور هم همواره بر ضرورت پیگیری حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی تاکید دارند.
کنعانی تصریح کرد: موضوع حقابه نه تنها در بحث افغانستان بلکه با دیگر کشورها از جمله ترکیه، عراق و.. در دستور کار است. کنعانی درباره پرونده اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در بند دولت بلژیک گفت: در ارتباط با موافقت نامه انتقال محکومان پیش از این میان مقامات دو کشور امضا شد و پس از گذشت دو سال لازم الاجرا شده است، لذا بر همین مبنا مبتنی بر مفاد این موافقتنامه درخواست آزادی آقای اسدی را تسلیم دولت بلژیک کردیم. دولت بلژیک هم درخواست آزادی زندانی خودشان را کرده‌اند. امیدواریم که مبتنی بر مفاد همین موافقت‌نامه شاهد انتقال اسدی به ایران باشیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکید بر حوزه آسیا، همسایگان و شرق به معنای نادیده گرفتن دیگر حوزه‌ها نیست، بیان کرد: در ارتباط با اروپا به‌طور جدی این موضوع مصداق دارد. تلاش ما این بود که روابط را بر احترام متقابل پی‌ریزی کنیم اما متأسفانه طرف اروپایی بر موضوعات خاصی نگاه کرد و متأسفانه به عنوان عوامل بازدارنده عمل کردند.
وی افزود: در بحث برجام هم متأسفانه طرف اروپایی و مشخصاً شرکای برجام با تبعیت از سیاست غلط آمریکا روابط دوجانبه را به وضعیت پیچیده ناشی از سیاست غلط آمریکا گره زدند و مانع از روابط در حوزه اقتصادی شدند بنابراین روابط می‌بایست همواره بر احترام متقابل و منافع مشترک باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات معاون حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر دریافت غرامت در قبال برجام، گفت: هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی در چارچوب رأی 
مورخ ۳۰ مارس دیوان بین‌المللی دادگستری است که مربوط به پرونده اموال ایران است و انجام این تعهد، تعهد ناشی از دیوان می‌باشد. با فرض مذاکره بین دو طرف این صرفاً به موضوعات فنی و حقوقی ناشی از رأی دیوان و خسارات ناشی از نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا و انجام اقدامات متخلفانه آمریکاست. وی افزود: بر اساس رأی دیوان ۲۳ ماه مهلت داریم در این خصوص اقدام شود و با توجه به اثبات حقانیت ادعاهای ایران و محکومیت آمریکا تأکید داریم باید اقدام عاجل صورت گیرد.